Henrik, Roland, Örkény
16 °C
30 °C

Nem akar messiás lenni a budaörsi Rambo

DSC 6529
Mordor ellen harcoló hobbitnak is kikiáltották már Wittinghoff Tamást, Budaörs polgármesterét, mióta harcosan szembeszállt a kormánnyal az útdíj bevezetése miatt. Más már a baloldal miniszterelnökét látja benne, de a volt SZDSZ-es politikus mindenkit lehűt: nem ő lesz az ellenzék megmentője. Azt mondja, hogy mint 24 éve folyamatosan, ő csak a budaörsiek érdekeiért harcol a végsőkig. Meglepetés számára, hogy ezúttal a háttérben fideszes politikusok is biztatják.

Megvan már az idei matricája?

Természetesen.

Megyei vagy országos matricát vett?

A céges autóra országos matricát, mint eddig a sajátomra is, minden évben. 

Akkor önnek könnyű, mert fizeti az önkormányzat.

De a feleségemnek van kocsija. Most adtuk el az én autómat, nem tartunk fenn kettőt. A feleségem kocsijára pedig Pest megyei matricát kellett vennünk, hogy a város egyik feléről átmenjen a másikra a településünket kettészelő autópályán. Budaörsön januártól ehhez ugye már matrica kell.

A megyei matrica ellen a másik sokat hangoztatott kifogása az volt, hogy hatalmas forgalom szabadul a város utcáira. Hétfő délután három órakor érkeztünk ide Budapestről, és simán, szinte fékezés nélkül ideértünk az 1-es úton. Nem túlzás nagy dugókról beszélni?

Majd nézzék meg, milyen dugó lesz, amikor négy óra után visszafelé mennek. (Megnéztük, Budapestről Budaörs felé valóban erősen torlódtak a kocsik az 1-es úton, Budapest felé simán lehetett haladni.)

Van forgalomszámlálási adat arról, mennyivel lett több itt az autó?

A valós forgalomnövekedés most még nem mérhető le. Ugyanakkor mivel nyertünk egy EU-s pályázaton közlekedésfejlesztésre, vannak pontos adataink a tavalyi forgalomról. Az idén is elvégezzük a forgalommérést, vagyis lesz összehasonlítási alapunk.

Mikor lesz megdönthetetlen bizonyíték az esetleges nagyobb forgalomról?

Január közepén kezdik el mérni ugyanazoknál a csomópontoknál. De szemmel látható volt például legutóbb szombaton délelőtt is, hogy mennyire hosszú a kocsisor. Ilyenre nem volt példa az elmúlt években. Leszámítva persze, ha dugó volt az autópályán, vagy baleset miatt ide terelték a forgalmat. 

Kiket érint érzékenyen ez az útdíjrendszer? Kik azok, akik inkább Budaörs utcáit választják az autópálya helyett?

Kétféle autósról lehet szó. Egyrészt akik a budai kerületekből jönnek vásárolni valamelyik hipermarketbe.

Őket ki lehet húzni nemsokára vasárnapról, hiszen március közepétől bevezetik a vasárnapi zárva tartást.

Bizony, de akkor pénteken meg szombaton lesz nagyobb őrület. Szóval egyrészt van ez a bevásárló réteg, másrészt pedig az agglomerációból, például Törökbálintról, Biatorbágyról a fővárosba igyekvő autósok nem fognak matricát venni pár kilométerért. Inkább átvágnak Budaörsön. És persze a dugóban ott vannak azok a budaörsiek, akik a városon belül autóznak ezután az autópályával kettészelt településen.

Nagyságrendileg hány autósról beszélünk?

Aki számot mer most mondani, nagyobb aljasságokra is képes. Várjuk meg a forgalomszámlálási adatokat.

Azért az igazsághoz hozzátartozik, hogy Magyarország legmódosabb környékén vagyunk, Budaörs a legfejlettebb település. Igazán nehéz elképzelni, hogy a többségnek hatalmas érvágás évi ötezer forint.

Ez az első kategóriára igaz, a budai kerületekből vásárolni érkezők tényleg jobb módúak, mint az átlag. De az agglomerációból érkezők pont nem annyira módosak. A Bicskéről érkezőknek pedig már két matricát kell venni.

Nem ön az egyetlen polgármester, aki kikelt az útdíj ellen. Viszont az egyetlen, aki éles választ adott a kormánynak: közölte, hogy nem fizeti tovább Budaörs az autópálya világítását. Ki találta ezt ki?

Szívesen kenném másra, de az én ötletem volt. Budaörs az itt lévő cégekkel együtt korábban ezen a másfél-két kilométeres autópálya-szakaszon durván 10 milliárd forintos fejlesztést hajtott végre. 2002-ben azt mondtuk, hogy mivel az M1–M7 a városi úthálózat része is, s úgy építettük ki a belső úthálózatunkat körforgalmakkal, satöbbi, hogy mindenkit a pálya felé tereljünk, ezért önként vállaljuk a kivilágítás költségeit. De most megváltozott a helyzet, hogy fizetőssé teszik ezt a szakaszt. Ha egy moziban fizetek a mozijegyért, furcsán néznék arra, aki ezek után még a világításért is pénzt vár tőlem.

Tehát kvázi bosszúból most mégsem fizeti a város a világítást?

Nem bosszú ez. Aki a díjat szedi, azt terheli a költség is, egyszerű közgazdasági racionalitás.

A kormányszóvivő azt mondta, hogy majd a jogászok megvizsgálják a szerződést, van-e ehhez joga.

Kiderült közben, hogy a szerződés már nincs is érvényben. Három éve próbálunk erről új szerződést kötni, de egy éve várja a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) a vagyonkezelő álláspontját a tervezet tartalmáról. Így most nincs is szerződés, amit vizsgálni lehetne.

Előfordulhat, hogy egyszer csak sötétbe borul az autópálya Budaörsnél?

Nem hiszem, hogy kikapcsolják a lámpát. Most csak arról megy a vita, ki fizeti a révészt. Januártól, úgy gondolom, hogy ez a KKK dolga.

De a számla idejön a budaörsi hivatalhoz.

Mi pedig továbbküldjük a KKK-nak. Behajtani rajtunk senki semmit nem tud, mert mi eddig jóhiszeműen, mindenféle szerződés és jogcím nélkül fizettük a világítást.

Mekkora összegről van szó?

Évi 7-8 millió forint. A város költségvetésében szép összeg, de nemzetgazdasági szinten elenyésző. Ez az egész bejelentésem amúgy sokkal nagyobbat durrant, mint előre gondoltam. 

Valóban lehetett önről azt is olvasni, hogy ettől országos sztár, celeb lett.

Rengeteg a visszajelzés, és olyanokat olvastam magamról, hogy elkezdtem aggódni. De nincs ellenemre a hírverés, mert az a célom, hogy megvédjem a települést. Érdekes ugyanakkor, hogy az útdíjon szintén felháborodó fideszes polgármesterekhez képest én eleinte szelíd bárány voltam. Amikor december közepén volt egy egyeztetés a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban, a kormánypárti polgármesterek zárt ajtók mögött igencsak dühösen beszéltek. De nyilvánosan nem fogalmaztak annyira élesen. Én tulajdonképpen a szószólójuk lettem, és többen megköszönték, hogy nyilvánosan kimondtam helyettük, amit ők fideszesként nem tudtak kimondani.

Wittinghoff és a pártpolitika

Megbánta, hogy 2009-ben kilépett az SZDSZ-ből?

Azon az ülésen tettem le az asztalra a tagkönyvemet, amikor Retkes Attilát megválasztották. Azt mondtam, van egy szint, ami alá nem szabad menni.

Utána megalapították Kuncze Gábor vezetésével a Szabadelvű Polgári Egyesületet. Ez működik még?

Időnként összeülünk. Ez – ha úgy tetszik – egy baráti társaság, ahol hozzánk hasonló liberálisokkal megbeszéljük a dolgokat. Sokan váltunk politikailag hontalanná, de tartani szeretnénk a kapcsolatot. De nincs különösebb politikai szerepvállalási cél.

Ma Magyarországon melyik pártot érzi a legközelebb magához?

Nem tudnék választani, mindegyikkel van problémám.

Melyikre szavazott tavaly?

Többféleképp szavaztam. Annyit elárulok, hogy nem a kormánypártra.

A tavalyi baloldali összefogással egyetértett?

Rendkívüli módon neheztelek az ellenzékre amiatt, ami a 2014-es parlamenti választás előtt történt. Olyan súlyos stratégiai hibákat követettek, és olyan szinten a személyes ambíciók kerekedtek felül, ami megengedhetetlen.

Nehéz volt itt Budaörsön megteremteni az összefogást a baloldalon?

Az októberi választás erre megadta a választ. Itt mindenki összeállt egy közös célért. Ha van hiteles program, és mindenki egy irányba megy, akkor sikerül a győzelem, és nem is kis győzelem (Wittinghoff 69 százalékkal győzött, az egyesülete mind a 10 egyéni körzetet megnyerte).

Meddig megy el az útdíjharcban? 

Pénteken azt mondta a miniszterelnök, hogy jelenleg a próbaüzem zajlik. Azt tegyük félre, hogy próbaüzemnél nem szoktak pénzt szedni, de én megpróbálom ezt úgy értelmezni, hogy lehet a rendszeren korrigálni. Vagyis ki lehet gyomlálni azokat az elemeket, amelyek kárt okoznak. Én addig fogok dolgozni, amíg sikerül megszüntetni a budaörsieket károsan érintő elemeket. 

Csak azzal lenne elégedett, ha ismét ingyenes lenne itt az autópálya?

Igen, és ez nemcsak a budaörsiekről szól, hanem arról, hogy minden autóst minél inkább erre a bevezető szakaszra tereljünk, és ne a mellékutakra. 

Ha nem sikerül ezt elérnie, blokád lehet az autópályán?

Most azt szeretném, ha mindenki venne egy nagy levegőt, és tárgyalóasztalnál, a józan ész logikája szerint meg tudnánk oldani az ügyet. 

Addig pedig marad a bozótharcos szerep? Egy ellenfele nevezte önt így.

Olvastam, és akkorát nevettem rajta, hogy ki is írtam a Facebookra, hogy akkor én vagyok a budaörsi Rambo. Jött is rá a komment, hogy Rambo a végén mindig győz. 

Tetszik akkor önnek ez a Rambo-szerep?

A kormánnyal szemben is szívesen harcolok a város érdekeiért. De most nem akarok üzengetni, vagy kilátásba helyezni bármit, mert az fenyegetésnek tűnhet. Szerintem tárgyalni kell, s nem harcolni.

Említette, hogy sok visszajelzést kapott a kiállása után. Volt olyan biztató üzenet, amelyen meglepődött?

Igen, egészen meglepő volt, hogy helyi kormánypárti képviselő is lájkolt, és támogatta a fellépésemet. Nem árulom el, kicsoda, mert nem szeretném nehéz helyzetbe hozni.

És országosan ismert politikusoktól is kapott biztató telefonokat?

Többektől, de nem a nyilvánosságnak szánták.

Fideszesek is biztatták, hogy „gyerünk, nyomjad helyettünk is, jól csinálod”?

Jól érzik a dolgot. „Tudod, Tamás, mi nem mondhatjuk el, de örülünk, hogy elhangzanak ezek a dolgok” – mondogatják. Sajnálom is őket, mert elég nehéz szituációba kerültek, hiszen a kormányukkal szemben kellene harcolniuk. Mondjuk, mindenkinek a saját döntése, mit tesz ebben a helyzetben.

Ellenzéki politikusokkal, baloldali vezetőkkel mennyire egyeztetett?

Beszéltünk, de ezt nem pártpolitikai kérdésnek tartom. Bár nem örülök annak, ami miatt független lettem annak idején (az SZDSZ-ből Retkes Attila elnökké választásakor távozott, erről bővebben oldalsó keretesünkben olvashat), de a függetlenségem lehetővé teszi, hogy szakmai érvekkel szembesítsem a kormányt. 

A baloldal most keresi a vezetőit és a hiteles politikusait. Arra gondolt, hogy az ellenzéki térfélen országos karriert is be lehet futni egy ilyen következetes útdíjas harccal?

Nincsenek országos politikai ambícióim.

Pedig sokan már miniszterelnöknek is el tudnák képzelni, sőt egy blogban azt olvastuk: ön a „kisember a Megyéből, aki képes ledönteni Mordor rémuralmát”. 

Igen, ezt is olvastam, és A Gyűrűk Urával kapcsolatban körbe is járt az a vicc, hogy ha elhagyja Frodo a Megyét, akkor kell neki még egy matrica. 

És ön lesz a kisember, aki a célba viszi a gyűrűt?

Mindenki nyugodjon le! Nincs semmilyen szándékom az országos politikában. Az ellenzéki oldalon most valóban van egy nagy messiásvárás, de nem én vagyok a messiás.