Képtelenség kirúgni a Nyugati bérlőit
További Belföld cikkek
- Péter Szabó Szilvia: Nem vagyok köteles eltűrni a lejárató kampányt
- Kiengedték a börtönből a korábban tévesen elítélt Kaiser Edét
- Törvénysértő felújításról beszélt a minisztériumi dolgozó, egy nappal később kirúgták
- Lázár János olyan fejlesztéseket ígért meg, amelyeket korábban még ellenzett
- Vitályos Eszter Magyar Péternek: Te prédikálsz a nők elleni erőszakról?
Egyelőre elmaradt a kilakoltatás a Nyugati pályaudvar egyik körútra néző épületében, de már csak idő kérdése, hogy mikor kerül az utcára a szex shop, az arab mobilos, a pályaudvar közértje, az éjjel-nappali, a kulcsmásoló, több kis üzlet, illetve a volt Bank Dance Hall diszkó, azaz az egykori E-Play, majd Face, ami most Retropolis néven fut. A jogtalan bérlők mennének, de mégsem mennek, ezért furcsa helyzet alakult ki az egyik MÁV által rendezni kívánt épületében.
Az ingatlanviszonyok rendezése közben ráadásul újabb elem merült fel, mert a West Balkánban történt tragédia után nem sokkal, vélhetően a szigorúbb biztonsági ellenőrzések miatt, a Nyugatinál működő diszkó működtetői egy vészkijáratot alakítottak ki. A homlokzatot érintő átalakítás az épület tulajdonosa szerint rongálásnak minősül, ezért büntetőeljárást kezdeményezett a bérlők ellen.
Hat éve nincs bérleti szerződés
2011 július 26-ra, keddre írták ki a Nyugati pályaudvar bizonyos épületeinek végrehajtó általi kiürítését, ám ezt az előző nap mégis lefújta a bíróság, mert az ingatlan használói végrehajtási kifogással éltek. A Nyugati pályaudvar műemlékileg védett épületegyüttesének, az Eiffel-csarnoknak azon részéről van most szó, ami a körútról nézve a főbejárattól jobbra van (lásd képünkön). Jelenleg felül Retropolis felirat díszeleg rajta, alul megannyi igénytelen kis tábla, amik a benne lévő 12-13 kis üzlet létezését jelzik. Az épületrész vagyonkezelője a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., de egy megállapodás értelmében a MÁV Zrt. vagyonkezelői jogállással rendelkezik, tehát a MÁV jogosult használni és hasznosítani a területet.
1993 és 1995 között a MÁV két vállalkozással (a BOVI Kkt.-vel és a NOVODEL Kft.-vel) kötött bérleti szerződést a csarnokrész hasznosítására. Az évek során ez benépesült mindenféle üzletekkel, amiket a két cég adott ki albérletbe, de a MÁV 2005-ben felmondta a két céggel a bérleti szerződést. „Az a konstrukció, ami 1993-95 között köttetett, tartalmilag elavulttá, előnytelenné vált. Emellett az érintett cégek elmaradtak a bérleti díj fizetésével, ezért a MÁV a szerződéseket felmondta. Összességében az együttműködés továbbá nem szolgálta a MÁV érdekeit. Adott esetben a MÁV most is felmondaná a szerződéseket” - indokolta az Indexnek a MÁV sajtóosztálya az akkori felmondás okát.
A bérlők a mai napig úgy adják ki albérletbe a területet, hogy erre semmilyen jogalapjuk nincs. Ráadásul a MÁV azt állítja, hogy a bérlők önkényeskednek is, mert eredetileg 1124 négyzetmétert adtak ki nekik, de önkényesen elfoglaltak összesen 2523 négyzetmétert, amit szintén albérletbe adnak ki más cégeknek. Hogy melyik területek önkényes foglalásáról van szó, azt többszöri puhatolózásunkra sem akarta elárulni a MÁV. A bérlők pedig erre úgy reagáltak, hogy anno ők “globál” vették ki az egész csarnokot, ezért szerintük nincs szó önkényes foglalásról, az eredeti szerződésben nem volt szó arról, hogy hány négyzetmétert vesznek ki, csak azt a MÁV-nál állítólag nem találják.
A 2005-ös felmondás egy részét a bérlők a bíróság előtt megtámadták, de a bíróság 2006-ban a MÁV-nak adott igazat, ezért 2007 óta végrehajtási eljárásokat kezdeményeztek az épületrész kiürítésére, amit a bérlők minden alkalommal meghiúsítottak, végrehajtási kifogással éltek. A MÁV közleményt adott ki kedden, a tervezett kilakoltatás napján, hogy minden lehetséges jogi eszközt meg fog ragadni ezentúl is, hogy a jogtalan bérlőket kitegyék, és a pályaudvaron rendezett körülményeket alakítsanak ki. Nemcsak a Nyugatinál, hanem a többi pályaudvarnál meg szeretnének szüntetni minden jogellenes állapotot.
Tervezik ugyanis a Nyugati átépítését, és ehhez előbb tisztázni akarják a helyzetet. A MÁV kommunikációs osztályán elmondták, hogy ha megvalósul a mostani üzletek kilakoltatása, akkor nem csak kereskedelmi célra fogják a továbbiakban hasznosítani a csarnokot, hanem az utazáshoz köthető szolgáltatásokkal is benépesítik majd, bár ennél többet nem árultak el a tervekről.
Felújítás előtt
Más forrásból, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. tavalyi közleményéből úgy tudjuk, hogy az Európai Unió strukturális alapjainak segítségével tervezik a Nyugati pályaudvar felújítását. A Nyugati pályaudvar teljes körű korszerűsítése magában foglalná a vasúti pálya, a felsővezetékek, a biztosítóberendezés, és a távközlési rendszer felújítását is. A megvalósíthatósági tanulmány már elkészült, a kiviteli tervek szállításának végső határideje 2012. június eleje, a terveket a VITECO Kft. készíti. A beruházás előkészítési munkálatai más projektekkel együtt folynak, ezek előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül összesen mintegy bruttó 4,8 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az európai strukturális alapokból finanszírozzák.
Bérlők
A bérlők merőben mást állítanak, mint a MÁV. Mégpedig azt, hogy ők már nagyon szívesen elmennének, de eddig senki nem ment oda kilakoltatni őket. Szerintük amúgy sem számít már jó üzletnek a terület kiadása, mert nem fizetnek nekik az albérlők. A bérlők - akiket a MÁV illetékesei már nem is bérlőnek, csak használónak neveznek - beismerik, hogy nincs érvényes bérleti szerződésük a MÁV-val, ám arra hivatkozva, hogy fizetik a használati díjat és a közüzemi számlákat, továbbra is maradnak az épületben. Ingatlanhasználati díjat fizetnek, de ez nem jogosítja fel őket a bent tartózkodásra. A MÁV belső szabályzatai, valamint a vonatkozó jogszabályok szerint a korábban bérelt terület visszaadása kell, hogy megtörténjen.
Elegük van
Az egyik bérlő, Székely Csilla, a NOVODEL Kft. vezetője elmondta, hogy már nagyon elegük van az egész helyből, de addig nem mennek el, amíg ki nem fizetik nekik azokat az értéknövelő beruházásokat, amit az épületbe a csaknem húsz év alatt belefektettek. Azt mondják, megalázó helyzetbe kerültek, mert romos állapotban vették át az épületet (erről mutattak korabeli fotókat is), előtte itt a MÁV Szimfonikusoknak akartak próbatermet létesíteni, de az építkezés 1990-ben félbe maradt. Székely Csilla szerint a MÁV-nál uralkodó szervezeti káosz okolható ezért a helyzetért, szerinte nem hajlandó velük leülni érdemben tárgyalni egy kompetens ember sem a MÁV-tól. A későbbi birtokbavételt és a terület rendezését követően a MÁV nyitott tárgyalni minden lehetséges, szóba jöhető kereskedelmi szolgáltatást nyújtó jelölttel - reagálta erre a vasúttársaság.
Azt mondta, szívügyének tekinti a helyet, és mivel nem tudnak konkrét rendezési tervről, attól tart, az épületrész a Józsefvárosi pályaudvar sorsára jut. “Eddig mi tartottuk rendben a helyet, takarítottuk, fűtöttük, egy szezonban például 1,5-2 millió forintba került felfűteni” - mondta Székely Csilla. Az üzletasszony szerint szégyen, ahogy kinéz a hely, de még pályázni sem lehet felújításra. Azt szeretnék, ha a MÁV átvenné tőlük a bérlőket, mert ha kiürítik a helyet, még rosszabb lesz a helyzet, mert a MÁV-nak nincs pénze, márpedig a csöveseket, a koszt valahogy távol kell tartani. “Mióta megsértődtünk, azóta már nem csináltatjuk meg a betört üvegablakokat sem” - mondta az egyik bérlő.
Cool
A bérleményhez tartozik még egy pince is, legutóbb Club Cool néven működött itt szórakozóhely, de évek óta üresen áll. “Többször elöntötte a pincét a szennyvíz, mindig mi fizetjük a takarítását, pedig nem is használjuk, üresen áll” - mondta el Bódis Kálmán, a BOVI Kkt. tulajdonosa. “Én szívesen átadnám a helyet, de nem jött még ide senki érte. Tisztában vagyunk azzal, hogy felmondták a szerződéseket, de a végrehajtásra nem tett lépéseket a MÁV” - tette hozzá. Igaz, a Népszabadságban az olvasható, hogy a kilakoltatást az ő ügyvédjük, Tóth István akadályozta meg.
Az üzleteket kiadó vállalkozók azt állítják, hogy az üzletek üzemeltetői (nevezzük őket albérlőknek) már nem fizetnek nekik bérleti díjat, mióta tudomást szereztek arról, hogy nincs bérleti szerződés. Bódisék szerint a MÁV fenyegeti és zaklatja az albérlőket, közben pedig nem találnak bizonyos szerződéseket, és nem tárgyalnak velük. Egy kompetens emberrel szeretnének tárgyalni, de szerintük ilyen nincs. 1999-ben tárgyaltak Halász Csabával a MÁV részéről arról, hogy kifizetik nekik az átalakításokat és átveszik az üzleteket, őt még kompetensnek találták volna, de közben sajnos meghalt. “Annyira senkié ez” - mondta szomorúan Székely Csilla, és visszaemlékezett arra, amikor Bódis Kálmán kikeverte az Eiffel-kéket, hogy le tudják festeni az oszlopokat, amiről lejött a festék.
Rongálás
A Nyugati pályaudvar területén fekvő Eiffel-csarnok műemléki védettséget élvez, ezért minden engedély nélküli bontás vagy építkezés bűncselekménynek számít. A MÁV ezért rongálás miatt büntetőeljárást kezdeményezett az épület bérlőivel szemben, akik a West Balkán-ügy után nem sokkal engedély nélkül egy új vészkijáratot építettek a homlokzatra, ami a diszkó új kijárata lett. A vészkijárat acélszerkezetét a Ceglédi váró kupolájára hegesztették, ami használat esetén életveszélyes. 2011-ben hatóságilag megállapították a műemlékrongálás tényét, a Kulturális és Örökségvédelmi Hivatal kiadta a bontási kötelezést, erre a jogerős bontási ítélet kiadásakor fog sor kerülni.
Amikor a MÁV közleményben megírt rongálást említettem a bérlőknek, a BOVI Kkt. tulajdonosa, Bódis Kálmán elkerekedett szemekkel nézett rám, mert ilyenről nem is tudott. Tájékoztattuk, hogy valószínűleg a diszkó lehetett az, aki egy új vészkijáratot épített oda. Erre Bódis úr nagy nehezen elárulta, hogy a Face-Klub Kft. bérli tőlük a területet táncos szórakozóhelynek, és bizonyára ők építették a kijáratot, kérdezzük meg tőlük. A szórakozóhely tulajdonosának képviselője erre annyit reagált, hogy ezt a dolgot Bódis Kálmánnal beszéljük meg, így végül senki nem felelt a csúnya, rozsdásodó lépcsőért.