![Párizs minket is várt: az Index helyszíni stábja is rácsatlakozott az olimpiára](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5747/57478/574785/57478563_4251271_8faf1cbc1b9d98fe8cf5c41d22bcb69e_wm.jpg)
Túlbonyolítják a 112-es segélyhívásokat
További Belföld cikkek
-
Románul üzent Orbán Viktornak egy tüntető
- Folytatódik a műtős üzengetés, Kásler Miklós válaszolt a Tisza Párt politikusának
- Nem akárhogyan szigorítana a DK a gyermekbántalmazással kapcsolatos törvényen
- Orbán Viktor kőkeményen nekiment Lengyelországnak
- Gyurcsány Ferencet az Index miatt érte bírálat, pedig csak lapunk ad teret véleménycikkeinek
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese már egy kilenc évvel ezelőtti jelentésében megállapította, hogy "a riasztási rendszer jelen formájában – a rendszerben meglévő áttételek nagy száma és az ennek következményeként előforduló indokolatlan késedelem miatt – az élethez, a tulajdonhoz, valamint a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való jogot közvetlenül veszélyezteti, továbbá az állam nem tesz eleget maradéktalanul objektív alapjogvédelmi kötelezettségének."
Ez a helyzet az első vizsgálati jelentés óta máig nem változott alapvetően - áll a közleményben, miután Szabó Máté ombudsman ismét elemezte a 112-es segélyhívó működését egy teljes nap hívásai felvételei alapján. Ha mobilról érkezik a segítségkérés, a hívásokat a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság ügyeletén fogadják. Onnan kapcsolják a területileg illetékes rendőri, mentős, tűzoltó vagy katasztrófavédelmi szervet.
Az ombudsmani jelentés ismét megfogalmazza azt, hogy a riasztási lánc áttételei a beavatkozás megkezdéséhez szükséges időtartamot indokolatlanul a többszörösére növelik. Az átkapcsolások miatt a hívó félnek több híváskezelővel is beszélnie kell, miközben a lehető leghamarabb szükség volna a segítségre. Arra sincs biztosíték, hogy az átkapcsolás helyén fogadják a hívást.
A rendőrök belső kommunikációja, azaz annak hiánya is hátráltathatja a beavatkozást. Mint a vizsgált nap hívásaiból kiderült, a rendőrség híváskezelői a segélykérés átkapcsolása után nem rendelkeznek információval az intézkedésről és annak eredményéről, hacsak utána nem keresnek a Robotzsaru névre hallgató rendszerben. Az intézkedés utóéletének ismerete nélkül az egész procedúra újrakezdődik, ha bármilyen újabb fejlemény hatására a bejelentő újra a segélyhívót tárcsázza. Az ombudsman megállapítása szerint ilyenkor nem az ügyeletes rendőr hibázik, ő betartja a belső szabályokat, tehát egyértelmű, hogy a rendszerrel van a probléma.
Az egyik legnagyobb gondot továbbra is a segélykérő helyének pontos meghatározása jelenti, pedig 2003 óta törvény garantálja, hogy a mobiltelefon-szolgáltatóktól ilyen esetekben kérni lehet a hívó helyzetét. A mentőszolgálatnál például ezt a hiányosságot a bejelentő visszahívásával igyekeznek ellensúlyozni, ám előfordul az is, hogy a mentősök a központi ügyelettől nem kapják meg a hívó telefonszámát.
További probléma, hogy a mentésirányítók és a rendőrök, mentősök egymás közötti kommunikációja is a segélyhívásoknak szánt hálózatot terheli, a hatalmas mennyiségű belső beszélgetés adott esetben szintén akadályozhatja a segélyhívások fogadását.
A közlemény szerint a vizsgált napon csaknem kétszáz olyan hívást rögzítettek, amelyben az ügyeletes egy másik rendőrrel – főleg szolgálati, de esetenként magánügyekről - beszélt, így egyértelműen megállapítható, hogy a segélyhívásokat a hagyományos rendőrségi ügyeleti tevékenység részeként, nem elkülönítve fogadják, illetve kezelik.
Szabó Máté megállapításaival és a "segélykérő megsegítésének javaslatával" a kormányhoz fordult. A kormányzat részéről későbbre ígértek reagálást.
Az egészségügy átalakításáról szóló, tavaly bemutatott Semmelweis-terv egyik hangsúlyos része az egységes mentésirányítás megteremtése, amelynek fontos eleme, hogy az állampolgárnak vészhelyzetben elég legyen egy telefonszámot felhívnia.