Zsanett, Janka
10 °C
20 °C
Index - In English In English Eng

Romokban a méregdrágán felújított állomások

2012.03.14. 01:02
Öt évvel ezelőtt több mint 1,1 milliárd forintból újított fel két érdi vasútállomást és épített egy új megállót a XXII. kerületben a MÁV. Azóta a vandálok a három megállót jóformán szétkapták: a lifteket, utas-tájékoztató táblákat, szemeteseket szétverték, a falakat összefújták. A vasúttársaság indoklása szerint a felújításnál a térfigyelő kamerák kihelyezése azért maradt el, mert azt az uniós forrásból nem lehetett finanszírozni, de több év után most mégis elgondolkodnak ezek kiépítésén.

Teljesen lepusztultak a pár évvel ezelőtt felújított állomások, megállóhelyek a Budapest–Martonvásár–Székesfehérvár vasútvonalon.

„Évek óta ingázok Érd és Kelenföld között. Rettentően bosszant, hogy az adómból és a bérletek árából felhúzott állomások – pl. Érd felső, Barosstelep – durván 3 évvel a teljes átépítésük után minden szempontból romhalmazzá váltak. Üvegek betörve, tájékoztató táblák letörve, lelopva, minden legraffitizve, padok szétszedve, a látvány siralmas" – írta le a tapasztalatait néhány hete az Új MÁV blog egyik olvasója. Ráadásul a térfigyelő kamerák hiányában nemcsak a vandálok, de az autótolvajok miatt sem lehet nyugodt szívvel az érdi állomás melletti P+R parkolóban hagyni a gépjárműveket, jegyezte meg az olvasó.

Rögtön nekiestek

A probléma azonban nem újkeletű. A Máv-figyelő blog már 2008 végén beszámolt arról, hogy az újonnan átadott Érd felső vasúti megállóba kihelyezett információs táblák közül többet megrongáltak. Az eset után néhány hónappal ugyancsak ez a blog számolt be arról, hogy mindezek tetejébe az aluljáró is borzalmas állapotba került: graffitik tömkelege csúfítja a falakat.

A vandálok a XXII. kerületi Barosstelepet sem kímélték: az átadás utáni hónapokban két utas-tájékoztató táblát is széttörtek, ami után a MÁV a másik kettő, még ép kijelzőt rögvest leszerelte. A tájékoztató táblák itt sem úszták meg a rongálást: szétrúgták mind a nyolcat.

Alsó, felső

A 2007-ben részben uniós támogatásból felújított két megálló, Érd alsó és Érd felső, valamint a barosstelepi megálló kialakítása 1,144 milliárd forintba került. Megemelték a peronokat, modern audiovizuális utas-tájékoztató rendszerrel látták el a megállókat, megszüntetésre kerülhettek a balesetveszélyes, a vonatforgalmat lassító szintbeli gyalogos-átkelőhelyek, olvasható a fejlesztésről készült 2010-es összefoglalóban. Érd alsó megállója például így nézett ki a felújítás után:

Érd-alsó
Érd-alsó
Fotó: mav.hu

A néhány évvel ezelőtti állapotokhoz képest a helyzet tovább romlott: még több falfirkát, megrongált táblákat, padokat és szétdobált szemetet találni.

Egy hétköznap délelőtt csak néhányan várakoztak valamelyik vonatra Érd alsónál. Az egyik utas elmondása szerint az állomás mai kinézete még mindig sokkal jobb, mint amilyen a fejlesztés előtt volt. A nyugdíjas férfi ugyanakkor nehezményezte, hogy csak az aluljárón keresztül lehet átmenni a másik peronra, ugyanis az állomástól néhány tíz méterre épített liftek folyamatosan rosszak.

Az összefirkált felvonó nemhogy nem működött, de a halványzöldre festett, graffitikkel színesített aluljáróban lévő ajtajára még egy furnérlapot is rácsavaroztak. Mindezt leszámítva csak a graffitik és az oszlopokra ragasztott hirdetések csúfították a peronokat és az aluljárót.

Érd felsőn kiábrándítóbb volt a látvány. Az alsótól néhány tíz méterre lévő megálló így nézhetett ki néhány éve:

Érd-felső
Érd-felső
Fotó: mav.hu

A forgalmas állomás azonban hasonlítani sem hasonlított a fenti képhez. A jegypénztárostól megtudtuk, hogy az elmúlt két-három évben többször is átfestették már az állomás falait, de hiába: újra összefirkálták őket a vandálok. A férfi mindenesetre megjegyezte, Ercsi állomásához képest még így is ötcsillagosnak számít ez a megálló, íme:

A használhatatlan lift miatt viszont jóformán minden héten panaszkodnak az utasok. A pénztáros szerint a felvonó azért nem működik, mert az ajtajait jó néhányszor szétverték, és az elektromos hívógombot is többször megpróbálták kibelezni.

A következő megálló: Barosstelep

A 2008-ban épített barosstelepi megállónál se váróterem, se jegykiadás nincs, és az utasforgalom is gyérebb, mint Érden. Az állomás régen ilyen volt:

Barosstelep
Barosstelep
Fotó: mav.hu

A három megálló közül ezt kapták szét legjobban a vandálok. A hangszigetelő falak összefestve, a korábban megrongált és leszerelt utastájékoztatóknak csak a hűlt helye látszik, és a betört hirdetőtáblákat se pótolták már egy ideje. Az utasok így mindössze az oszlopokra kiragasztott menetrendekből tájékozódhatnak, bár az állomáson várakozó nő szerint ezeket is rendszeresen leszaggatják. Most ez a látvány fogadja az utazóközönséget:

EU-s pénzből nincs kamera

Megkerestük a MÁV-ot, ahol megerősítették, hogy az utóbbi időben mindhárom állomáson, megállóhelyen több esetben megrongálták a világítást, kábeleket loptak, az utastájékoztatót leverték, betörték az üvegfelületeket, összetörték a hangosbemondót és a kőburkolatot. Emellett tönkretették a lifteket is, jelenleg a három közül egy sem üzemel. Mindháromnak a főegységét verték szét, ezek javítása folyamatban van, így várhatóan március végén állhatnak újra üzembe. A szemetesek megrongálása szintén visszatérő jelenség, ugyanakkor rongálás illetve graffitizés észlelésekor minden esetben feljelentést tettek a rendőrségen, tudatta a MÁV kommunikációs osztálya.

A vasúttársaság a térfigyelő kamerák hiányát azzal indokolta, hogy az állomások felújításának tervezésekor az uniós támogatású projektben ilyenek betervezésére nem volt mód. „Sajnos a területen számos rongálás történt, történik annak ellenére, hogy a vasúttársaság vasútőrei rendszeresen járőröznek, de a vasúttársaság megvizsgálja a kamerarendszer üzembe helyezésének lehetőségét, illetve az érdi önkormányzatot bevonva dolgozik a probléma megoldásán” – írták.

Ha Ön is találkozott nemrégiben felújított, de azóta szétvert, összefirkált, siralmas állapotba került vasútállomással, írja meg nekünk, és lehetőség szerint fényképpel együtt  küldje el erre az e-mail címre.