Ősszel 63 törvénnyel írják át az országot

2011.08.15. 21:51
Nem csökken a kormány törvényalkotási kedve. Az első év hatalmas lendületét nem töri meg a nyári szabadság, ősszel 63 törvényjavaslat elfogadtatását tervezi a kormány. Az új alkotmány hatályba lépése előtt még 28 sarkalatos törvényt el kell fogadni, ezek közül 13 nem is szerepel a tervben, amely így még bővülhet is. Ősszel tárgyalnak az új Munka törvénykönyvéről, az önkormányzati, a közoktatási, a választójogi törvényről, a polgárőrségről szóló és az elektronikus ügyintézést szabályozó jogszabályokról is.

22. Törvényjavaslat a kereskedelemről

A kormány többször is jelezte, hogy az ország felemelkedését a termelő munkában látja, ezen belül is nagy reményeket fűz a mezőgazdasághoz. A mezőgazdaság fellendítését szolgálja a termények kereskedelmének könnyítése, ezért is javasolják a helyi termelői piacok működési feltételeinek megteremtését.

23. Törvényjavaslat a szakképzésről

Ha már a termelő munkánál tartunk, termelni igazán szakképzett emberek tudnak, szakképzett embereket pedig leginkább a foglalkoztatáspolitikával összehangoltan fejlesztett szakképzés tud biztosítani. A kormány célja, hogy a szakképzés kialakításába nagyobb szerepet kapjanak azok, akiknek aztán szükségük lesz a szakképzett munkaerőre, ezek pedig a gazdaság szereplői volnának.

24. Törvényjavaslat az országgyűlési képviselők választásáról

A kormány munkatervében szerényen csak annyit ír, "a szabályozás célja a választási rendszer új előírásainak megalkotása". A prózaian tömör mondat földcsuszamlásszerű változásokat takar. Az új alkotmányban rögzítették, hogy a jövőben a parlament létszáma legfeljebb kétszáz fő lehet, legfeljebb egy kicsit több. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy vagy változtatni kell az egyéni és a listás képviselők eddigi arányain - ezzel torzulna a rendszer arányossága -, vagy pedig le kell mondani arról, hogy egy választókerület csak egy megye lakóit reprezentálja. Kelljen-e ajánlás az induláshoz, és ha igen, mennyi? Hogyan szavazzanak a határon túli állampolgárok? Milyen listák legyenek, és hogyan oszoljanak meg a rájuk adott szavazatok?

25. Törvényjavaslat az igazságügyi szervezet átalakításáról

Az új alkotmányban újraszabályozták a bíróságok igazgatási szervezetét - így lett a Legfelsőbb Bíróságból Kúria -, így szükség van a hatályos szabályozás átalakítására az összhang megteremtésére. Cél még a bíróságok működési színvonalának emelése is.

November

26. Törvényjavaslat a közgigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól

Álljon itt a hivatalos indoklás, ebből talán minden kiderül: "A szabályozás célja a jogvitás eljárás kereteinek megteremtése, az anyagi jogi bírságolás eljárási keretszabályainak kialakítása, a hatósági ellenőrzés szabályainak bővítése, megerősítése, a szabálysértési jogot érintően a közigazgatás-ellenes szankció felülvizsgálata, a végrehajtási eljárás szabályainak átfogó rendezése, a miniszterek hatósági hatásköreinek felülvizsgálata."

27. Törvényjavaslat a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról

A parlament a nyári rendkívüli ülésszak hajrájában fogadta el a csődtörvény módosítását, ezzel a bírálók szerint szélesre tárva a visszaélésekre lehetőséget adó törvényi kiskapukat. A kormány ezek után novemberben újra módosítani szándékozik a törvényt, hogy egyszerűsítse és gyorsítsa az eljárást. Cél a visszaélések hatékonyabb kezelése is.

28. Törvényjavaslat az információbiztonság szabályairól

Az, hogy az információk biztonságban legyenek, kormányunk szerint "kiemelkedő jelentőségű prioritás", ezért van szükség a törvényre. Magyarországon amúgy az információk, amennyiben arról szólnak, hogy mire és mennyi közpénzt költenek, meglehetős biztonságban vannak, az esetek többségében legfeljebb bírósági ítélettel lehet hozzájuk férni.

29. Törvényjavaslat a versenyképesség javítását megalapozó és egyéb adótörvényekről

A kormány nagy terjedelmű szabályozással kívánja javítani a gazdasági versenyképességet - ezt pedig a címből adódóan valószínűleg az adók csökkentésével képzeli el.

30. Törvényjavaslat a földgázellátásról és a földgáz biztonsági készletezéséről

A kormány tavaly decemberben megfelezte a stratégiai földgázkészletet. Most ilyesmire nem készül, az indoklás szerint a megelőzési cselekvési tervet, a vészhelyzeti tervet, a gázáramlás akadályozásának tilalmát kell szabályozni, és még harmonizálni is kell a törvényt.

31. Törvényjavaslat az Országos Tudományos Kutatási Alapprogramokról

A javaslat célja, hogy a támogatott kutatások időtartama a jövőben négy év lehessen.

32. Törvényjavaslat a munkavédelemről

A kormány módosítani akarja a bírságokat, a szankciókat és a munkáltató kötelezettségeit.

33. Törvényjavaslat a helyi önkormányzatokról

A sarkalatos törvényt egyrészt alkotmányos előírások miatt kell megalkotni, de a kormány a kötelező feladatokat, a társulások szerepét, a finanszírozási rendszereket és az összeférhetetlenségi szabályokat is pontosítaná.

34. Törvényjavaslat a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról

A javaslat célja a kistérségi lehatárolás megváltoztatása a helyi önkormányzatok kezdeményezésére.

35. Törvényjavaslat a Magyar Állatorvosi Kamaráról, valamint a szolgáltató állatorvosi tevékenység gyakorlásáról

A kormány szeretné, ha az állatorvosi kamara hatékonyabban működne. Hogy milyen a szolgáltató állatorvos szemben a nem szolgáltató állatorvossal, arra nem tér ki a kormány törvényalkotási terve.

36. Törvényjavaslat az élelmiszerláncról és a hatósági felügyeletről

Még a leggyakorlottabb olvasó se tippelné meg, miről szól a kormány javasalta. Mi másról, mint a parlagfű elleni védekezésről.

37. Törvényjavaslat a hulladékgazdálkodásról

Az előző javaslattal szemben ez viszont tényleg a hulladékgazdálkodásról szól, olyan irányelveket ültetnek át a magyar gyakorlatba, melyeket már rég át kellett volna ültetni, és mert eddig nem ültették át, az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított.

38. Törvényjavaslat a mezőgazdasági termelést érintő időjárási és más természeti kockázatok kezeléséről

Ha a mezőgazdaságot valami érinti, azt kezelni kell, pláne ha az kedvezőtlen időjárási jelenség, netán természeti kockázat. A kezelést a kormány komplex rendszerben képzeli el, és ezt szabályozná úgy, hogy a termelők legszélesebb körének biztosítson megfelelő lehetőséget a kockázatok kezeléséhez, a károk kompenzációjához.

39. Törvényjavaslat a sportról

A kormány nagy terjedelemben kívánja újraszabályozni a sportot, különös tekintettel a nem-kormányzati szervezetek átalakítására, az elmúlt évek jogalkalmazási tapasztalatainak érvényesítésére, illetve a 2007-ben elfogadott Sport XXI. Nemzeti Sportstratégiára.

40. Törvényjavaslat a közúti közlekedéssel kapcsolatos egyes törvényekről

Jogharmonizációs javaslat, melynek célja az is, hogy a rendelkezések megalkotásához szükséges törvényi szintű felhatalmazást is megteremtse.

41. Törvényjavaslat a szakképzési hozzájárulásról

A szakképzés és a termelő munka viszonyáról már volt szó, a modern szakképzés anyagi feltételeinek megteremtését szolgálja, hogy a hozzájárulás rendszerét a jelenleginél egyszerűbbé és átláthatóbbá tegyék. Cél még, hogy a szakképzési támogatást arra fordítsák, amire eredetileg kitalálták, vagyi az iskolai rendszerű szakképzésre és a felnőttképzésre.

42. Törvényjavaslat a lánctartozások csökkentésére

A kormány nem is lehetne lakonikusabb, amikor annyit fűz javaslatához, hogy "a jogszabály megalkotása a vállalkozások adósságterhének csökkentése érdekében tett intézkedéssorozat része". Akárhogy is, az adóságteher csökkentve lesz.