Így közlekedünk Budapesten májustól

2011.03.05. 09:35

A Mexikói út és Rákospalota között járó 225-ös busz csak csúcsidőben közlekedik. A Keleti pályaudvar és a Dózsa György út között ingázó 79-es troli este nyolcig jár majd, hétvégén pedig nyolckor indul az első. A 105-ös busz pedig nem kerüli meg többé az Erzsébet teret – olvassuk a Népszabadságban. Viszont egész éjszaka jár majd a 6-os villamos.

Reggel sűrűbben járnak majd a 173E és 254E járatok, illetve a 99-es busz. Ferihegyről pedig a késő esti, éjjeli repülőkhöz igazodva éjjel 1-kor indul majd az utolsó BKV-járat. Forgalomba állnak a használt hannoveri villamosok az 50-es, illetve a Mester utcai villamos vonalán.

Állítólag a könnyebb azonosíthatóság okán beszámozzák a HÉV-vonalakat: a szentendrei a H5-ös, a ráckevei a H6-os, a csepeli a H7-es, a gödöllői a H8-as, míg a csömöri a H9-es számot kapja. Igaz, ettől még félóránként követik egymást például a Szentendre és a Batthyány tér között járó szerelvények napközben. De legalább nem lehet dohányozni a megállókban.

Egyeztetések nélkül

A paraméterkönyvhöz a korábbi évekkel ellentétben nem mellékeltek sem háttérszámításokat, sem tanulmányokat, de utasszámlálásokról szóló jelentéseket sem. Így nem tudni, mi alapján döntött a módosításokról a főváros – mutatja be a fideszes városvezetés munkamódszerét Bihary Gábor szocialista fővárosi képviselő, aki mindezzel együtt úgy véli: a paraméterkönyv idei módosítása nem több maszatolásnál.

A lap információja szerint főváros nem egyeztetett a változtatásokról a kerületekkel, a módosításokat a korábbi gyakorlattal ellentétben sem a szakbizottság, sem a közgyűlés nem tárgyalta. A városháza ügyosztálya a Népszabadság szerint nem is támogatta a változtatásokat

Ideje lenne elkezdeni az érdemi munkát, mondja a szocialista politikus, hiszen a főváros vezetése 30 milliárd helyett csak 19 milliárd forint támogatásról kapott ígérvényt a kormánytól. A főváros pedig egyetlen fillérrel sem tudja támogatni a BKV működését az idén. S ez még az idei év költségvetési hiányát sem tömi be. Atkári János pénzügyi tanácsadó a költségvetés közgyűlési vitájakor nem is tagadta: csökkenni fog a szolgáltatások színvonala.

Nem csak járatritkítás lesz

A kritikus és zsúfolt vonalakon járatsűrítést is tartalmaz az új paraméterkönyv, amelyeket alapos utasszámlálás és elővizsgálat után vezetnek be - olvasható a Fővárosi Önkormányzat közleményében.

A legjelentősebb változás a 6-os villamosok éjszakai közlekedtetése májustól, amelyek biztonságáról őrök gondoskodnak. Ezzel egyidejűleg a 906-os éjszakai járat megszűnik.

Kisebb követési távolsággal közlekednek majd a 7-es buszcsalád (7, 7E, 173, 173E) járatai, a 173-as vonalon 10 százalékkal nő a napi járatok száma, a 7-es vonalon pedig több alacsonypadlós buszt állítanak forgalomba. Sűrűbben, 10 percenként közeledik majd a 99-es busz, és eggyel több jármű szolgálja majd ki a 254E járatot.

Mivel sok panaszt kaptak a Ferihegyre az utolsó gépekkel érkezőktől, a BKK májustól meghosszabbítja a 200E repülőtéri busz üzemidejét, így azok éjjel negyed kettőig közlekednek májustól.

A kevésbé kihasznált járatokon ezek ellentételezésére lesz menetrend-módosítás. Az önkormányzat ugyanakkor hazugságnak minősítette, hogy 20 százalékkal csökkenne a járatok száma, mivel a délutáni csúcsidőben a 3 helyett, 3-4 perces követési idő lesz, más időszakokban nem változik a menetrend.

Az önkormányzat szerint György István főpolgármester-helyettes jogszerűen gyakorolta jogkörét, amikor jóváhagyta a Paraméterkönyvet közgyűlési döntés nélkül. A hatáskör átruházásról korábban maga a közgyűlés döntött - emlékeztetnek. A javaslatot a BKK, a BKV, és a városháza szakügyosztálya közösen készítette el, Tarlós István aláírása pedig nem szerepel a paraméterkönyvön, mert - mint írták - nem az ő feladata az aláírás.