További Belföld cikkek
- Megérkezett a havazás, baleseteket és fennakadásokat okozott az utakon
- Uszály ütközött a Margit híd lábának, több hajóban is kárt tett
- Orbán Viktor: A békéről beszélni Európában olyan volt, mintha ördögöt idéznél
- Kemény üzenetet küldött David Pressmannek lehetséges utódja: Hagyd abba ezt az ostobaságot
- Parázs vita alakult ki Magyar Péter és Fülöp Attila között
Túlterhelés miatt üzemszünetekkel indult el hétfőn az új magyar e-útdíj rendszer. A rendszert működtető Állami Autópálya Kezelő Zrt. szerint elektronikus támadásokkal bombázták a hálózatot, ez okozta az órákig tartó leállásokat. Információink szerint azonban a rendszer méreteihez képest roppant rövid idő alatt kifejlesztett magyar hálózatnak zavaró akciók nélkül is lehettek bajai az indulásnál, a rendszer ugyanis még a start előtti napokban sem állt össze, alapos tesztekre pedig egyáltalán nem jutott idő.
Úgy tudjuk, hogy a fizetési rendszer agyát jelentő szerverekre még pénteken sem tudtak problémamentsesen felvinni adatokat, így sokan kétségbe vonták, hogy a beígért július 1-jei határidő tartható lesz.
A politika, főként Orbán Viktor miniszterelnök presztízskérdésként kezelte, hogy a rendszer elkészüljön. „Köszönjük szépen, nagyon jót szórakoztunk, jó mulatság volt, kiírtuk a pályázatot, beadták a cégek, elbíráltuk, szerződni akartunk, aztán nem írták alá. Még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő” – fogalmazott a miniszterelnök még januárban, amikor bejelentette, hogy Magyarországon kihagyják az üzletből a nagy nemzetközi cégeket, és az állam maga csinálja meg a rendszert.
Az ÁAK április 19-én kötött szerződést az I-Cell Informatikai Fejlesztő és Szolgáltató Kft. és az ARH Informatikai Zrt. alkotta konzorciummal. A két céget titkosított eljárásban választották ki, így nem volt világos, miért pont rájuk esett a választás. A kormány a korábbi útdíj-tender bedőlése után nemzetbiztonsági okokból titkosította az eljárást. A konzorcium részeként az I-Cell Kft. a díjszedésért, az ARH Zrt. az ellenőrzésért felel.
Az elmúlt hónapokban az I-Cell Kft. fogta össze a fejlesztéseket, nála vannak a szerverek is. Az I-Cell informatikai berekben kevésbé ismert társaság, amely az elmúlt években flottakövető, illetve mobil parkolási rendszerek fejlesztésével foglalkozott.
Kormányzati források szerint a konzorcium körülbelül 20 milliárd forintért fejlesztette ki a rendszert. Ez az I-Cell korábbi bevételeihez képest kiugróan nagy összegnek számít. A társaságnak az elmúlt években 350-420 milliós forintos éves árbevétele volt, a nyeresége pedig évente 10-30 millió forint között mozgott.
Az I-Cell vezetője Emőri Gábor, a társaság többségi tulajdonosa pedig az Emőri-család tulajdonában álló E-Milorg Kereskedelmi Kft. Az 1965-ös születésű Emőri Gábor karrierje az 1990-es években a Kontrax Rt.-nél indult, ahol ügyvezető igazgató volt. Emőri 2006-2007-ben tagja volt az Első Mobilfizetés Elszámoló (EME) Zrt.-t igazgatótanácsának. Az EME-t még 2005-ben hozta létre a Centrum Parkoló Kft., hogy a parkolási díjakat a cég ügyfelei mobiltelefonon keresztül is tudják fizetni. Emőri ebben a cégben többek között együtt dolgozott Fürts Györggyel, a VI. kerület volt MSZP alpolgármesterével.