Nem Áder repült a legtöbbet magángéppel
További Belföld cikkek
- Sebestyén Balázs: Nagyon nagy a baj az országban, muszáj segítenünk
- Világelső lett a budapesti karácsonyi vásár
- Az interneten árulta a munkáltatója szerszámait egy karbantartó
- Fékhibát észleltek egy Budapestre érkező repülőnél, azonnal a helyszínre vonultak az illetékes szolgálatok
- Brutális katonai gépjárművek érkeznek Budapestre
Elég nagy volt turbulenciája, amikor a Bors nyilvánosságra hozta Áder János négy tavaszi útjának költségeit, mivel kiderült, hogy a köztársasági elnök négyből kétszer magánrepülőgépet vett igénybe, mikor töredékéért utazhatott volna stábostul-mindenestül, ha menetrend szerinti járat első osztályán vett volna jegyet.
Négy út azonban nyilván csak kiragadott példa lehet egy állandóan utazgató és reprezentálgató köztársasági elnök esetében, ezért megkérdeztük a Köztársasági Elnöki Hivatalt (KEH) az általános gyakorlatról. A KEH szerint
csak kivételes esetben az elnöki programok időkereteit, sajátos feltételeit, valamint a felmerülő költségelemeket figyelembe véve bérelnek különgépet, és azt is közbeszerzési eljárással
– azaz elvileg nem az elnökök kérésére választják ki. 2014 előtt ráadásul a hivatalos utakat nem is a KEH, hanem a Külügyminisztérium szervezte.
Az elmúlt évek összesített adatait is rendelkezésünkre bocsátották, ezek alapján Áder háromféle módon repült:
- menetrend szerinti járattal
- különgéppel
- a Magyar Honvédség szállítórepülő századának An-26-os gépeivel
Évekre lebontva utazásai pedig így néznek ki:
2012 (nem teljes év, hiszen májusban iktatták be)
7-szer menetrend szerinti repülőjárattal.
Ezenkívül Afganisztánba menet a lengyel elnök különgépét, illetve egy katonai csapatszállítót vett igénybe.
2013
11-szer menetrend szerinti járattal,
3-szor An–26-tal.
2014
8-szor menetrend szerinti repülőjárattal,
9-szer An–26-tal,
2-szer különgéppel,
illetve katari útjánál az emír saját repülőjével.
2015 (értelemszerűen július végéig)
4-szer An–26-tal,
3-szor menetrend szerinti járattal,
2-szer különgéppel.
De hogyan repültek a többiek?
Ezek szerint Áder számára valamivel több mint három év alatt összesen négyszer kellett különgépet bérelni. De még ez a szám is csak a levegőben lóg, ha nem vetjük össze az előző elnökök utazásaival.
- Göncz Árpádról nincs adat adat a két teljes elnöki ciklusra, csak az utolsó másfél évre: 1999–2000-ben egy alkalommal vett igénybe különgépet.
- Mádl Ferenc viszont nem kevesebb mint 36 alkalommal utazott különgépen.
- Sólyom László 15 alkalommal utazott különgépen, a Zöld Elnök biztos nem tudta, hogy egy magángép óránként és utasonként 2-300 kilónyi szén-dioxiddal lendíti előre a globális felmelegedést.
- Schmitt Pál kifejezetten szerény volt: mindössze ötször utazott különgépen – igaz, kevesebb mint két évet töltött hivatalában.