"Én a taxisblokád miatt vágtam szét a térdemet nagyon. Muszájból, autó helyett vonatoztunk fel Budapestre majd vissza. Kőbánya-Kispesten szörnyen unatkoztam, mert valahogy a vonatok se jártak rendben, és remek unaloműzőnek tűnt a mozgólépcsőn iránnyal szemben rohangálni. A bukással és a lépcső élével nem számoltam. Aztán autót szerezve, több záron áttörve rohantunk, véres lábat majd orvosi jelentést mutogatva. Izgalmas volt. Azóta sem láttam akkora máglyákat az utak mellett."
Éppen taxiban ült, amikor éppen 20 évvel ezelőtt a sofőr csatlakozott a tiltakozókhoz? Két blokád közé szorulva, az autójában töltötte az éjszakát? Szidta a kormányt? Szidta a taxisokat? Új albérletbe költözött? Elindult külföldre? Vizet, netán pálinkát vitt a demonstrálóknak? Hogyan élte meg a taxik közé zárt napokat? Írja meg, és mi megírjuk!
Az az áldatlan állapot, amit az országban a fuvarozók demonstrációja okozott, minket katasztrofálisan érint. Előadásaink veszélybe kerültek.
Az október 26-i két előadásunkat kénytelenek voltunk elhalasztani, de további előadást semmiféleképpen nem mondunk le. Tiltakozunk az ellen a pánikhangulat ellen, ami ennek a demonstrációnak a felelőtlenségbe
csapó része okoz.
Elnézést kérünk mindenkitől, ha a művészeink, műszaki gárdánk
közül egyesek ezek után sem tudják elérni színházunkat, és
lehetetlen lesz az előadás megtartása. Az a véleményünk, hogy az a
demonstráció, amelyik a polgári létet, színházak működését, a
közlekedést, az élelem üzletbe jutását, a kórházak működését
akadályozza, már a születő demokráciát is veszélyezteti.
Kérünk mindenkit, a kormányt is, tegyenek meg mindent annak
érdekében, hogy szűnjön meg ez az őrület. (OS)
Tóth Tibor, a debreceni taxisok szóvivője: demonstrációjukat
mindaddig nem fejezik be, amíg a kormány a hétfői tárgyalásokig nem
függeszti fel az üzemanyagár emelést. Az állampolgárok hangulatáról
szólva kifejtette: szombaton Debrecenben a lakosság szimpátiáját,
támogatását tapasztalták, szerintük akkor váltnák ki a lakosság
haragját, ha levonulnának az utakról mielőtt a kormány teljesíti
követelésüket. (MTI)
Palotás Istvánnak, a Tempo taxi szegedi vezetőségi tagjának
véleménye: a kormány eddig a következő "fontos" kérdésekkel
foglalkozott: saját fizetésének rendezése, új utcanévtáblák, új címer, áremelés. Az üzemanyag árának emelése viszont ma már politikai kérdéssé nőtte ki magát, s nemcsak a taxisok ügye a sztrájk. A demonstrációt mindaddig nem szüntetik meg Szegeden, amíg a kormány a taxisok, a nép által elfogadható kompromisszumot nem köt a sztrájkolókkal. Elképzelhetetlennek tartják, hogy a lakosság akár
hosszan tartó demonstráció esetén is ellenük forduljon. Hiszen már
több a magánszemély a blokádokon, mint a fuvarozó; gondot inkább az
okoz, hogy egyes csomópontokon a lakosság önálló kezdeményezései
zavarják a szervezettséget, az egyeztetett programok irányítását. (MTI)
Rákóczi Ferenc, a sztrájkoló szolnoki taxisok és teherfuvarozók
képviselője: abban az esetebn szüntetnénk meg a 4-es számú főutat,
illetve a szolnoki Tisza-hidat érintő blokádot, ha a kormány 5o
forint körüli összegre csökkentené a csütörtökön életbe lépett
benziárakat. A népharagra oka éppen a kormány halogató, ezáltal időt
nyerő taktikája. Mindent elkövetnek annak érdekében, hogy
atrocitásokra és tisztességes sztrájkunkhoz méltatlan eseményekre ne
kerülhessen sor. (MTI)
Kamecz István, a miskolci demonstrációt szervező 10 miskolci
taxi társaság szóvivője: a kormány részéről az elfogadható ajánlat
az lenne, ha az üzemanyag ára nem a világpiaci árakhoz, hanem a
hazai jövedelmekhez alkalmazkodna. Szeretnék, ha kihagynák a
tudomásuk szerint 200 százalékos adókulcsot az árból, az elmaradó
hasznot építsék be bármilyen élvezeti cikk árába, olyan árba, ami
nem gyűrűzik tovább. Amennyiben pedig a közvélemény elpártol a
taxisoktól, és a demonstráció szervezői háttérbázis nélkül maradnak,
úgy nincs értelme a blokád további fenntartásának. Minden esetre
amíg élvezik a lakosság szimpátiáját, a miskolci taxisok s a
hozzájuk csatlakozó teherautóvezetők, és Volánbusz-vezetők nem adják
fel. (MTI)
Öt egri taxis társaság képviseletében Sóskuti László:
elfogadható megoldásnak csak a benzináremelés felfüggesztését
tartják, ebben az esetben egy órán belül föloldják a Heves megyei
székhely forgalmi blokádját. Természetesen tartanak attól, hogy a
demonstráció elhuzódása esetén a közhangulat ellenük fordulhat,
éppen ezért a tüntetés kezdetétől fogva szervezetten együttműködnek
a városi képviselő testülettel, s a körülményekhez képest mindent
megtesznek az alapellátás biztosítása érdekében. Szállítjuk az
egészségügyi, a kenyérgyári és a közműveknél dolgozókat, a temetőbe,
lakodalomba, családi eseményekre igyekvőket. Elsősorban ennek
köszönhető, hogy Egerben nem tanúsítanak velük szemben kirívóan
ingerült magatartást az emberek.
Ferencz Zoltán, a Gábriel Taxi Nógrád megyei szervezetének
elnöke, a demonstráció fő szervezője: A blokádot akkor oldanánk fel,
ha a benzin árát legföljebb 10 forinttal emelnék. Az ígérgetéseket
nem hiszik el, a halogató javaslatok sem képeznek tárgyalási alapot.
Kompenzációt, benzinbónokat azért nem fogadunk el, mert a drágítás
nemcsak a fuvarozókat hozza lehetetlen helyzetbe. Ez nemcsak taxis
ügy. Tapasztalataik szerint a lakosság változatlanul szimpatizál
velük, kitartásra bíztatja őket. A tv-től elfogulatlan tájékoztatást
kérő petíciójukat Salgótarján valemennyi blokádpontján hangszóróval
olvasták be, s ezt az emberek megtapsolták. Az egyetértő hangulatnak
bizonyára az is oka, hogy a nógrádi megye székhelyen fegyelmezett a
sztrájk, nyugalom van, rendbontás nem történt, az ellátás
kiegyensúlyozott volt. Ha az emberek mégis ellenük fordulnának -C
amire nincsenek fölkészülve - kisebb területre vonulnánk vissza, de
nem adnák föl. (MTI)
Szentesi Zoltán, a mintegy 300 főnyi tatabányai kollektíva
megbízottja: a Komárom-Esztergom megye székhelyén élő, illetve
dolgozó fuvarosok a végsőkig, vagyis az áremelés felfüggesztéséig
kitartanak. Felelősségük tudatában csatlakoztak a blokádhoz,
elszántságukat az is motiválja, hogy ez a kormányintézkedés nemcsak
a fuvarosokat sújtja, hanem az ország minden lakosát. Ugyanakkor
elképzelhetőnek tartják, hogy az emberek közhangulata ellenük
fordul. Ezt elkerülendő engedélyezték például, hogy egyik társuk
saját autóbuszával könnyítse meg, hogy a beteg és az idős emberek
eljussanak a kórházakba, a templomokba. Emellett a tatabányai
egészségügyi, kereskedelmi és vendéglátóipari dolgozókat taxikkal
szállítják munkahelyükre, illetve otthonukba. Mindkét szolgáltatás
természetesen ingyenes. (MTI)
Varga László, a Székesfehérvári Közlekedési Ipartetület
társelnöke: a blokádot akkor ,,bontják le,,, ha a megegyezésig
felfüggeszik, vagy visszavonják a benzináremelésre tett
intézkedéseket. Egyelőre a lakosság nagymértékű szimpátiáját
tapasztalják, amennyiben a közhangulat mégis ellenük fordulna,
igyekeznének az indulatokat nagyon kulturáltan levezetni, az
embereket meggyőzni.
Máté Péter fuvarozó, a szekszárdi demonstráció szervezőinek
nevében: szándékuk szerint mind addig blokád alatt tartják a
megyeszékhelyre bevezető összes utat, amíg a kormány teljes
egészében vissza nem vonja a benzin áremelést. A szekszárdi taxisok
és teherfuvarozók egyáltalán nem számítanak arra, hogy a közhangulat
ellenük fordulhat, mert mint mondták sokan felkeresték és kitartásra
bíztatták őket. (MTI)
A televizíóban este 9 óra után elhangzott hírrel ellentétben még nem jött létre megállapodás a kormány és a fuvarozók képviselői között. Horváth Balázs belügyminiszter szombaton este néhány percel 10 óra előtt a
Munkaügyi Minisztérium folyosóján a taxisok képviselőivel és
újságírókkal beszélgetve leszögezte: a kormány nem enged, nem
szállítja le a benzin árát. Hajlandó azonban kompenzáciás
megoldásokon gondolkodni, a megegyezés lehetőségét keresni. A
miniszter az ország jelenlegi helyzetét tarthatatlannak ítélte. A
tárgyalások jelenleg is folynak. (MTI)
Az MDF parlamenti képviselőcsoportja teljes egyhangúsággal és egyértelműséggel támogatja a kormány törekvéseit. Véleményünk szerint a kormány döntése megalapozott volt, s így visszavonására nincs lehetőség -ismertette álláspontját szombaton este Kónya Imre és CSengey Dénes. A párt parlamenti frakciójának tagjai a kormányszóvívő és a külügyminisztérium sajtótájékoztatóján kaptak szót. (A kormány képviselői a tájékoztató kezdetekkor még nem voltak jelen.)
A taxisok akciójáról szólva Csengey Dénes megállapította: egészen bizonyos, hogy el fog jönni az a pillanat - talán már vasárnap délután - amikor a temetőbe induló, közlekedni óhajtó emberek többen lesznek, mint a blokád fenntartói, s az indulatok összecsaphatnak. Éppen ezért minden MDF aktivistának vasárnap és hétfőn az utcán kell lennie, hogy a verekedést és az összetűzést meg tudják akadályozni.
Az MDF frakció úgy ítéli meg, hogy Göncz Árpád köztársasági elnök péntek esti nyilatkozatával túllépte hatáskörét, mert azonosult a blokáddal, amelyre Magyarországon 1956 óta nem volt példa. Anélkül, hogy a közrend fenntartására szólította volna fel a demonstárlókat,a tüntetők pártjára állt. Ezzel az MDF frakció nem tud egyetérteni, s ennek valószínűleg a hétfői parlamenti ülésen hangot is fog adni. A frakció szerint a köztársasági elnöknek tisztában kellett lennie azzal, hogy a benzináremelés a kormányzat - és nem az elnök - hatáskörébe tartozik. A frakció szerint a taxisok és a kormány képviselői között küszöbönálló megegyezést végül is az elnöki nyilatkozat akadályozta meg.
Kónya Imre hangsúlyozta: a blokád-akció nem a jog, hanem a
jogtalanság talaján áll, és különben sem sztrájkról, hanem
teljességgel törvénytelen és jogellenes megmozdulásról van szó. A
kormány részéről nem a gyengeség, hanem pusztán a politikai
tolerancia jele, hogy nem számolta fel erőszakosan az akciót. A
kormány továbbra is mindent el fog követni, hogy erőszakra ne
kerüljön sor , azonban azzal is tisztában kell lenni, hogy a helyzet
sokáig nem tartható. (folyt. köv.)
Az időközben megjelent Jeszenszky Géza külügyminiszter a
kormány álláspontjáról szólva elmondta: világos, hogy a helyzetet
nem csak a blokád jellemzi, hanem az is, hogy a Parlament és a
televízió előtt kormánybarát megmozdulásokra is sor került. Ez a
társadalom megosztottságát jelzi. Ennek mértékére a miniszter nem
tért ki, mert - mint elmondta - nincs abban a helyzetben, hogy meg
tudja ítélni a tényleges arányokat. A külügyminiszter ugyanakkor
kinyilvánította: mindkét fél véleményét tiszteleben tartja, ám azt
tudomásul kell venni, hogy a helyzetet kiváltó benzináremelés
visszavonására nincs lehetőség. Jeszenszky Géza az MTI kérdésére
válaszolva közölte: a kormány szakértői szerint a 65 százalékos
benzináremelés mintegy három-négy százalékos általános árnövekedést
von maga után. (MTI)
Megállapodott a kormány és a fuvarozók képviselőinek tárgyaló-küldöttsége. "Azt kérjük a taxisoktól és valamennyi barikádon lévő honfitársunktól, hogy menjen haza és pihenje ki magát. A tárgyalások további folytatását magunkra vállaljuk, bármilyen nehéz is lesz az" - mondotta Horváth Pál, a fuvarozók képviselőinek nevében azt követően, hogy a 7 óra után néhány perccel ismét folytatódott tárgyalások után, 22 óra után néhány perccel végre megállapodás született.
A közösen megalkotott közlemény szövege a következő: A kormány szigorúan tartja magát a törvényes rendhez és kifejezi tárgyalási és
megegyezési szándékát. A kormány kinyilvánítja, hogy a benzinár-növekedés kapcsán kirobbant törvénytelen demonstrációt nem tartja elfogadhatónak.
Az 1990. október 28-án megtartandó Érdekegyeztető Tanács ülése
elé olyan megoldást terjeszt, amely a jelenleg megállapított érvényes fogyasztói árak mellett - meghatározott mértékben - kedvezményes üzemanyagvásárlást tesz lehetővé magyar gépkocsi tulajdonsok számára. Reális lehetőséget lát literenként 10-12 forintos kedvezményre, illetve kompenzációra, szakmai tárgyalások során megállapítandó mennyiségi keretek között.
A nyugodt érdekegyeztetésnek azonban feltétele, hogy az útelzásárok az egész országban megszűnjenek - irja a közlemény. (MTI)
Közös nyilatkozat közzétételében állapodott meg a kormány és a fuvarozók képviselőinek tárgyaló-küldöttsége. ,,Azt kérjük a taxisoktól és valamennyi barikádon lévő honfitársunktól, hogy menjen haza és pihenje ki magát. A tárgyalások további folytatását magunkra vállaljuk, bármilyen nehéz is lesz az,, - mondotta Horváth Pál, a fuvarozók képviselőinek nevében azt követően, hogy a 7 óra után néhány perccel ismét folytatódott tárgyalások után, 22 óra után néhány perccel végre eredmény született.
A közösen megalkotott közlemény szövege a következő: A kormány
szigorúan tartja magát a törvényes rendhez és kifejezi tárgyalási és
megegyezési szándékát. A kormány kinyilvánítja, hogy a benzinár-növekedés kapcsán kirobbant törvénytelen demonstrációt nem tartja elfogadhatónak.
Az 1990. október 28-án megtartandó Érdekegyeztető Tanács ülése elé olyan megoldást terjeszt, amely a jelenleg megállapított érvényes fogyasztói árak mellett - meghatározott mértékben - kedvezményes üzemanyagvásárlást tesz lehetővé a magyar gépkocsitulajdonosok számára. Reális lehetőséget lát literenként 10-12 forintos kedvezményre, illetve kompenzációra, szakmai tárgyalások során megállapítandó mennyiségi keretek között.
A nyugodt érdekegyeztetésnek azonban feltétele, hogy az útelzásárok az egész országban megszűnjenek - irja a közlemény.
Horváth Pál a kormánnyal kiadott közös nyilatkozatot kommentálva kijelentette: félő, hogy az utcán tartózkodó kollégák számára a közlemény nem egészen tiszta és világos. Ugyanakkor elengedhetetlennek ítélte, hogy az útelzárások, torlaszok megszűnjenek, hiszen ez az állapot senkinek sem jó. Kérte továbbá: mindenki, akit érint, higgyen a küldöttségben, fogadja el képviselőjeként, mert csak akkor tudnak további sikeres tárgyalásokat folytatni, ha bizonyíthatják a kormány előtt, hogy valóban kompetensek.
A fuvarozók képviselői a vasárnapi érdekegyeztető tárgyaláson megpróbálnak mindent megtenni azért, hogy a mostani közlemény gyakorlati megvalósítása - a torlaszok megszüntetése - mindenki számára megnyugató megoldást jelentsen. Bíziknak abban, hogy a tanács ülésén konkrétan kidolgozott tervezetet tudnak megvitatni, illetőleg elfogadni. A 10-12 forintos kedvezmény immár alapot ad a
fuvarozók képviselőinek arra, hogy kijelentsék: a barikádrendszert
Budapesten és az országban meg kell szüntetni - mondotta Horváth
Pál. (MTI)
Dr. Seregély István, egri érsek a Magyar Demokrata Fórum Heves megyei szervezeteinek kérésére - szombaton, az esti órákban felhívta az egyházmegye területén szolgálatot teljesítő lelkipásztorok figyelmét arra, hogy - tekintettel az országban kialakult feszült helyzetre - a vasárnapi szentmiséken intsék nyugalomra, békességre, megértésre az embereket. (MTI)
Az MTI munkatársainak első információi szerint - a torlaszok felszámolására is felszólító, a fuvarozók és a kormány képviselői által elfogadott közlemény nyilvánosságra hozása ellenére - szombat éjjel még nem változott a fővárosi közlekedési helyzet. A hidaknál és a forgalmi csomópontokon állnak a blokádok.
Szabó Győző országos rendőrfőkapitány szombaton éjfélkor sajtóközleményt adott ki:
A kormány és a fuvarozók képviselőinek tárgyaló küldöttsége
közötti megállapodás eredményeként a fuvarozók képviselői
felszólították munkatársaikat az úttorlaszok elbontására. Erre
figyelemmel a torlaszok fenntartásának sem politikai, sem gazdasági
oka nem lehet, törvényi alapja nincs.
Az országos rendőrfőkapitány ezért felszólítja a torlaszok
kialakításában résztvevő gépkocsivezetőket, hogy ezeket azonnal
szüntessék meg, ellenkező esetben a rendőrség a rendelkezésére álló
törvényes eszközök alkalmazásával jár el velük szemben.
Szabó Győző a televízió Napzárta című műsorában a rendőrség
szándékairól szólva úgy nyilatkozott, hogy a következő órákban - az
éjszaka folyamán - figyelemmel kísérni és segíteni kívánják a
tiltakozók hazatérését, a járművek eltávolítását. Kérdésre
válaszolva elmondta azt is, hogy egyelőre erőszakkal nem lépnek fel
a rendőrök a demonstrációban résztvevőkkel szemben. (MTI)
Nem változott a helyzet a kormány és a fuvarozók közös nyilatkozatának közzétételét követően sem: országszerte maradtak az úttorlaszok. Sőt, helyenként rosszabbodott a helyzet az éjszakai órákra.
Székesfehérvárott például a blokádot tartók egy része a
tárgyalásokat eredménytelennek ítélve úgy döntött, hogy az eddiginél
is szorosabbra zárja a gyűrűt a város körül, s egyetlen gépkocsit
sem enged át az általa ellenőrzött kereszteződéseken. A
kereszteződésekben rekedt külföldi kamionok ugyan zsarolni is
próbálják a demonstrációt tartókat, keresztbe állnak az úton és csak
akkor nyitnak egy-egy rést, ha ők is átmehetnek a blokádon. A
fuvarozók tiltakozásának szervezői attól tartanak, hogy az emberek
egy részét már nem tudják irányítani, egyes csoportok maguk döntik
el, hogy milyen módszert alkalmaznak.
Újabb tehergépkocsikkal erősítették meg éjszaka a blokádot a
3-as számú főközlekedési úton Füzesabony térségében, ahol a 33-as
utat a 3-as úttal összekötő vasúti felüljáróhíd lezárása részlegesen
megbénítja az Alföld és az északi országrészek közötti forgalmat.
Éjfél előtt Lippai Pál, Szeged polgálmestere levélben hívta fel
Horváth Balázs belügyminiszter figyelmét a városban kialakult
már-már polgárháborús helyzetre, amit az idézett elő, hogy a román
és a jugoszláv határról beáramló nagy számú kamion és busz lezárta
az utakat, s nem sikerült a város kiürítése. A külföldiek és a helyi
lakosság között kiéleződött az ellentét; török, jugoszáv, bolgár,
lengyel és más nemzetbéli kamionsofőrök gázsprével, sőt pisztollyal,
Molotov-koktéllal felszerelkezve garázdálkodnak. ,,A kormány
tagjainak nyilatkozataival ellentétben itt már régen nem a taxisok,
hanem az egész lakosság ügyéről van szó, az ország belső biztonsága
forog kockán,, írja a polgármester, nyomatékosan kérve az azonnali
intézkedést. Haladéktalanul le kell állítani a befelé irányuló
forgalmat. Azonnal függesszék fel a benzináremelést, haladéktalanul
hívják össze a rendkívüli Országgyűlést. Tárják fel a drasztikus
áremelés okát, és állapítsák meg a felelősséget az ezt közvetlenül
megelőző téves tájékoztatásokért, az érdekeltekkel való egyeztetés
elmulasztásáért - követeli a polgármester. (MTI)
A fuvarozók demonstrációjának szervezői arról tanácskoznak: miként lehet megoldani, hogy a főváros minden hídján, minden eddig elzárt útvonalán legalább egy sávon meginduljon a közlekedés - tájékoztatta az MTI-t vasárnap hajnali két óra előtt Molnár Nándor, a taxis ,,válságstáb,, tagja. Elmondta: az útvonalak megnyitásáról már döntöttek, most csak a végrehajtás időpontját, ütemezését vitatják. (MTI)
Miután a kormány és a tiltakozó fuvarosok közötti tárgyalások részleges eredményét közzétették, a taxis válságstáb - a fuvarozók URH és CB-rádióhálózatát felhasználva - vasárnap kora hajnalban a következő közleménnyel fordult a torlaszoknál lévő kollégákhoz:
A mai tárgyalások végén a kormány egyoldalú kompromisszumos
javaslatot tett a helyzet feloldására. A javaslat nem fedi
elképzeléseinket, további tárgyalásokat folytatunk a jelenlegi
válság feloldására. Tekintettel arra, hogy a kormány némi lépést
tett a megoldás felé, úgy érezzük, hogy ezt nekünk is meg kell
tennünk. Megkérünk benneteket, hogy maradjatok a helyeteken, de
nyissátok meg az utakat és a hidakat legalább egy sávon. Így további
tárgyalási alapot fogtok teremteni részünkre. Ellenkező esetben
tárgyalásainkat a kormánnyal folytatni nem tudjuk - hangzott a
tiltakozókhoz intézett felhívás, amelynek végén azt is közölték
kollégáikkal: a vasárnapi tárgyalások feltételéül szabják, hogy
azokra a tömegközlési eszközök nyilvánossága mellett, élő adásban
közvetítve kerüljön sor.
Az MTI-nek a válságstábtól szerzett értesülései szerint a
valamennyi érintett taxi-vállalkozás vezetőjének aláírásával
hitelesített felhívás gyakorlatilag azt jelenti, hogy országszerte
teljes nyitást határoztak el a blokád szervezői. Ugyanakkor a
gépjárművek mindenütt a helyszínen maradnak, az út szélére húzódva.
Világossá vált az is, hogy a rendkívül összezsúfolódott
járműtorlaszok feloldása nem kis feladat elé állítja a spontánnak
indult megmozdulás szervezőit. Valószínűnek látszik, hogy a forgalom
megindításához a rendőrség segítségét is igénybe veszik. A
válságstáb a vállalkozásaikhoz tartozó fuvarozók magatartásáért
minden felelősséget vállal, ám a helyzetet bonyolítja, hogy
időközben olyanok is csatlakoztak járműveikkel az egyre
terebélyesedő megmozduláshoz, akik egy fuvarozóvállalat kötelékébe
sem tartoznak. Őket a helyszíneken igyekeznek az éjszakai órákban
meggyőzni a fuvarozók képviselői. (MTI)
Lassacskán oldódik a vesztegzár Budapesten - közölte a Budapesti Rendőr-Főkapitányság ügyeletese az MTI érdeklődésre a vasárnap hajnali 4 órás állapotokat körvonalazva.
Fontos hír, hogy az Árpád- és a Margit-híd kivételével valamennyi
Duna-hídon egy-egy sávban megindulhatott a forgalom. Ugyanígy
fokozatosan elmozdítják a torlaszokat a főváros forgalmas
közlekedési csomópontjairól.
A BKV fődiszpécsere 4 órakor adott tájékoztatásában
megerősítette a kedvező fejleményeket. Például beszámolt az Üllői
út, Határ út kereszteződésének megnyitásáról, csakúgy mint a
Kőbányai út, Zalka Máté tér környékének felszabadításáról. A jelek
szerint itt megindulhatnak a 28-as és a 13-as jelzésű villamosok.
Ugyancsak megnyitották a Hungária körút és a Kerepesi út
kereszteződését. A trolibusz azonban az út szélére húzódott járművek
miatt továbbra sem jár. Megnyílt a blokád az M-7-es autópálya
torkolatánál, az Osztapenko-szobornál.
Az Alkotás utca, Nagyenyed utca kereszteződésénél továbbra is
vesztegelnek az 59-es és a 61-es jelzésű villamosok. Csaknem tíz
szerelvény torlódott össze, annak ellenére, hogy a fuvarozók már
engednék a forgalmat. Történt ugyanis, hogy a torlasz szerepét egy
idős hajléktalan vette át, aki a síneken végigfeküdve kijelentette:
addig nem mozdul, amíg nem emelik fel nyugdíját. A helyszínre érkező
rendőrök konstatálták a meglepő tényállást, majd elvonultak. (MTI)
A televízió nyilvános, élő adásban közvetítse a kormány illetékeseinek és a taxisoknak vasárnap délben kezdődő újabb tárgyalását. Egyebek közt ezt követelik a taxisok.
A City taxi ügyeletese az MTI kérdésére elmondta: miután a
kormány lépéseket tett a benzinár-kérdés megoldása érdekében, ezért
a taxisok enyhítettek a blokádon, hogy maguk részéről ily módon
fejezzék ki jószándékukat. (MTI)
Vasárnap reggel 6 órára valamennyi határszakaszon, bár nem minden határállomáson, helyreállt a forgalom. Zubek János, a BM Határőrség szóvivője az MTI kérdésére elmondta: Jugoszláviába, Romániába és a Szovjetunióba lényegében zavartalanul lehet utazni. A Csehszlovákiába utazók Vámosszabadi határállomást lehetőleg kerüljék el, mert több kilométer hosszú kamionsor várakozik. Rajka pedig csak úgy érhető el, ha Mosonmagyaróvárt földúton elkerülik.
Hasonló a helyzet Hegyeshalom esetében is. A soproni, a kópházi,
és a kőszegi határállomás csak óránként 10-15 perces szakaszokban
közelíthető meg. A rábafüzesi átkelőnél már minden korlátozást
feloldottak. (MTI)
Vasárnap hajnaltól ismét járnak a Volán repülőtéri gyorsjáratai, illetve a piros 93-es autóbusz a Kőbánya-Kispesti metrovégállmásról a repülőtérig. A Malév forgalmi igazgatója az MTI kérdésére elmondta: a gépek menetrend szerint közlekednek, de a Malév felkészült arra, hogy ha ismét útblokád lenne, akkor autóbuszokkal a szemeretelepi vasútállmáson keresztül szállítja az utasokat.
Taxik egyelőre nem szállítanak utasokat a repülőtérre, illetve
onnan a városba.
Az MTI értesülése szerint egyébként a blokád ideje alatt több
taxis 100 márkás, illetve 100 dolláros tarifáért szállította az
utasokat Ferihegyre, illetve onnan a belvárosba. (MTI)
Az MTI megyei tudósítóinak vasárnap reggeli gyorsjelentései arról adnak hírt, hogy az országban mindenütt feloldották a ,,benzinblokádott,, , az éjszaka folyamán és hajnalban megnyitották az útlezárásokat. A városok belterületén megindult a tömegközlekedés, elindultak a helyi, sőt a távolsági autóbuszjáratok is, a kivezető utakon azonban még működnek az úgynevezett passzív blokádok, azaz a gépkocsivezetők a helyszínen maradtak. Mindenütt feszült várakozás, a tárgyalás eredményétől teszik függővé a további lépéseket.
A blokád megszüntetésével néhány helyen nehezíti a forgalmat,
hogy egyes autótulajdonosok - különösen a heves esőzés eleredése
után - lezárva gazdátlanul hagyták kocsijukat a torlaszban.
Vasárnap 9 órakor összeültek a taxisok képviselői, hogy egyeztessék álláspontjukat a déli órákban kezdődő országos érdekegyeztető tanács ülése előtt.
Az MTI értesülése szerint abban teljes a fuvarozók egyetértése,
hogy semmiféle rétegintézkedést nem fogadnak el a kormánytól,
kizárólag általános benzinárcsökkentés esetén oldják fel teljesen a
közlekedési blokádot. A benzináremelés szükségességét a világpiaci
árak emelkedése, illetve a csökkenő szovjet olajszállítások miatt
elismerik, de annak mértékét rendkívül túlzottnak ítélik. A
megnövekedett termelési költségek beépítését a benzinárba
elfogadják, de a fogyasztási adó növelését indokolatlannak tartják.
Egyes vélemények szerint legalább 12 forintos árcsökkentés elérésére
van szükség.
A fuvarozók azt is hangsúlyozták, hogy urai a helyzetnek, amit
az is bizonyít, hogy felszólításukra enyhült vasárnap hajnalban a
blokád. Amennyiben sikerül a kormánnyal megegyezniük, akkor 3 órán
belül országszerte feloldják a blokádot.
A kormány pénteki kezdeményezése alapján vasárnap délben összeül
az Érdekegyeztető Tanács a benzinár-emelés kompenzációja ügyében
kötendő végleges megállapodás érdekében. Vannak azonban olyan
híradások, amelyek arra engednek következtetni, hogy egyes fuvarozók
már délre a konkrét megegyezés bejelentését várják, és különböző
szankciókat helyeztek kilátásba annak elmaradás esetén.
A kormány tehát újólag hangsúlyozza, hogy az Érdekegyeztető
Tancs ülése délben kezdődik, és a békés kibontakozás érdekében
határozottan visszautasít minden olyan megnyilvánulást, amely a
törvénytelen fenyegetettség légkörének fenntartásával próbál nyomást
gyakorolni.(MTI)
A kormánynak be kell látnia: szakmailag hibás volt az az elképzelése, hogy egy olyan időpontban kívánta a költségvetés pozícióit üzemanyagárának literenkénti 12-13 forintos emelésével javítani, amikor az olajárrobbanás hatása is átlagosan 10 Ft-os termelőiár-növelést követelt - hangsúlyozza egyebek közt a Vállalkozók Országos Szövetségének vasárnap délelőtt az MTI-hez eljuttatott közleménye.
A VOSZ szerint a kormánynak le kell mondania a mostani áremelés
adónövelő bevételéről, és ezért literenként átlagosan 12 forinttal
csökkentenie kell az üzemanyagárakat. Az így kialakuló 1,20 DM
körüli fogyasztói ár megfelel a nyugat-európai árszintnek, s így nem
kell tartani attól, hogy külföldiek felvásárolják a magyar benzint.
(MTI)