Így ütközött Hende az illegális ralissal

2013.09.20. 11:27 Módosítva: 2013.09.20. 15:13
A honvédelmi miniszter autója autóbalesetet szenvedett csütörtök kora este Nógrád megyében. A balesetben Hende Csaba jobb vállát törte, a vele ütköző autó sofőrjét súlyos hasi sérüléssel szállították a Honvédkórházba. A balesethez egy engedély nélküli raliteszt vezetett: a Szécsénybe vezető 2122-es úton egy raliversenyző gyakorolt, a szakasz végén egy civil személy figyelmeztette az autósokat a veszélyre, és kérte őket türelemre. A megkülönböztető jelzéseit használó miniszteri autó továbbhajtott – vélhetően erre a biztonsági előírások miatt nem is volt más lehetősége. A minisztert pénteken kiengedték a kórházból. A balesetet okozó raliautó vezetőjének állapota stabil, mellkasi és hasi sérülésének kórházi kezelése még egy hétig tart.

Hogyan került az alacsony rendű útra a miniszter?

Hende Csaba egy rezsicsökkentésről szóló lakossági fórumra igyekezett Szécsénybe. A miniszter autója a 21-es és a 22-es főútvonalon haladva is eljuthatott volna a helyszínre. Az ötvennégy kilométeres szakasz helyett az alacsonyabb rendű 2122-es utat választotta, amelyen keresztül az út 26 kilométerrel rövidebb lett volna. A baleset öt óra körül történt, körülbelül 8 kilométerre Szécsénytől. Ha fél órával a rendezvény kezdete előtt ilyen közel járt, az azt jelenti, hogy a hosszabb úton legfeljebb néhány perces késéssel, de odaért volna a miniszter.

A tragikus rövidebb út Szécsény felé

Milyen autóban, hol  utazott a miniszter?

A miniszteri gépkocsi egy Audi A8-as volt, a miniszter – a balesetet lényegében karcolás nélkül megúszó tanácsadójával együtt – hátul ült. (Védett személyeknél ez általában magától értetődő biztonsági előírás.) Egyelőre nem tudni, hogy Hende Csaba biztonsági öve be volt-e kapcsolva.

Ki ült a volánnál?

Hende Csaba honvédelmi miniszterként – Pintér Sándor belügy- és Martonyi János külügyminiszterhez hasonlóan – a kiemelten védett miniszterek közé tartozik. Állandó sofőrje több mint autóvezető: rendőr, aki egyben a személyi védelmet is biztosítja. (Információink szerint a férfi sokkos állapotba került, egyelőre nem is tudták kihallgatni.)

Miért nem állt meg a figyelmeztetésre a miniszter autója?

Bár ki még nem hallgatták, annyit elmondott a miniszteri autó sofőrje, hogy látott egy integető embert, nem sokkal ezután azonban már jött szembe a ralis autója. Hende és tanácsadója nem látták az út szélén álló férfit. Ennek alapján tehát nem a miniszter adott utasítást, hogy mindenképpen hajtson tovább az autó. Erre valószínűleg nem is lett volna szükség: egy védett személyt szállító személy aligha teheti meg, hogy megáll egy út szélén integető civil láttán. Ez nyilvánvalóan ellenkezik a biztonsági előírásokkal.

Szirénázva száguldoztak a fórumra?

Információink szerint a miniszteri autó használta megkülönböztető jelzéseit – ez jár a kiemelten védett személyeknek –, de nem ment óránként 70 kilométeres sebességnél gyorsabban a szerpentines – a ralisok által ezért is kedvelt – úton. Mivel időben voltak, valóban semmi sem indokolta, hogy a szabályosnál gyorsabban haladjanak.

Mi az a raliteszt?

Egy ralit kiválóan ismerő forrásunk azt mondta nekünk, hogy az a tesztelés, amibe Hende Csaba autója belefutott, elterjedt gyakorlatnak számít a versenyzők körében. Persze mindenki tudja róla, hogy illegális, de a versenyre készülőknek nincs más lehetőségük a tesztelésre, ugyanis nagyon kevesen engedhetik meg maguknak, hogy tesztpályát béreljenek.

Más szakmabeliek szerint azonban a pályabérlés korántsem olyan nagy költség ahhoz képest, amennyit a gyakorlásra használt autó bérleti díja, az ilyenkor elhasznált abroncsok költsége vagy akár az elhasznált üzemanyag miatt kell kifizetni.

Legális tesztelésre több lehetőség is adott:

1. A verseny előtt a rendező szervez hivatalos tesztet. Ez sincsen ingyen, viszont a szervezéssel nem kell fáradnia a versenyzőnek. Ilyenkor van sportbíró, műszaki mentő és mentő is. Igaz, a ralitúra versenyek szervezői nem szerveznek.

2. Saját szervezésben a közútkezelőhöz és a rendőrséghez kell menni, és kifizetni az úthasználat valamint az elzárás biztosításának díját. Sokszor előfeltételként szabja meg a rendőrség, hogy a rendezvény idejére legyen jelent mentő is.

3. Egyszerűbb megoldás kibérelni egy közforgalom elől lezárt magánutat  – erdészeti utat –, amely amúgy is zárt. Szóba jöhet egy repülőtér betonpályájának kibérlése is, igaz, nyilván a verseny jellegétől függ, hogy a lapos pálya alkalmas-e a gyakorlásra.

A Hende-balesethez hasonló illegálisan megoldásra is van példa, bár a helyzetet ismerők szerint ilyenkor a lezárás sokkal hatékonyabb szokott lenni, mint ebben az esetben volt. „Láttam már ilyet közelről, ott nem ment volna el a miniszteri autó" – írta forrásunk.

Milyen integető embert láthatott Hende sofőrje?

Az utóbbi módszer igen elterjedt: a tesztelésre a versenyzők a haverokkal együtt kivonulnak egy 2-3 kilométeres kanyargós – és alacsony forgalmú – útszakaszra. Az út két végére telefonnal a kézben kiállnak a segítők, akik megkérik a netán arra járókat, hogy várjanak addig, amíg beérkezik a versenyző.

Forrásunk szerint ez nem okozhat túl nagy késedelmet, legfeljebb egy-két percig tarthat, míg a rövid szakaszon végigszáguld az autó. A lezárás viszont elengedhetetlen, ugyanis a versenyzőnek a kanyarokat mindig az ideális ívben kell bevennie – más kérdés, hogy egy miniszteri autó a biztonsági előírások miatt nem teheti meg, hogy ilyen módon várakozzon, amíg az engedély nélküli teszt lezajlik.

Frissítés: a minisztérium részleteket árult el a balesetről, melyek megerősítik értesüléseinket.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport