Az utcai reklámért fizetnek legtöbbet a pártok

2010.03.10. 08:26 Módosítva: 2010.03.10. 08:26
A legutóbbi, 2006-os országgyűlési választások évében az MSZP több mint három milliárd, a Fidesz több mint kétmilliárd, az SZDSZ egymilliárd, az MDF pedig több mint 800 millió forintot költött, derül ki abból az adatsorból, ami a TNS médiaelemző cég reklámköltés-figyelő, fizetős adatbázisából került az Indexhez. 2009-ben a már haldokló SZDSZ fizette ki a legtöbb pénzt a médiacégeknek.

A TNS Media Intelligence saját maga figyeli és rögzíti a nyomtatott sajtóban, a televízióban és a rádióban megjelenő hirdetéseket. A köztéri, az indoor, a mozi és az internetes reklámok adatait a médiatulajdonosok, értékesítő és moziforgalmazó cégek bevallása alapján összegzi. Ezek az adatok kerülnek bele az Adex programba, aminek az adatait megvásárolhatják a médiacégek.

Az adatbázisban nem a hirdetők - jelen esetben a pártok - adják meg a költéseiket, hanem a TNS kalkulálja ki azt a reklámmegjelenések száma, a megjelenés helye és egyéb fizikai tulajdonságai alapján, a médiumoktól kapott hivatalos listaárak szerint. Vagyis ha x újságban hivatalosan 3 millió forint az egyoldalas hirdetés, akkor a szoftver azzal számol függetlenül attól, hogy y párt le tudja-e alkudni ezt az árat mondjuk 1,5 millióra.

 

Az Indexnek eljuttatott adatbázis szerint a pártok elsősorban utcai, köztéri reklámokra költenek. A Fidesz-KDNP a legutóbbi választási évben másfélmilliárdot költött kizárólag óriásplakátra, citylight fényreklámra és Mahír oszlopokon látható hirdetésekre. Ugyanabban az évben az MSZP 860 milliót fizetett ki ugyanerre a célra. A napilap-piac hányattatott sorsa és az internetes hirdetések piacának növekedése a párthirdetések arányaiból is jól látszik. 2006-ban az MSZP 788 milliót költött napilapos hirdetésekre, 2009-ben viszont már csak 114-et. Internetre 2009-ben pedig összesen 170 milliót adtak ki a pártok.

MSZP hisz a reklámban

2006-tól és 2009-ig a pártok közül a legnagyobb kormánypárt költött médiakampányokra a legtöbbet, még úgy is, hogy ezekben az adatokban a kormányzati szervek és intézetek médiakiadásai nem szerepelnek. Az MSZP 2006-os választás évében több mint hárommilliárdot költött napilapokban, folyóiratokban, rádióban, televízióban, interneten közzétett hirdetésekre.

A részletes adatokból tökéletesen kirajzolódik egy-egy párt kampánystratégiája, az MDF például a tévében hitt annyira, hogy 2006-ban majdnem ugyanannyit költött tévés megjelenésre (228 milliót), mint köztérire (294 milliót). 2009-re megváltozott a párt, és a reklámstratégia is, ekkor az egész éves (718 milliós) médiaköltésből már 560 milliót a köztérre áldoztak.

 

2009-ben a haldokló SZDSZ költött

2007-ben, a legutóbbi választás után a pártok alaposan visszavettek, 2007-ben legtöbbet, 85 milliót az SZDSZ fizetett, leginkább internetes (26 millió) és köztéri megjelenésre (31 millió). A Jobbik szinte egyáltalán nem költ írott sajtós reklámokra, 2008-2009-ben összesen 3 millió forint ment el rá. A Jobbik tavalyi 76 milliós médiaköltése főleg óriásplakátokra és hirdetőtáblákra került, a köztéri költésük a 76-ból 65 milliót tett ki.

A személyes aktivitásban, az utcai mozgósításban, az úgynevezett door-to-door kampányokban erős Fidesz a második az összes költésben, de 2009-ben például a mostanra láthatatlanná vált SZDSZ költött a médiamegjelenésekre az összes párt közül a legtöbbet: több mint 962 millió forintot.