Hétfőn tüntetnek a taxisok
További Belföld cikkek
- Tombol az influenzajárvány, több kórházban is látogatási tilalmat vezettek be
- Kikapott a kormánypárti jelölt, független képviselő került be az önkormányzatba Sátoraljaújhelyen
- Viharlos szélre, hófúvásra és nagyon sok hóra figyelmeztetett a Magyar Közút
- Két magyar túrázó rekedt a szlovén Kamniki-Alpokban, nem tudják kimenteni őket
- Demszky Gábor: Olyan, mintha még a Kádár-rendszerben élnénk
Kik tiltakoznak?
Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete és az Országos Taxis Szövetség (elnöke: Metál Zoltán).
Miért tiltakoznak?
Azt akadályoznák meg, hogy a Fővárosi Közgyűlés a szakmai szervezetek támogatása nélkül terjessze be, és a jelenlegi formájában fogadja el a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által kidolgozott taxirendelet tervezetét június 20-án. Ezért azt követelik, hogy a BKK azonnal kezdjen szakmai egyeztetést a szakszervezetekkel, ahogy azt április 23-án megígérték.
Mi van a rendelettervezetben?
2013. január 1-től a fővárosi taxik egységes arculatot kapnának; csak 10 évnél fiatalabb, meghatározott paramétereknek megfelelő gépkocsik lehetnének használatban (minimális tengelytáv 2550 milliméter, csomagtartó mérete, légkondicionáló, bankkártya-elfogadó terminál, minimális hengerűrtartalom 1600 köbcentiméter); szabályoznák az alapdíjat és a maximális kilométerdíjat, és a kocsiknak euró 4-es környezetvédelmi besorolású motorokkal kell futniuk.
Mit okozna az új szabályozás a szakszervezet szerint?
3800-4000-zel kevesebb taxi futna, mert nem lenne pénzük az átállásra, ami 200-500 ezer forintba kerül. Úgy kalkulálnak, hogy a taxisiparban összesen 1,1 milliárd forintos kiadást jelentene az új szabályozás, ami a járulékos költségekkel együtt már meghaladná a 2,3 milliárd forintot.
Mit szeretnének a taxisok látni a rendelettervezetben?
Öéves átfutási idő az egységesítésre; olyan mértékű fix tarifa, amely mindkét félnek kedvező lenne; 1500-2000-rel kevesebb taxis; maximális ár helyett hatósági ár megállapítása (hogy ne tudjanak alávágni egymásnak); Euro 4-es motorok csak 2015-től, Euro 5-ösök csak 2020-tól.
Miért van vita?
A BKK szerint hónapokig tartó egyeztetés után a rendelettervezet a taxisok javaslatait tartalmazza, a taxis érdekképviseletek szerint 30 javaslatukból csak egy van benne a tervezetben. A BKK szerint a fix ár áremelkedést okoz, míg a maximalizált árral gazdaságossá válnának a rövid fuvarok és a piaci verseny is megmaradna. A BKK szerint a fix ár sem tudná teljes mértékben kizárni az árversenyt, mert „attól elég nehéz bárkit hatósági erővel megvédeni, hogy a számára gazdaságosnál olcsóbban végezzen fuvart, vagy akár végezzen bármilyen tevékenységet”
Ki nem tiltakozik?
Főtaxi.
Miért?
Bár a társaság hétvégi közleményében az volt olvasható, hogy a BKK tervezet fuvardíjai elfogadhatóak, de utóbb korrigáltak, hogy alacsonynak tartják azokat. Viszont inkább tárgyalnának, mint tüntetnének.
Mennyi lesz a fuvar ára a tervezet szerint?
A BKK szerint a Fővárosi Közgyűlés fog dönteni róla. Ha fix tarifa lesz, akkor 300 Ft (alap)/240 Ft (km)/60 Ft (perc), ha maximalizált tarifa lesz, akkor 700 Ft fix indulási, 240 Ft (km)/60 Ft (perc).
Mennyi most a fuvar ára?
Maximált ár nappal (06.00-22.00 között): alapdíj: 300 Ft, útdíj: 240Ft/km, várakozási díj: 60Ft/perc; maximált ár éjszaka (22.00-06-00 között): alapdíj: 420 Ft útdíj: 336Ft/km, várakozási díj: 84Ft/perc
Milyen árat szeretne a szakszervezet?
Munkanapokon 7:00 és 19:00 között alapdíj: 300 Ft, útdíj: 240 Ft/km, várakozási díj: 80 Ft/perc; szombat, vasárnap és munkaszüneti napokon 0-24, illetve egyéb napokon 19:00 és 07:00 óra között alapdíj: 500 Ft, útdíj: 240 Ft/km, várakozási díj: 80 Ft/perc.
Mit jelent ez?
A mostanihoz képest drágulna a várakozási díj 20 forinttal, emellett a reggel 6-tól 7-ig és este 7-től 10-ig tartó, valamint a hétvégi utazások ára a drágább kategóriába kerülne; a drágább kategória árában az alapdíj 80 forinttal nőne. A percdíj és a kilométerdíj csökkenne. A rendelet fixáras elképzeléséhez képest a taxisok nappal 20 forinttal magasabb várakozási díjat szeretnének, az esti és hétvégi időszakban +200 forint alapdíjat és +20 forint várakozási díjat szeretnének.
Merre lassítják majd a forgalmat?
Dózsa György út - Andrássy út - Oktogon- Teréz krt- Erzsébet krt- Rákóczi út- Kossuth Lajos utca- Városház utca- Bécsi utca- Erzsébet tér- József Attila út - Széchenyi tér - Lánchíd - Fő utca - Bem rkp.- Margit híd- Szent István krt- Teréz krt- Oktogon - Andrássy út - Dózsa György út.
Hány taxist várnak?
Ezret.
Hány taxis volt a legutóbbi demonstráción?
Nagyjából 200, de akkor is ezret vártak.