Félmillió vonat késhet az idén

2013.11.18. 08:51

Az elmúlt napokban megszaporodtak a műszaki okok által kiváltott vonatkésések (például itt, itt és itt is írtunk ilyenekről), ezért megkértük a MÁV-ot, küldjék el nekünk az ezzel kapcsolatos tavalyi és idei statisztikáikat. A számokból az derül ki, hogy habár idén összességében valószínűleg több járat fog késni, mint 2012-ben, a műszaki hibák miatti késések aránya csökkent az összes késésen belül.

 

Míg 2012-ben a késések 15,72 százaléka adódott műszaki okokból, az idei év eddigi részében a késéseknek csak 12,21 százalékát okozták műszaki hibák. Ezeknek a műszaki hibáknak a döntő hányadát (körülbelül 90 százalékát) az ideiglenes sebességkorlátozások jelentették, amelyeket a vasúti pályák rossz állaga miatt kellett bevezetni. 

Az adatokból szintén kiderül, hogy a műszaki hibák által akadályozott szerelvények nem késtek lényegesen többet egy átalgos járatnál: az idei év első tíz hónapjában a műszaki hibás esetekben átlagosan 8 perc 19 másodperc (tavaly 6 perc 36 mp), míg az összes járat esetében 7 perc 8 másodperc (tavaly 7 perc 5 mp) volt a késés.

 

A statisztikák talán meglepőbb része viszont az, hogy a hírekben leggyakrabban szereplő hibák – a biztosítóberendezések meghibásodása és a kábellopások – csak töredékét teszik ki az összes műszaki hibának. Ugyakkor meg kell jegyezni, hogy a MÁV ezzel kapcsolatos adatainak pontossága kérdéses, mivel a különböző hibák részarányai összeadva sehogy sem adták ki a 100 százalékot. Ahogy a társaság egyik munkatársa is megjegyezte, az ilyen számok esetében „nem biztos, hogy a 5+5 az mindig 10 lesz”. Ez a következő ábrán is látszik:

 

A MÁV hozzátette, hogy a műszaki hibák mellett a rendkívüli időjárási viszonyok, illetve a balesetek is jelentős késésekhez vezethetnek, illetve az előre meghirdetett vágányzárak miatt is késhetnek a vonatok. Egy-egy ilyen esemény hiába tart rövid ideig, „a vasúti közlekedés speciális volta miatt” akár több órán keresztül is késéseket okozhat. A társaság kiemelte, hogy a nagy forgalmú vonalakon (például a vácin) és a fontosabb csomópontoknál 24 órás műszaki ügyeletet tartanak, és mindent elkövetnek a hibák gyors elhárításáért.

A cég sajtószolgálatának elmondása szerint december-januárra több vonalon elkészülnek olyan javítások, amik a menetidő csökkenését eredményezhetik. Ezek a változások már a december 15-ére beütemezett új menetrendben is megjelenhetnek.