A drága benzin is javítja a statisztikát

2012.02.20. 11:34

A múlt év utolsó negyedévében többen haltak meg közúti balesetben Magyarországon, mint a megelőző év hasonló időszakában, azonban az egész évet tekintve tavaly kevesebben vesztették életüket, illetve sérültek meg, mint korábban.

A halálos áldozatok majdnem fele vétlen volt

2011-ben valamennyi baleseti mutató kedvezőbben alakult: tavaly közel huszonegyezren, – mintegy ezerrel kevesebben – szenvedtek közúti balesetet, mint az azt megelőző évben. A súlyos sérültek száma meghaladta az ötezret, a könnyű sérültek száma pedig a tizenötezret.

2010-hez képest tavaly tizennégy százalékkal kevesebben haltak meg közúti balesetben. 2011-ben összesen hatszázharmincnyolc ember, – köztük tizenkét gyermek – vesztette életét az utakon. A halálos áldozatok negyvenkilenc százaléka vétlen volt a balesetben.

Az áldozatok száma a negyedik negyedévben magasabb volt, mint 2010. év utolsó negyedévében. A halálos kimenetelű balesetek száma az előző év azonos időszakához képest hat százalékkal nőtt. 2011. negyedik negyedévében három százalékkal kevesebb személysérüléses közúti közlekedési baleset történt a közutakon, mint az előző év azonos időszakában. Mind a súlyos sérüléssel járó balesetek, mind pedig az ittasan okozott balesetek száma jelentősen csökkent.

A statisztikák szerint a közúti halálozást tekintve az év során kiugróan kedvező hónap volt szeptember: feleannyian vesztették életüket, mint a megelőző év azonos hónapjában. A múlt év fekete hónapja a november volt, amikor viszont huszonhét százalékkal többen haltak meg az utakon, mint egy évvel korábban.

Kevesebben utaznak autóval

A csökkenésben – a fokozott közúti ellenőrzés mellett – szerepet játszott, hogy a növekvő üzemanyagárak miatt egyre többen használták a tömegközlekedési eszközöket. Ezzel párhuzamosan az autók száma a múlt év közepén nem érte el a 2010. év végi állományt és ez a szám tovább mérséklődött.

Tavaly a balesetek hatvan százalékát autóval közlekedők, tizenegy százalékát kerékpárosok, tíz százalékát tehergépkocsivezetők, öt százalékát segédmotorosok, négy százalékát pedig motorkerékpárosok okozták.

Régiós bontás szerint – az előző évhez képest – 2011-ben a Nyugat-Dunántúlon három százalékkal nőtt, a Dél-Dunántúlon szinte azonos szinten maradt, a többi régióban viszont csökkent a balesetek száma. Az ittasan okozott balesetek száma a Dél-Dunántúlon hat százalékkal nőtt, de a többi régióban csökkent. A legnagyobb mértékű csökkenést Észak-Magyarországon regisztrálták, ahol huszonhat százalékkal kevesebb balesetet történt ittas vezetés miatt, mint egy évvel korábban.

A legtöbb baleset lakott területen belül történt

Tavaly az előző évhez képest kevesebb, összességében a balesetek tíz százalékában játszott szerepet az alkohol. Tavaly a legtöbb esetben, azaz huszonnyolc százalékban a sebesség nem megfelelő megválasztása miatt történt baleset.

A legtöbb baleset – 69 százalék – lakott területen belül történt. Az autópályákon 2011-ben tizennégy százalékkal kevesebb baleset volt, mint egy évvel korábban, a legtöbb az M1-es autópályán történt. Az M5-ös autópályán balesetet szenvedők több mint a fele külföldi állampolgár volt.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport