Előre tudja a koalíció, miként dönt az Alkotmánybíróság?
További Belföld cikkek
- Hatalmas torlódásra kell számítani, akár két órával is nőhet a menetidő az M1-es, M3-as és az M5-ös autópályákon
- Orbán Viktor: Sosem szerettem azokat a politikusokat, akik elhárították a felelősséget
- Súlyos baleset történt Debrecenben, a buszmegállóba hajtott egy autó
- Orbán Viktor: Brüsszel Magdeburgot akar csinálni Magyarországból
- Bombariadó miatt megszakadt egy buli Budapesten, több ezren maradhattak hoppon
Különös egybeesések figyelhetők meg az Alkotmánybíróság napirendje és egyes, a parlamentnek benyújtott módosító indítványok tárgya és ütemezése között. Az Ab december 19-20-i ülésén egyebek mellett a médiaalkotmány, a büntetőeljárási gyorsítócsomag és az egyházügyi törvény szerepel.
Miért alkotmányos szinten módosítják Polt hatáskörét?
Az Országgyűlés alkotmányügyi bizottsága kedd este nyújtotta be azt a javaslatot, ami egyebek mellett szabad kezet ad Polt Péter legfőbb ügyésznek, hogy bármely büntetőügyben lényegében azon a bíróságon emelhessen vádat, ahol akar. Az indítványnak elvileg a büntetőeljárásról (Betv) szóló törvényt kéne módosítania: ez a jogszabály rendelkezik az illetékes bíróságokról.
A Betv-t módosították akkor is, amikor a most az Ab által tárgyalt nyári gyorsítócsomaggal a legfőbb ügyész jogkörét kibővítve lehetővé tették, hogy a kiemelt ügyekben a neki tetsző bíróságon emeljen vádat. A legfőbb ügyész jogkörének további kiterjesztéséről szóló előterjesztéssel most mégsem a Betv-t, hanem – furcsa mód – az Alaptörvény átmeneti rendelkezéseiről szóló törvényjavaslatot egészítették ki.
Erre csak egyetlen ésszerű magyarázat adható: a koalícióban valaki előre tudta, hogy a kihirdetésre váró határozatában az Alkotmánybíróság megsemmisíti a gyorsítócsomagnak a legfőbb ügyész jogkörbővítésére vonatkozó rendelkezéseit. Ha az előírás az alkotmányban (vagy az ahhoz kapcsolódó és azzal jogilag egyenrangú jogszabályban) szerepel, az Alkotmánybíróság már nem dönthet róla.
A Betv módosítása miatt Baka András főbíró fordult az Ab-hez, mert az szerinte sérti a tisztességes eljáráshoz való alkotmányos jogot, illetve a vád és a védelem fegyveregyenlőségének elvét.
Amiről sosem döntöttek
Orbán Viktor 2011. februárjában arról beszélt, hogy a nyugdíjdöntést az AB sem fordíthatja meg. Ezt a kijelentést már akkor nehéz volt másképp értelmezni, mint hogy az Alkotmánybíróság, ha dönt is valamikor, már nem változtathatja meg a vagyonátadást, mert az addigra megtörténik. Az AB végül sosem döntött a magánnyugdíjpénztári pénzek államosításáról.
Hasonló volt a helyzet a tényleges életfogytiglani börtönbüntetés alkotmányos vizsgálatával is. Egy, az Alkotmánybíróság tavaly júniusi hírlevelében is idézett interjúban Paczolay tényként említette (pdf), hogy az ügy a közeljövőben sorra kerül, ami az előkészítés előrehaladott állapotára utalt. A tényleges életfogytiglan alkotmányossági vizsgálatáról soha többé nem lehetett hallani.
Miért hatálytalanítják az egyházügyi törvényt?
Hasonló a helyzet az egyházügyi törvénnyel is. Lázár János péntek délután jelentette be, hogy hatályon kívül helyezik az ősszel elfogadott jogszabályt. A frakcióvezető a döntést azzal indokolta, hogy a törvény nem felelt meg "minden közjogi kritériumnak".
Az Index értesülése szerint azonban az Alkotmánybíróság már tárgyalta a törvénnyel kapcsolatos beadványt, és közjogi érvénytelenség miatt várhatóan megsemmisíti azt. (A közjogi érvénytelenség ez esetben azt jelenti, hogy a zárószavazás előtt olyan érdemi módosításokkal változtattak az egyházügyi törvényen, melyeket az Országgyűlés már nem vitathatott meg.) Ha a törvényt időközben visszavonják, az Ab már nem fogja kihirdetni a határozatot.
Lázár és képviselőtársai tegnap még módosító javaslatot is benyújtottak a házszabályhoz, amivel pontosan az egyházügyi törvény megszavazásához hasonló, utolsó pillanatokban elfogadott módosító javaslatok jogszerűségét teremtenék meg.
Ki súg a kormánynak?
Az Ab jövő heti napirendjén a tavaly nyáron elfogadott médiaalkotmány is szerepel. A törvény egyik leginkább bírált rendelkezése az, hogy azonos módon szabályozza az írott és az elektronikus médiát. A kritikusok szerint az írott média esetében sérül a sajtószabadság, ha rá is a befolyásosabb és másként működő elektronikus médiára vonatkozó, szigorúbb szabályokat alkalmazzák. Az Index úgy tudja, hogy a kormányoldal már dolgozik a jogszabály módosításán.
A legalábbis figyelemre méltó egybeesések felvetik a gyanút, hogy az Alkotmánybíróságról valaki folyamatosan tájékoztatja a kormányoldalt a készülő határozatok tartalmáról. A nemrég hivatalba lépett új alkotmánybírók közül Balsai István, a Fidesz volt frakcióvezető-helyettese áll a legközelebb a koalícióhoz, ő azonban – úgy tudjuk, betegség miatt – egy ideje nem vesz részt az Ab ülésein; hiányzik az aláírása a december 13-án nyilvánosságra hozott határozatokról.
Lehetséges ugyanakkor, hogy nem titkos szivárogtatásról van szó. Lázár János korábban nyilvánosan elismerte, hogy rendszeresen találkozik Paczolay Péterrel, az Ab elnökével. A médiaalkotmányról szóló Ab-határozat előadó bírája épp Paczolay.