Budai szerint áron alul értékesítették a MÁV Hajdú Kft.-t

2011.10.11. 10:45
Többtízmilliós kár érte a MÁV-ot a MÁV Hajdú Kft. 2001-es privatizációjakor, állapította meg Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos, aki büntetőfeljelentést tett az ügyben.

Feljelentést tett a MÁV Hajdú Kft. privatizációjával kapcsolatban Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos. Budai 2011. május 10-én kapott közérdekű bejelentést az ügyben, ez alapján kért jelentést a MÁV vezérigazgatójától, Szarvas Ferenctől. A MÁV ellenőrzési jelentését szeptember végén kapta kézhez, ez alapján tett feljelentést az Országos Rendőr-főkapitányságon.

Budai szerint az ellenőrzési jelentés alapján feltételezhető, hogy a MÁV Hajdú Kft.-t a tényleges áránál alacsonyabb áron adták el 2001-ben.

A privatizációra egy 1999-ben hozott kormányhatározat alapján került sor, amiben az Orbán-kormány kötelezte a MÁVO-ot egy olyan vagyonhasznosítási koncepció kidolgozására, melynek célja az volt, hogy a vasút működéséhez nem elengedhetetlenül szükséges vagyontárgyakat és üzletrészeket hasznosítsák, értékesítsék.

A MÁV 2000 elején rendelte meg a Pannonauditor Kft.-től a MÁV Hajdú üzleti értékének és a bérelt ingatlanok forgalmi értékének meghatározását. Ez Budai szerint elnagyolt lett, nem volt következetes, ami miatt a céget a tényleges értékénél alacsonyabb áron adták el 2001-ben. Emiatt a kormánybiztos szerint a MÁV kártérítést igényelhet a Pannonaudittól.

Budai szerint ráadásul azzal, hogy a MÁV Hajdúra és az ingatlanokra csak együttesen lehetett ajánlatot tenni, a MÁV szűkítette a versenyt, ugyanis a szakmai befektetők nem akartak ingatlant vásárolni, vagy csak a működéshez feltétlenül szükséges ingatlant kívánták volna megvenni. Összegzése szerint az ingatlanok és az üzletrész együttértékesítése miatt minimum 40 millió forint kár érte a MÁV-ot.

További bonyodalom, hogy végül a MÁV-nak vissza kellett vennie az értékesített ingatlanokat egy korábbi bérlő követelései miatt. A visszavételkor a MÁV-nak a perköltséget és a kamatokat is meg kellett fizetnie. További 50 milliós kárt okozott, hogy a szerződés visszamenőleges módosításával elmaradt az osztalékfizetés.

A privatizált Kft. új tulajdonosai a szerződésben azt is vállalták, hogy ha 8 éven belül leépítést hatjanak végre, a felmondástól számított nyolc év leteltéig hátralevő időre járó munkabér öt százalékát megfizetik a MÁV-nak. Bár a cégtől 200 főt bocsátottak el, nincs nyoma az ot százalékos fizetési kötelezettség teljesítésének.