Így ütközött Hende az illegális ralissal
További Belföld cikkek
- Az interneten árulta a munkáltatója szerszámait egy karbantartó
- Fékhibát észleltek egy Budapestre érkező repülőnél, azonnal a helyszínre vonultak az illetékes szolgálatok
- Brutális katonai gépjárművek érkeznek Budapestre
- Toroczkai László: A Fidesz önmagát fogja elpusztítani
- „Álljon a görcs a lábába és a kezébe, aki ilyet csinál” – Gyurcsány Ferencet kidobták Debrecenben
Hogyan került az alacsony rendű útra a miniszter?
Hende Csaba egy rezsicsökkentésről szóló lakossági fórumra igyekezett Szécsénybe. A miniszter autója a 21-es és a 22-es főútvonalon haladva is eljuthatott volna a helyszínre. Az ötvennégy kilométeres szakasz helyett az alacsonyabb rendű 2122-es utat választotta, amelyen keresztül az út 26 kilométerrel rövidebb lett volna. A baleset öt óra körül történt, körülbelül 8 kilométerre Szécsénytől. Ha fél órával a rendezvény kezdete előtt ilyen közel járt, az azt jelenti, hogy a hosszabb úton legfeljebb néhány perces késéssel, de odaért volna a miniszter.
Milyen autóban, hol utazott a miniszter?
A miniszteri gépkocsi egy Audi A8-as volt, a miniszter – a balesetet lényegében karcolás nélkül megúszó tanácsadójával együtt – hátul ült. (Védett személyeknél ez általában magától értetődő biztonsági előírás.) Egyelőre nem tudni, hogy Hende Csaba biztonsági öve be volt-e kapcsolva.
Ki ült a volánnál?
Hende Csaba honvédelmi miniszterként – Pintér Sándor belügy- és Martonyi János külügyminiszterhez hasonlóan – a kiemelten védett miniszterek közé tartozik. Állandó sofőrje több mint autóvezető: rendőr, aki egyben a személyi védelmet is biztosítja. (Információink szerint a férfi sokkos állapotba került, egyelőre nem is tudták kihallgatni.)
Miért nem állt meg a figyelmeztetésre a miniszter autója?
Bár ki még nem hallgatták, annyit elmondott a miniszteri autó sofőrje, hogy látott egy integető embert, nem sokkal ezután azonban már jött szembe a ralis autója. Hende és tanácsadója nem látták az út szélén álló férfit. Ennek alapján tehát nem a miniszter adott utasítást, hogy mindenképpen hajtson tovább az autó. Erre valószínűleg nem is lett volna szükség: egy védett személyt szállító személy aligha teheti meg, hogy megáll egy út szélén integető civil láttán. Ez nyilvánvalóan ellenkezik a biztonsági előírásokkal.
Szirénázva száguldoztak a fórumra?
Információink szerint a miniszteri autó használta megkülönböztető jelzéseit – ez jár a kiemelten védett személyeknek –, de nem ment óránként 70 kilométeres sebességnél gyorsabban a szerpentines – a ralisok által ezért is kedvelt – úton. Mivel időben voltak, valóban semmi sem indokolta, hogy a szabályosnál gyorsabban haladjanak.
Mi az a raliteszt?
Egy ralit kiválóan ismerő forrásunk azt mondta nekünk, hogy az a tesztelés, amibe Hende Csaba autója belefutott, elterjedt gyakorlatnak számít a versenyzők körében. Persze mindenki tudja róla, hogy illegális, de a versenyre készülőknek nincs más lehetőségük a tesztelésre, ugyanis nagyon kevesen engedhetik meg maguknak, hogy tesztpályát béreljenek.
Más szakmabeliek szerint azonban a pályabérlés korántsem olyan nagy költség ahhoz képest, amennyit a gyakorlásra használt autó bérleti díja, az ilyenkor elhasznált abroncsok költsége vagy akár az elhasznált üzemanyag miatt kell kifizetni.
Legális tesztelésre több lehetőség is adott:
1. A verseny előtt a rendező szervez hivatalos tesztet. Ez sincsen ingyen, viszont a szervezéssel nem kell fáradnia a versenyzőnek. Ilyenkor van sportbíró, műszaki mentő és mentő is. Igaz, a ralitúra versenyek szervezői nem szerveznek.
2. Saját szervezésben a közútkezelőhöz és a rendőrséghez kell menni, és kifizetni az úthasználat valamint az elzárás biztosításának díját. Sokszor előfeltételként szabja meg a rendőrség, hogy a rendezvény idejére legyen jelent mentő is.
3. Egyszerűbb megoldás kibérelni egy közforgalom elől lezárt magánutat – erdészeti utat –, amely amúgy is zárt. Szóba jöhet egy repülőtér betonpályájának kibérlése is, igaz, nyilván a verseny jellegétől függ, hogy a lapos pálya alkalmas-e a gyakorlásra.
A Hende-balesethez hasonló illegálisan megoldásra is van példa, bár a helyzetet ismerők szerint ilyenkor a lezárás sokkal hatékonyabb szokott lenni, mint ebben az esetben volt. „Láttam már ilyet közelről, ott nem ment volna el a miniszteri autó" – írta forrásunk.
Milyen integető embert láthatott Hende sofőrje?
Az utóbbi módszer igen elterjedt: a tesztelésre a versenyzők a haverokkal együtt kivonulnak egy 2-3 kilométeres kanyargós – és alacsony forgalmú – útszakaszra. Az út két végére telefonnal a kézben kiállnak a segítők, akik megkérik a netán arra járókat, hogy várjanak addig, amíg beérkezik a versenyző.
Forrásunk szerint ez nem okozhat túl nagy késedelmet, legfeljebb egy-két percig tarthat, míg a rövid szakaszon végigszáguld az autó. A lezárás viszont elengedhetetlen, ugyanis a versenyzőnek a kanyarokat mindig az ideális ívben kell bevennie – más kérdés, hogy egy miniszteri autó a biztonsági előírások miatt nem teheti meg, hogy ilyen módon várakozzon, amíg az engedély nélküli teszt lezajlik.
Frissítés: a minisztérium részleteket árult el a balesetről, melyek megerősítik értesüléseinket.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.