További Belföld cikkek
Bár elvileg lejárt a határidő, a kormányzat továbbra is bízik abban, hogy megvalósul az az 1,2 milliárd forintos beruházás, amelynek során felújítanák a csongrádi Tisza-gát egy részét. Ez derült ki abból a válaszból, amelyet az Indexnek küldött az uniós pénzek felhasználását koordináló Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ).
Az Index még július közepén írt arról, hogy Csongrádon a Tisza-gát 680 méteres szakaszát annak ellenére sem sikerült felújítani, hogy két éve rendelkezésre áll az ehhez szükséges pénz. A késlekedés oka, hogy a felújítást koordináló Alsó-Tisza vidéki Vízügyi Igazgatóság (Ati-Vizig) négy közbeszerzési eljárással sem tudta kiválasztani a megfelelő beruházót. Az idő azért volt sürgető, mert a tervek szerint július végéig kellett volna megkötni a szerződést a kivitelezővel, hogy ne vesszen el az uniós támogatás.
A sikertelen közbeszerzések miatt a korábbi tendereken többször is induló KÉSZ cégcsoport vezetői májusban levélben panaszkodtak több fideszes politikusnál. Bohács Zsolt fideszes parlamenti képviselőnek (aki Csongrád megyében szerzett egyéni mandátumot) a cég vezetői azt írták, hogy a korábbi tenderek azért hiúsultak meg, mert az Ati-Vizig szabálytalan eljárásokat írt ki azért, hogy a közbeszerzések végeredménye előre kiszámítható legyen.
A KÉSZ a levélben nem nevezte meg, szerinte kinek kedveztek a kiírással, de az ügy leírásából kiderült, hogy a Közgép Zrt.-ről és Kötiviép B Kft.-ről van szó. A két cég különböző konzorciumok részeként mind a négy meghiúsult közbeszerzésen részt vett, a tender kiírója pedig több esetben csak a két cég közös pályázatát fogadta be. Az Ati-Vizig válaszában alaptalannak nevezte azokat a felvetéseket, hogy kedveztek volna bármelyik pályázónak.
A négy közbeszerzési eljárás közül a két utolsó azért hiúsult meg, mert a közbeszerzési eljárások jogvitáinak rendezésére létrehozott a Közbeszerzési Döntőbizottság helyt adott a cég kifogásainak. Az Ati-Vizig május 7-én így kénytelen volt ötödszörre is kiírni a tendert. A kiírásban többek között az olvasható, hogy „a támogatási szerződés többszöri módosítása után a 2012. július végi generál kivitelezői szerződéskötés a végső dátum, amely a támogatás felhasználását lehetővé teszi”. A Közgép a korábban feltetett kérdéseinkre nem válaszolt, többek között arra sem, hogy elindultak-e az ötödik tenderen is.
Augusztus közepén újra megkerestük Ati-Viziget, arra voltunk kíváncsiak, hogy július végéig sikerült-e megtalálni a kivitelezőt, illetve mikor árulják el, hogy ki nyerte a közbeszerzést. A vízügyi igazgatóság augusztus 16-i válaszában azt írta, hogy a tender adminisztratív okok miatt elhúzódott, ezért eltolódott szerződés megkötése is. A projektet azonban be fogják fejezni határidőre, tették hozzá. Arról azonban nem árultak el részleteket, hogy milyen adminisztratív okokról van szó.
Az NFÜ az ügyről ugyanazt írta az Indexnek, mint korábban a Délmagyar című lapnak. Eszerint gyakran előfordul, hogy egy közbeszerzésnél nem sikerül kiválasztani a nyertes kivitelezőt. „Az, hogy ez négy alkalommal nem sikerül, nem nevezhető átlagosnak”, írta az NFÜ. A kormányzati szerv szerint a csongrádi projekt esetén egy határidő van: az, hogy 2015. június 30-ig be kell fejezni a gát felújítását. Az NFÜ szerint ezért nem merült fel, hogy felbontsák a vízügyi igazgatósággal kötött szerződést. Arra a kérdésünkre, hogy az utolsó kiírásban miért szerepelt a július végi határidő, az NFÜ megismételte: ha sikerül a kivitelezővel szerződést kötni, reális esély van arra, hogy időben be tudják fejezni a munkát.
A Közgép állami megrendelései miatt az ellenzéki pártok többször is támadták a kormányt. Az ellenzék azt kifogásolta, hogy a Fidesz egyik legbefolyásosabb háttéremberének tartott Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cég egyre több állami és önkormányzati közbeszerzésen nyer. A kormánypárti képviselők az ellenzék felvetéseire azt válaszolták, hogy Közgép az előző kormányzati ciklusban is kapott megrendeléséket, ilyen volt például a Margit híd felújítása, ráadásul a külföldi tulajdonú építőipari cégek továbbra is kapnak megbízásokat.