Demonstrálnak az M70-es mentén élők

2011.06.23. 11:49 Módosítva: 2011.06.23. 11:50
Félpályás útlezárással járó demonstrációt terveznek az M70-es autóút menti települések, hogy a halálútnak tartott szakaszokat szélesítsék ki kétszer kétsávossá.

Simon Zoltán, Csörnyeföld független polgármestere elmondta: a településük határában kedd hajnalban történt, hat halálos áldozattal járó baleset volt az utolsó ok arra, hogy tiltakozó akciót szervezzenek. Murarátka, Letenye, Csörnyeföld, Dobri, Kerkaszentkirály és Tornyiszentmiklós lakói kezdeményezték, de a kistérség többi települése is támogatja az akciót.

A települések vezetői pénteken egyeztetnek a rendőrséggel és az autópályakezelővel, azután döntenek a tiltakozás módjáról, a pontos helyszínről és az időpontról. Annyi bizonyos: arra kérnek engedélyt a hatóságoktól, hogy fél pályán lezárják az autóutat.

Kamionok várakoznak az M70-es autóúton, a magyar-horvát határ közelében, miután egy személyautó kamionnal ütközött (Fotó: Varga György)
Kamionok várakoznak az M70-es autóúton, a magyar-horvát határ közelében, miután egy személyautó kamionnal ütközött (Fotó: Varga György)

Csörnyeföld polgármestere tarthatatlannak nevezte a helyzetet, mert a 2004-ben átadott autóúton szerinte csak mindig látszatintézkedések történnek, "már lassan átláthatatlan táblaerdő szegélyezi az utat". A környékbeliek számára az is gondot jelent, hogy balesetek idején a településeken átvezető mellékútra terelik a forgalmat, de a kamionok nem tartják be a sebességhatárokat, ami újabb baleseti veszélyforrás.

A Balkánt és Nyugat-Európát összekötő autópályahálózatból ezt a húsz kilométeres, autóútnak épült szakaszt azért tartják veszélyesnek, mert aki több száz vagy több ezer kilométert vezet sztrádán, annak teljesen szokatlan, hogy ezen a szakaszon több helyen is, kilométerekre egy-egysávosra szűkül az út. Összesen mindössze nyolc kilométeren hiányzik két sáv, amelynek a megépítése már jelentene túl nagy költséget – vélekedett a polgármester.

A keddi, hat halottas karambol helyszíne (Fotó: Varga György)
A keddi, hat halottas karambol helyszíne (Fotó: Varga György)

Hozzátette: hiába mérik napközben a rendőrök a sebességet, a balesetek a legritkább estben történnek ebben az időszakban, mindig éjfél és reggel hat óra között következtek be, amikor nincs ellenőrzés az úton. Ráadásul a szinte minden kilométeren változó sebességkorlátozások és előzési tilalmak miatt autóval már alig lehet használni az autóutat, ami miatt "nem nevezhető gyorsforgalminak, legfeljebb szekérútnak".


Az M70-es autóút nagyobb térképen

A tervek szerint a hétvégén dupla záróvonalat és a vonalak közé vastag vörös csíkot festenek fel az M70-es autóút egy 2,3 kilométeres szakaszán, ami sebességcsökkentésre kényszeríti a járműveket – közölte Béni Gyöngyi, az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. szóvivője. Szerinte ez az utolsó forgalomtechnikai eszköz, amellyel az autósok sebességét csökkenteni próbálják; arra az autóút nem alkalmas, hogy sávelválasztó korlátot vagy betontömböket helyezzenek el rajta.