10 hónapra leáll az esztergomi vasút
További Belföld cikkek
- Sebestyén Balázs: Nagyon nagy a baj az országban, muszáj segítenünk
- Világelső lett a budapesti karácsonyi vásár
- Az interneten árulta a munkáltatója szerszámait egy karbantartó
- Fékhibát észleltek egy Budapestre érkező repülőnél, azonnal a helyszínre vonultak az illetékes szolgálatok
- Brutális katonai gépjárművek érkeznek Budapestre
Megkötötte a Pilisvörösvár-Esztergom közötti vasúvonal felújítási munkáira vonatkozó szerződéseket a NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.), a munka miatt két lépésben vezetnek be vágányzárat. Június 16-tól október 30-ig nem járnak majd a vonatok Pilisvörösvár és Esztergom között, de Pilisvörösvár és Piliscsaba között egészen 2013 március 31-ig nem lesz vasúti közlekedés. Azaz a budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakaszán, a naponta jelenleg is 14 000 utast kiszolgáló Budapest – Esztergom vonalon egyes szakaszokon tíz hónapig részben busszal kell majd közlekedni.
A Volán és a MÁV menetrendjeinek összehasonlításából egyébként az látszik, hogy Pilisvörösvár és Esztergom között a busz picivel gyorsabb – egyes járatok akár 42 perc alatt teljesítik a távot a menetrend szerint, míg a vasút rekordja pár perccel több ennél. Az Esztergom-Budapest távon már nagyobb a busz előnye, 1 óra 15 perc áll szemben a vasút 1 óra 28-as jellemző idejével. Igaz, a buszok csak Árpád hídi állomásra, míg a vonatok a Nyugatiba hozzák az utasokat, és arra is számítani lehet, hogy az egyébként is leterhelt 10-es úton várhatóan nő majd menetidő, ha kiesik a vasút.
Nagyobb térképre váltás
A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg, a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával. Két közbeszerzést írtak ki, az eredményeket már decemberben kihirdették. A Pilisvörösvár és Piliscsaba közötti vonalszakasz kivitelezője a Szemafor Konzorcium (Vezető tag: A-Híd Építő Zrt., tagjai: Vasútépítők Kft., H.F. Wiebe GmbH & Co. KG - szerződéses ár: 10.408.018.051 ‚-Ft + Áfa), a Piliscsaba és Esztergom közötti vonalszakasz kivitelezője az Inflexió Konzorcium (Vezető tag: Vasútépítők Kft., tagjai: H.F. Wiebe GmbH & Co. KG, A-Híd Építő Zrt. - szerződéses ár: 8.753.943.093,- Ft + Áfa).
A NIF közleménye szerint a korszerűsítés után csökkenni fog a menetidő, kiszámíthatóbb lesz a vasúti közlekedés. A megállóhelyek részleges átépítésével nő a vasúti személyszállítás színvonala, az új P+R parkolóknak köszönhetően javul a megállóhelyek elérhetősége. Pilisvörösvár és Esztergom között 32,7 km-en tervezik az egyvágányú vasúti pálya felújítást és 2 km-en forgalmi kitérőt épít a NIF Zrt. a Terranova gyár közelében. A kitérő megépítésével az egyvágányú pályán a szembejövő vonatok kikerülhetik egymást, amellyel 15 perces követési időt tesznek lehetővé vonatok között a reggeli és délutáni csúcsforgalomban. A pálya mellett alul- és felüljárókat létesítenek, átépítik az állomások peronjait, valamint összesen 11 helyszínen 848 férőhellyel P+R parkolókat építenek. Dorog állomás mellett az átszállást megkönnyítendő buszfordulót létesítenek. Piliscsaba és Esztergom között a tervezett rekonstrukciós munkálatok eredményként a sebesség a jelenlegi óránkénti 60 kilométerről 70–100 kilométeresre nő, így a teljes Pilisvörösvár – Esztergom közötti szakaszon várhatóan 10 perccel rövidebb lesz a menetidő.
A korszerűbb pálya révén a zajterhelés és a porterhelés is jelentősen csökken. Összesen 58 db műtárgyat újítanak fel, a megállóhelyeken térvilágítást és szélesebb, magas peronokat telepítenek (Szabadságliget, Klotildliget és Pázmáneum megállóhelyen és Piliscsaba állomáson, valamint az újonnan létesítendő Magdolnavölgy, Pilisjászfalu, Piliscsév megállóhelyeken és Leányvár, Dorog, Esztergom-Kertváros állomásokon). A peronokon a térvilágítás mellett peronfedés is készül.