Kaposváron tesztelik majd a magyar fejlesztésű elektromos buszt
További Belföld cikkek
-
Elmosta a vihar a Ferihegyi repülőteret, több órás késésekre lehet számítani
- Lecsapott a jégeső Magyarországra, diónyi darabok hullottak az égből
- Érdemes résen lenni, csalók küldenek SMS-t a rendőrség nevében
- Dübörög a paksi beruházás, Szijjártó Péter a Roszatom vezetőivel tárgyalt Isztambulban
- Négyes karambol volt Pilisvörösvár és Piliscsaba között, teljes az útzár
Kaposváron tesztelik majd azokat az elektromos buszokat, amelyeket az evopro csoport magyar mérnökei fejlesztettek ki. Mészáros Csaba, az evopro csoport vezérigazgatója, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara innovációs tagozatának elnöke, csütörtökön állapodott meg erről Szita Károllyal, Kaposvár polgármesterével.
Mészáros szerint a tesztüzem az év végén indulhat. Arról, hogy ki gyártja majd a buszokat és mikor indul a sorozatgyártás, egyelőre nem kívánt részleteket mondani. Kiemelte, hogy a buszok kompozit – vagyis könnyűszerkezetes, üvegszálas technológiával megerősített – műanyagból készülnek majd. A csütörtöki közleményében ismerteti: a magyar összefogással, hazai beszállítókkal létrehozott, új fejlesztésű, elsősorban kínai akkumulátorokkal felszerelt első jármű karosszériái 2013 tavaszáig készülhetnek el, az EU-s típusengedéllyel rendelkező prototípus pedig az év második felére.
A hagyományos, acélszerkezetű buszokhoz képest csaknem harmadával könnyebb, jelentősen kedvezőbb üzemeltetési költségű magyar fejlesztésű jármű nem csupán szerkezetében, hajtásláncában, közlekedéstechnikai megoldásaiban, hanem várhatóan gyártásában is számos újítást tartalmaz. A cégcsoport mérnökei két éve kezdtek a járműipari fejlesztésbe, amely során nem csupán egy buszt, hanem egy komplex, ma már bizonyos modulok vonatkozásában újításokkal, szabadalmakkal védett rendszert hoztak létre. A munka során elsősorban a Magyarországon jelenlévő, közel 40 nemzetközi és magyar cég termékeiből építkeztek, így a tervek szerint összességében 70 százalékban magyar hozzáadott értékű járműcsalád jöhet létre, amelynek tagjai között midibusztól a csuklós buszig (beleértve a trolibuszt is) számos típus variáció szerepel.
A rugalmasság a karosszériamodulokon kívül a hajtásrendszerre is vonatkozik, lehetővé téve így az elektromos, a dízel vagy akár a cseppfolyós gázüzemeltetést is. Az új buszok versenyképességét növelheti, hogy a saját szabadalmaknak köszönhetően, jelentősen csökkenthetők a gyártási és az üzemeltetési költségek - olvasható a közleményben. Az energiafelhasználás optimalizálása érdekében az evopro fejlesztői olyan, előre programozott üzemmódokat is kialakítanak, amelyek révén a vezérlőelektronika tovább csökkentheti az üzemeltetés költségeit.
Az evopro Kft. 2001-ben alakult az evopro csoport első tagjaként, fő tulajdonosa Mészáros Csaba. A tagvállalatok székhelyei Németország, Ausztria, Szlovákia, Románia és Törökország területén találhatóak, a vállalatcsoport mérnökeinek létszáma meghaladja az 1000 főt. A budapesti székhelyű nemzetközi mérnökirodában mintegy 250 villamos-, gépész- és informatikus mérnök dolgozik. A cégcsoportnál végzett kutatási-fejlesztési és innovációs tevékenység 5 éve kezdődött, és egyre jelentősebb méretűvé vált, ezért 2008 óta külön ágazatként, ma pedig már külön cégként működik. Az evopro csoport 2011-ben több mint 16 milliárd forint árbevételt ért el.