Milliós büntetés a gyorshajtó közszolgáknak

2012.06.14. 09:16

Nincs kivételezés, az elmúlt alig egy évben 63 alkalommal bírságolták meg az állami vezetőket, vagy az őket szállító sofőröket gyorshajtás miatt. A Blikk cikke szerint a miniszterek, államtitkárok, helyettes államtitkárok három lezúzott kocsija is a szervizben kötött ki, s mobiltelefonjaik őrzésével is hadilábon álltak.

Az állami autókat üzemeltető Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) szerint a vezető állami tisztségviselők autóit tavaly augusztus óta három alkalommal bírságolták meg tiltott helyen parkolás miatt, ami a sofőröknek 30-30 ezer forintjukba került. Súlyosabb összegeket kellett fizetni a gyorshajtások miatt: összesen 2,3 milliójuk bánta a száguldozást.

A szabálytalanságokért nem minden esetben az állami vezetők a felelősek. Az esetek jelentős részében a járműveket a kirendelt gépkocsivezetők vezették – írta a Blikk kérdéseire a KEF. Azt azonban személyiségi jogok miatt nem árulhatták el a lapnak, hogy kik jártak a tilosban.

A túlzott sietségért 43 esetben kellett 30 ezer forintot fizetni. 15 alkalommal viszont 45 ezer, míg 4-szer 60 ezer volt a szabálytalankodás ára. A kormány leggyorsabb tagja 90 ezret perkált le, ő alaposan beletaposhatott a gázba. Ha városban csípték el a rendőrök, megengedett 50 km/óra helyett 95-105-tel ment. Viszont ha autópályán kapta lencsevégre a traffipax, ehhez a bírsághoz 130 helyett 200-210-zel kellett mennie.

A gyorshajtásokból szerencsére nem lett nagyobb baj: a három karambol nem ilyen helyzetekben történt. Kétszer parkoláskor húzták meg a kocsikat – 186 ezer, illetve 673 ezer forint volt a kár –, egyszer pedig a jeges úton megcsúszott jármű egy virágládának ütközött. Itt 382 ezer forintba került a javítás. A vétkesek a biztosításnak hála minden esetben csak a kár 10 százalékát, minimum 50 ezer forintot fizettek.

Tavaly augusztus óta állami vezetőktől három mobiltelefont loptak el írta meg a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. A kártérítési összeg 30 ezer, 68 ezer, illetve 184 ezer forint volt. A kárt egyébként a kormánytisztviselők attól függetlenül kötelesek megtéríteni, hogy vétkesek voltak-e vagy sem. Kivétel, ha a munkáltató nem biztosította az őrzés feltételeit, vagy a hiány, rongálódás oka elháríthatatlan külső tényező volt.

A Blikk tavaly augusztusban is megkérdezte: milyen károk estek az állami vezetőknek biztosított kincstári értékekben. Úgy tűnik, a közszolgák óvatosabbak lettek, hiszen akkor a kabinet megalakulásától kezdve számolt bő egy év alatt hét autót is meghúztak, illetve megtörtek. Viszont magabiztosabbak a kormány mögött, hiszen akkor még csak feleennyi gyorshajtási bírságot kaptak.