Orbán két éve még nemet mondott a reklámadóra
További Belföld cikkek
- Elvitték a hatos lottót: 1,93 milliárd forintot nyert valaki
- Szándékos hízással kerülte el a katonai szolgálatot egy dél-koreai férfi
- Gyermekekről készült pornográf felvételek megosztása miatt tartóztattak le egy borsodi férfit
- Legyen óvatos, friss medvenyomokat észleltek Magyarországon
- Magyar Péter Debrecenben leállította a „mocskos fideszezést”
Szerdán a Magyarországot érintő túlzottdeficit-eljárással kapcsolatos brüsszeli döntés bejelentésével egyidőben tárgyalja a kormány a reklámadó javaslatát. Ha a tervezet a jelenlegi formájában marad, az új adó leginkább a két kereskedelmi televíziót sújthatja, és összesen a teljes költségvetés méreteihez képest elenyésző, 10 milliárd forint körüli összeggel bővítheti a bevételeket.
A kormány pénteken tette közzé a reklámadó tervezetét, eszerint az adó alanya a reklám közzétevője lesz, vagyis a média. Az adó a két nagy kereskedelmi televíziót, az RTL Klubot és a TV2-t sújtja legjobban. A reklámadó bevezetéséről Orbán Viktor kormányfő a múlt szerdai uniós csúcs után tartott sajtótájékoztatón beszélt először. A kormányfő ekkor azt részletezte, hogy a magyar kormány milyen lépéseket tesz annak érdekében, hogy az ország kikerüljön az uniós túlzott deficiteljárás alól.
Orbán Viktor két éve még nem tartotta szükségesnek a reklámok megsarcolását. Az Index információi szerint az ötletet 2011-ben egy adóügyekkel foglalkozó frakcióülésen a miniszterelnök előtt vetette fel a képviselőcsoport egyik tagja, de akkor nemet mondtak rá.
Az Indexnek több kormánypárti forrás azt állította, hogy a reklámadó atyjának Font Sándor, az Országgyűlés mezőgazdasági bizottsági elnöke tekinthető.
Font még MDF-es parlamenti képviselőként az első Orbán-kormány idején, 2001-ben vetette fel a reklámadó tervét az adótörvényekhez benyújtott módosító javaslat formájában. A politikus akkor azonban még a mostanitól alapjaiban eltérő elképzelést fogalmazott meg egy, az akkori adótörvényekhez beadott javaslatában. Az adót nemcsak néhány cégnek kellett volna fizetnie, sőt nem is a médiát célozta meg, hanem a reklámozó cégek kiadásait növelte volna, de leszavazták a javaslatot.
Font két éve újra elővette a javaslatot.
A Fidesz-KDNP egyik, 2011-es egyik frakcióülésén Orbán Viktor miniszterelnök személyesen adott tájékoztatást a képviselőknek a különböző válságadókról, illetve ezek hatásairól. Az ülésen Orbán mellett Matolcsy György akkori gazdasági miniszter is jelen volt. Információink szerint Font Sándor ekkor ismét előhozta, hogy a nehéz költségvetési helyzetben a reklámadó bevezetésére is szükség lehet. A politikus ekkor nem jelölte meg, hogy ki legyen az adó alanya.
A kormány vezetői akkor Fonttal azt közölték, hogy nincs szükség az új adónemre a különböző válságadók - a tranzakciós adó, a bankadó, az energiaadó – mellett.
Az Indexnek Font Sándor azt mondta, hogy a két éve lezajlott frakcióülés óta nem került elő a reklámadó, arról hogy a kormány a javaslat bevezetésre készülne, csak a sajtóból értesült.
Az elmúlt napokban több találgatás is napvilágot látott, hogy a kormányt milyen szándék vezette a tervezet felmelegítésében. A német Bertelsmann tulajdonában álló RTL Klub mindenesetre már azon is gondolkodik, hogy külföldre szervezi adását, a TV2 csődről beszél. Utóbbi csatornát árulják, és a milliárdos új terhet jelentő adó alapvetően írhatja felül az eddigi külföldi érdeklődést az adó iránt, miközben a potenciális vevők között időről időre a Nyerges Zsolt kezében levő Infocentert is emlegetik.