Angelika
-1 °C
3 °C
Index - In English In English Eng

Büfékocsi: drága, koszos, mégis marad

2013.06.04. 20:10
Eredménytelen lett a MÁV pályázata, amit a nemzetközi járatokon működő büfékocsik üzemeltetésre írt ki. A vasúttársaság szerint az ajánlattevők túl drágán adták volna az ételt a vonaton utazóknak. A MÁV így a korábbi üzemeltetővel hosszabbíttat szerződést, velük viszont a drága és rossz szolgáltatás miatt már tavaly elégedetlen volt.

„A büfé- és étkezőkocsikban kapható termékek ára sok esetben többszöröse a piaci árnak, de komoly kifogások merültek fel a személyzet magatartásával, illetve a kocsik felszereltségével és tisztaságával kapcsolatban” – olvasható abban az előterjesztésben, amely tavaly május 14-én készült a MÁV-Start Zrt. vezetői értekezlete számára. Az Index birtokába került 17 oldalas dokumentum azt részletezi, milyen problémák vannak a MÁV nemzetközi járatain működő büfékocsikkal, illetve ezen hogyan lehetne változtatni.

A MÁV az étkezőkocsik üzemeltetését 2003-től szervezte ki külsős cégeknek: a konstrukció szerint az utasok vásárlásaiból származó bevétel a céget illeti, cserében a működtető évi fix összeget fizet a vasúttársaságnak. Jelenleg a Ballai és társa Vendéglátóipari Kft. üzemelteti a büfékocsikat a Berlinbe, Bécsbe, Brassóba, Bukarestbe, Hamburgba, Nagyszebenbe, Velencébe tartó járatokon. Az őrbottyáni székhelyű céggel 2009-ben kötött három éves szerződést a MÁV, ami szerint a társaság évi 60 millió forintos üzemeltetési díjat fizet.

Rövid távú haszonszerzés

A MÁV vezetése azonban – az Index birtokába került dokumentum szerint – láthatóan elégedetlen volt a cég által végzett munkával. A Zaránd György üzleti vezérigazgató-helyettes által jegyzett előterjesztés szerint a fő problémát az okozta, hogy az üzemeltetők rövid távú haszonszerzésre törekedtek. A magas árak, az igényfelmérést nélkülöző étel- és italkínálat miatt folyamatosan csökkent a vendégek száma. A dokumentum szerint a működtető cég költségei sem térülnek meg, így kiadásait a szolgáltatás színvonalának kárára csökkentik.

(Az Index munkatársa a MÁV Bécs-Budapest járatán néhány hete közel 900 forintott fizetett egy szendvicsért, közben szem- és fültanúja lehetett annak, hogy a pénztárgép problémája miatt pedig a személyzet tagjai egymással vitáztak.)

Az előterjesztés arra a következtetésre jutott, hogy egy új pályázat során a MÁV-nak nem az anyagi haszon maximalizálására kéne törekednie, hanem arra, hogy minél magasabb színvonalú szolgáltatást nyújtsanak a nemzetközi jártakon. A 2009-es tendernél ugyanis a győztes kiválasztásának egyik fő szempontja az volt, hogy az üzemeltető minél nagyobb összeget fizessen a MÁV részére. Az új koncepció kidolgozására a MÁV tanácsadói szerződés kötött a Szelavi Kft-vel, amelynek fő tevékenységi köré közé tartozik az „éttermi, mozgó vendéglátás”.

Túl drága lett volna

Az év elején ki is írták az új pályázatot, a Ballai és társa Vendéglátóipari Kft-vel kötött korábbi szerződés ugyanis lejárt. A győztesnek a kiírás szerint június elsejétől kellett volna átvennie a büfékocsik üzemeltetését. A márciusi határidőig végül négy cég adott be ajánlatot: a Bonus Party Services Kft, az NI-KA Cafe Bt., a Lilith-Event Kft, és a Ballai és társa. A MÁV–Start azonban érvénytelennek nyilvánította a tendert, amiről az érintetteket május közepén tájékoztatták.

„Az ajánlatokban szereplő árak a vasúttársaság utasai számára túl magasak voltak, nem a fizetőképes kereslethez igazodtak” - az Indexnek küldött írásos válaszában a MÁV ezzel indokolta, hogy miért érvénytelenítették a tendert. A pályázat a MÁV szerint nem tartozik a közbeszerzési törvény hatálya alá, így akár közvetlen szerződéskötéssel is kiválaszthatják a szolgáltatót.

A Ballai és társa Kft-vel a MÁV 2009 óta dolgozik együtt, „akik a szerződésükben foglalt vállalások szerint teljesítenek” - írta a vasúttársaság. A szerződés lejárta után a MÁV korábban is többször szerződést hosszabbított a céggel. Hozzátették: három év után azonban fel akarták mérni a többi piaci szereplő kínálatát is, annak érdekében, hogy még magasabb szintű szolgáltatást tudjanak nyújtani. Ezért írták ki a pályázatot, a jelentkezők azonban magasabb árakért nyújtottak volna szolgáltatást az étkezőkocsikban.

Kényszerpálya

Arra a kérdésünkre, hogy miért hosszabbítanak szerződést egy olyan céggel, amellyel már tavaly elégedetlenek voltak, azt felelték: átmenetileg döntöttek úgy, hogy a következő menetrend érvénybe lépéséig, december 14-ig a korábbiakhoz hasonló feltétellel a Ballai és társa üzemelteti a büfékocsikat. A MÁV számára komoly bevétel kiesést jelentene, ha a nemzetközi járatokon nem működnének büfékocsik, a magyar vasútársaság ugyanis magas összegű ellentételezést kap a nemzetközi társvasutaktól azért, hogy étkezőkocsikat működtet a külföldi járatain.

A MÁV szerint így a következő hónapokban fel tudnak készülni arra, hogy decembertől magasabb színvonalon lássák el az utasokat. A vasúttársaság ennek részeként megvizsgálja az esetleges visszaszervezés lehetőségét is, vagyis azt, hogy a MÁV maga üzemeltesse az étkezőkocsikat - közölték.

Újra akarnak indulni

A Ballai és társa Kft. egyik vezetője Nagy Zoltánné szintén arról beszélt az Indexnek, hogy nem volt megfelelő pályázó, így kénytelenek ők továbbműködtetni a büfékocsikat. Hozzátette: arról nincs tudomása, hogy a MÁV elégedetlen volt az általuk végzett munkával. A cég egyébként 2010-ben 10 millió forint veszteséget termelt, 2011-ben az adózás utáni eredménye már 12 millió forint.

A Lilith-Event Kft. azt közölte: nem kaptak tájékoztatást arról, hogy miért lett eredménytelen a tender, ha azonban újra kiírják a pályázatot, azon ismét elindulnak. A cég főként multinacionális vállalatok, termelőüzemek számára dolgozott eddig. A Lilith arról nem kívánt részleteket elárulni, hogy a pályázatuk alapján mennyiért árultak volna például egy szendvicset a nemzetközi járatokon, mindössze annyit közöltek, "tisztességes, eladható" áraik lettek volna. A kormányzati referenciákkal is rendelkező Bonus Party Services szerdán visszahívást ígért, ez eddig nem történt meg, a NI-KA Cafet nem sikerült elérnünk.

Belföldön már leállt

A MÁV-nak csak a nemzetközi járatain működnek étkezőkocsik, a belföldi járatokon, köztük az Intercityken tavaly június 16-án szűnt meg ez a szolgáltatás. A döntést az állami vállalat azzal indokolta, hogy koncepció nem volt kifizetődő. A büfékocsikra a MÁV évente 660 millió forintot költött, az üzemeltető cégtől viszont csak 10,3 millió forint folyt be. A MÁV még tavaly azt közölte, hogy a későbbiekben egy új koncepcióval szeretnék újraindítani ezt a szolgáltatást.

A GYSEV a döntés bejelentése után azt közölte: kávé- és szendvics-automatákkal szereli fel vasúti kocsijait. Az egyik hazai kávéautomata forgalmazó céggel kötött megállapodás értelmében a gépeket a cég biztosítja, ők is töltik fel az automatákat. Amennyiben a most kezdődő próbaüzem sikeres lesz, a jövőben a GYSEV összes vasúti kocsijába kerül kávé és szendvics automata - közölték.