További Belföld cikkek
- Elfogtak és előállítottak egy szökevény tengerimalacot a budapesti rendőrök
- Sokaknak nem futja ajándékra, de vannak, akiknek meleg ételre sem karácsonykor
- Betiltották a szilveszteri tűzijátékozást a III. kerületben
- A dolgozók váratlan élethelyzetei miatt szünetel a fül-orr-gégészeti ügyelet a szekszárdi kórházban
- Tízmillió forintos büntetést kapott a Magyar Vízilabda Szövetség
Hivatali visszaélés gyanúja miatt feljelentést tett az LMP abban a közbeszerzési ügyben, amelyben egy Közgép által vezetett konzorcium nyerte el Csongrád város Tisza-gátjának felújítási munkálatait. Schiffer András és Karácsony Gergely, a párt parlamenti képviselői pénteken újságírók előtt írták alá feljelentésüket az ügyben ismeretlen tettes ellen.
Karácsony az MTI tudósítása szerint azt mondta: szerintük az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Ati-Vizig) követett el törvénysértést. Ezt arra alapozva mondták, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság szerint az Ati-Vizig többször is olyan feltételeket támasztott a közbeszerzés során, amelyek nem voltak szükségesek a munka elvégzéséhez. Ennek ellenére az igazgatóság "újra és újra irreális feltételeket támasztott, hogy kiszorítsa a Közgép riválisait" - mondta a politikus.
Az LMP-s politikus szerint "ha valaki végigköveti a folyamatot, akkor világossá válhat számára, hogy a vízügyi igazgatóság mindent megtett azért, hogy a Közgép által vezetett konzorcium nyerje meg ezt a munkát, méghozzá jóval nagyobb áron, mint amely árat egyébként más, ebben a munkában érdekelt hazai vállalkozások tettek". Karácsony azt mondta: a közbeszerzési törvényeket úgy írták át, hogy törvényes, de erkölcstelen közbeszerzési eljárások folyhatnak. Ebben az esetben még ez sem igaz, hiszen "világosan kimutatható az, hogy konkrét törvénysértés is történt".
Az Ati-Vizig csütörtökön közölte, hogy a Zsurmó Konzorcium nyerte el a csongrádi Tisza-gát felújítására kiírt közbeszerzést. A nyertes konzorciumot három vállalat a Közgép Zrt., Kötiviép B Kft. és a Hídépítő Special Kft. alkotta. A közlemény szerint a kiírás feltételeinek csak a győztes konzorcium felelt meg, rajta kívül még a Terrag-Asdag Kft vett részt a tenderen. A győztessel hétfőn meg is kötötték a szerződést.
Az Index számolt be még július közepén arról, hogy Csongrádon a Tisza-gát 680 méteres szakaszát annak ellenére sem sikerült felújítani, hogy két éve rendelkezésre áll az ehhez szükséges pénz. A beruházás összege 1,5 milliárd forint, amelyet az EU és a magyar állam közösen biztosít. A késlekedés oka az volt, hogy a felújítást koordináló Ati-Vizig négy közbeszerzési eljárással sem tudta kiválasztani a megfelelő beruházót. A tendert azért kellett minél előbb lezárni, mert július végéig kellett volna megkötni a szerződést a kivitelezővel ahhoz, hogy ne vesszen el az uniós támogatás.
A sikertelen közbeszerzések miatt a korábbi tendereken többször is induló KÉSZ cégcsoport vezetői májusban levélben panaszkodtak több fideszes politikusnál. A cég vezetői azt írták, hogy a korábbi tenderek azért hiúsultak meg, mert az Ati-Vizig szabálytalan eljárásokat írt ki azért, hogy a közbeszerzések végeredménye előre kiszámítható legyen. A KÉSZ a levélben nem nevezte meg, szerinte kinek kedveztek a kiírással, de a levélből kiderült, hogy a Közgép Zrt.-ről és Kötiviép B Kft.-ről van szó. A két cég különböző konzorciumok részeként mind a négy meghiúsult közbeszerzésen részt vett, a tender kiírója pedig több esetben csak a két cég közös pályázatát fogadta be.
A négy közbeszerzési eljárás közül a két utolsó azért hiúsult meg, mert a közbeszerzési eljárások jogvitáinak rendezésére létrehozott a Közbeszerzési Döntőbizottság helyt adott a KÉSZ kifogásainak. Az Ati-Vizig május 7-én így kénytelen volt ötödszörre is kiírni a tendert. A Közgép a korábban feltett kérdéseinkre nem válaszolt, többek között arra sem, hogy elindultak-e az ötödik tenderen is. Az Ati-Vizig válaszában alaptalannak nevezte azokat a felvetéseket, hogy kedveztek volna bármelyik pályázónak.
A Közgép állami megrendelései miatt az ellenzéki pártok többször is támadták a kormányt. Az ellenzék azt kifogásolta, hogy a Fidesz egyik legbefolyásosabb háttéremberének tartott Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cég egyre több állami és önkormányzati közbeszerzésen nyer. A kormánypárti képviselők az ellenzék felvetéseire azt válaszolták, hogy Közgép az előző kormányzati ciklusban is kapott megrendeléséket, ilyen volt például a Margit híd felújítása, ráadásul a külföldi tulajdonú építőipari cégek továbbra is kapnak megbízásokat.