no

85 millióba kerül a Kossuth téri parkoló kiváltása

2013.05.09. 07:22 Módosítva: 2013.05.09. 07:27

84 960 000 Ft – ekkora összeget különítettek el a 14 milliárdba kerülő Kossuth téri felújítás összköltségéből a Parlament előtti parkolóhelyek kiváltására. Ez az Országgyűlés Hivatala (OH) és a kivitelező Kész Építő és Szerelő Zrt. közötti szerződésből derül ki, ahogy az is, hogy napi átlag 300 parkolóhely kiváltásával számoltak.

Az átépítés idejére, 2013 januárja és 2014 márciusa között ugyanis gondoskodni kellett arról, hogy a korábban a parlament előtti placcon parkoló képviselőknek és az OH dolgozóinak legyen hol parkolniuk, míg a Kossuth téren elkészül az új mélygarázs.

300 parkolóhelyet ebből az összegből az átépítés tervezett 15 hónapjára nemigen lehetne állandóan fenntartani, de ismerve az országgyűlési képviselők Parlamentbe járási szokásait, az összeg reálisnak tűnik.

A parlament előtti parkolók kiváltására – hacsak nem bíznak a környék kis utcáiban felszabaduló egy-egy parkolóhelyben – a legkézenfekvőbb megoldásnak a 800 férőhelyes Szabadság téri Lipót Garázs tűnt. A kivitelező cég képviselőjétől megtudtuk, a Kész Zrt. valóban a Szabadság téri mélygarázs működtetőjével szerződött, a parlamenti képviselők pedig elmondták, hogy miként működik a rendszer.

Az első pár hónapban a Szabadság téri mélygarázsban a parlamenti belépőkártya felmutatása után a behajtáskor kapott parkolókártyát kihajtáskor lepecsételték és elvették, és a garázs üzemeltetője ezeket számolta el a kivitelezővel. E hét hétfő óta már automatikus a rendszer: a parlamenti kártyát a jegykiadó géphez kell érinteni, ami olyan parkolókártyát ad, amit kihajtáskor csak le kell adni, de fizetni nem kell.

Az átépítést megelőzően egy jobbikos képviselő azt javasolta, hogy a képviselők a felújítás idejére kapják meg a kerületi lakosoknak járó parkolási kedvezményt, ám az ötletet végül azzal vetették el, hogy ez túl nagy pénzkiesés lenne a kerületnek. Ráadásul a parkolóhelyvadászat valószínűleg sok időt vett volna el a képviselők idejéből.

Állandó parlamenti belépője a képviselők mellett az OH bő 800 dolgozójának is van. Hogy közülük hányan járnak autóval dolgozni, azt nem tudjuk, de a számukra abból lehet következtetni, hogy a Kossuth téren épülő mélygarázsban a Steindl Program adatai szerint 591 gépkocsi (valamint 10 motorkerékpár és 30 kerékpár) fér majd el.

A képviselők száma 2014-ben 200-ra csökken, de ők se mind autóval járnak a Parlamentbe. Ha 150 autós honatyával számolunk és 140 alkalmi szakértővel, lobbistával, újságíróval vagy más látogatóval, még mindig marad 300 hely: nagyságrendileg ekkora lehet a hivatali dolgozók parkolóigénye.

Bár nem sikerült megtudni, hogy a Kész Zrt. milyen óradíjról állapodott meg a parkolóházzal, megpróbáltunk utánaszámolni, hogy mire lehet elég a 85 millió Ft.

Mivel a képviselők néhány óránál tovább csak nagyon ritkán tartózkodnak a Parlamentben, az óránkénti díjszabást vettük alapul. A 400Ft/órás (hivatalosan 200Ft/30 perces) listaárral és a maximális háromszáz parkolóhellyel kalkulálva 288 millióba kerülne, ha 300 autóval havonta hússzor 8 órára állnának be.

A gyakorlatban azonban valószínűleg sosem a képviselők állnak be mind a háromszáz helyre: a parkolót zömében az Országgyűlés Hivatalának dolgozói használhatják. A korábban a Parlament előtt parkoló autók száma alapján egyértelmű, hogy a képviselők zömének csak hétfő délutánonként van szüksége parkolóhelyre. Keddenként, a törvényjavaslatok vitájára már csak a töredékük kíváncsi, a hét többi napján pedig inkább csak a dolgozók parkoltak az Országház előtt.

Valószínűleg a Lipót Garázsban is leginkább az OH dolgozói parkolnak.  Mivel az évek óta üresen tátongó TV-székház miatt a Lipót Garázs kihasználtsága is gyenge, a Kész Zrt. valószínűleg komoly kedvezményt tudott elérni az üzemeltetőnél (ennek pontos összege azonban üzleti titok). Így a 84 milliós keretösszeg egyáltalán nem tűnik irreálisnak.