További Belföld cikkek
- Áramot vezetett egy utcai vaskapuba egy férfi Makón, hogy távol tartsa szomszédait
- Pintér Sándor újabb kórházi intézményvezetőket nevezett ki
- Víz és élelem nélkül tartott több mint 40 lovat egy Nógrád vármegyei férfi
- Immár végleges: újra magyar űrhajóst küldünk az űrbe
- Halálra vert egy idős nőt egy fiatalkorú férfi Borsodban
A Vonatinfo 2.0-t, a MÁV új, valós idejű információs szolgáltatását augusztus másodikán indították el. Az erről szóló sajtótájékoztatót a Keleti pályaudvar impozáns VIP várójában tartották a 9. vágány mellett.
![01](http://kep.index.hu/1/0/227/2278/22786/2278656_773abcab08f7c873f33a939cff57ed79_wm.jpg)
“Hatékonyság, ügyfélközpontúság, modernizáció” - olvashatjuk a prezentáció jelmondatait a 15 millió forintos fejlesztésről. “A Vonatinfo bevezetésével újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai utastájékoztatás” - írják a közleményben. A projekt megismerése után inkább úgy látszik, félmérföld-kőről van szó, hiszen az új, Google Maps alapú rendszer igazán hasznos akkor lenne, ha működne okostelefonokról, de az még várat magára.
A mobiltelefonos applikációra azonban bizonytalan ideig még várni kell, de azt ígérték, legkésőbb karácsonyra letölthető lesz a MÁV honlapjáról. Kipróbáltuk, okostelefonnal a Vonatinfo tényleg nem működik, a következő hibaüzenet jelenik meg: “Köszönjük, hogy érdeklődik térképes szolgáltatásunk iránt! Tájékoztatjuk, hogy az Ön által használt készüléken a térkép megjelenítése jelenleg nem támogatott! A térkép megtekintéséhez használjon notebookot vagy asztali számítógépet!” Az sms-es utastájékoztatást is a fenyőfa alá ígérik.
A korábban Elviraként megismert utastájékoztató rendszert már nem hívják Elvirának, de azért az elvira.hu beütése után ugyanúgy bejön a MÁV-START információs oldala. A Menetrend gomb mellett található a Vonatinfo gomb, arra kell kattintani. Ezen az url-en is megtalálják a szóban forgó térképet.
A Vonatinfo 15 millió forintos fejlesztés, a 2008-ban indult, 150 millió forintos UTAS-projekt részeként valósult meg. Az informatikai hátteret az UTAS-projekt központi adatbázisa biztosítja, egyszerre épül földi és műholdas rendszerekre. A Vonatinfo lényege, hogy meghatározza a vonatok aktuális helyzetét, kiírja, hogy mennyit késik egy adott vonat, és tájékoztat rendkívüli eseményekről. A Vonatinfo az 1.0-s verziójához képest abban is változott, hogy már rövid ó-val írják. Az okostelefonos fejlesztések 12,9 millió forintba kerülnek.
A tájékoztatón elhangzott, hogy egyelőre csak azt lehet látni a Vonatinfón, hogy mennyit késik egy vonat, de a későbbiekben tervezik, hogy a késések okáról is (például balesetek, hatósági intézkedések, meghibásodások) tájékozódhatunk majd.
Az adatok percenként frissülnek, az UTAS rendszer előrejelzés-kalkuláló motorja a menetrendi adatokat összeveti a tényadatokkal, és megállapítja a késés mértékét. A nemzetközi és a GYSEV-es vonatok nem szerepelnek az adatbázisban.
Lecsapódás
Monszpart Zsolt, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a pontosság érzékeny kérdés a MÁV-nál. Naponta körülbelül 3000 vonat közlekedik, és sok minden befolyásolja, hogy időben tudnak-e odaérni valahova. Említette a szélsőséges időjárást, amikor akár egész pályaszakaszokat mos el az eső vagy a kábellopásokat, és mint megtudtuk, a csavarokat ezer számra lopják a vasúton. “Ezek mind a pontosságon csapódnak le” - mondta. A gázolajlopásokról megtudtuk, hogy létezik olyan rendszer, a mozdonyfedélzeti berendezés, ami riasztást ad le, ha a mozdony álló helyzetben túl sok üzemanyagot fogyaszt, és volt már rá példa, hogy így elkaptak üzemanyagtolvajokat.