Szeresse meg ön is a kormányablakot hosszú, borzasztó webes sorozattal!

2015.12.04. 21:48

Építészmérnök olvasónk hívta fel a figyelmet arra, hogy a Kormányablak honlapjára pár napja felkerült egy websorozat, ahol "Magyarország szakmáit sorra lejáratva reklámozza magát a hatékony állami ügyintézés".

Nagyon lehangoló végignézni egy ilyen 4 perces (!) videót, ami nem is jópofa, nem is vicces, nem is érdekes, ellenben alaposan kigúnyolja az állampolgárokat, majd bejelenti, hogy mindenki hülye, ellenben az ügyintézés szerencsére pofonegyszerű...

– írja olvasónk.

Egy állami minisorozat-nézés kellemes péntek esti extrémsportnak tűnt hírügyeletben, de többünknek beletört a foga. A 24 videó bármelyikével próbálkoztunk, nem bírtuk egyben befogadni egyiket sem. Nagyjából fél perc után kezdődő, és egyre erősödő zsibbadás az agyban, arcra tapadó tenyerek, szaggatott lélegzet – ezek voltak a jelentkező tünetek minden esetben, amikre szervezetünk a túlélés ősi ösztönét követve egy módon tudott csak reagálni: pánikszerű tekeréssel a videó végére.

De legyen a vendégünk, tekintse csak meg például azt a csodát, amiben egy gátlástalan ingatlanközvetítő énekli egy lakásban az O sole miót, aztán rögtön verselni kezd, hogy "Egy gondola bánt engemet".

Vagy próbálja egyben végignézni az erkélyen termesztett zöldséget áruló kofát, amint egy reménybeli üzletfelet próbál megnyerni (mert ez ugye mindennapos élethelyzet), és nevessen hangosan, ahogy a jelenetet lekeverő hang megjegyzi, hogy vannak, akik sok zöldséget hordanak össze! Zöldséget, ééértik.

Esetleg rögtön az első videót, a szobafestőét, ami után az ember visszasírja a Szeszélyes évszakok legrosszabb bohózatait.

Külön érdekesség, hogy a 24 videó 26-ig van számozva, kimaradt ugyanis az 5-ös és a 18-as. "Ezek az építészmérnökről szóltak, és valószínűleg nem csak a mi irodánkban csapták ki a biztosítékot" – osztja meg velünk elméletét olvasónk.

A videókban egyébként megfigyelhető három közös motívum:

  • a piaci szolgáltatásokkal csak a gond van,
  • szegény ügyfél egy tehetetlen balek,
  • bezzeg az állam működik.

Mert minden videó vége az, hogy sok kellemetlenség van itt-ott, de a kormányablakokban minden milyen flottul megy. A legvégén pedig kiderül, hogy a sorozat a kormány megbízásából, uniós támogatással készült.

Vannak arra utaló jelek, hogy nagyon gyorsan csapták össze az egészet. A sorozat videói a minimalista iskolát követik mind forgatókönyv, mind díszlet, mind színészvezetés terén, és ugyanazt a néhány színészt használják, bár a főhős simlis szaki mindig az a Faragó András, aki a Valami Amerika 2-ben volt Mónika (vagy 25 éve az Angyalbőrben Mamutja, de ez már végképp nem tartozik ide).  Nem lepődnénk meg, ha kiderülne, hogy egy-két forgatási nap alatt és egy helyszínen zavarták le az összes felvételt.

Mint novemberben mi is megírtuk, a Nemzeti Kommunikációs Hivatal nettó 1,57 milliárd forint értékben írt ki gyorsított meghívásos közbeszerzést a kormányablakok népszerűsítésére. Ezt az augusztusban kiírt közbeszerzést az a HG 360 Reklámügynökség Kft. nyerte meg, amit időközben átneveztek Network 360-ra. Ez Krskó Tibor és Csetényi Csaba érdekeltségébe tartozik, utóbbi pedig Rogán Antal szomszédja a Pasa Lakóparkban. A HG 360 részt vett a sokat vitatott migrációs kampány és "A magyar reformok működnek" kampány szervezésében is. A Nemzeti Kommunikációs Hivatal a gyorsított eljárást azzal indokolta, hogy a 2007-2013-as uniós időszakra vonatkozó technikai segítségnyújtási keretet 2015 végéig lehet felhasználni.

Az 1,57 milliárd (bruttó kétmilliárd) forint másra is kellett, mert a websorozat költsége ennek csak a töredéke lehetett. A kiírás szövege szerint is sokrétűek a feladatok: "Média stratégia tervezése, Médiavásárlás, Kreatív koncepció kialakítása és grafikai tervezés, Online kommunikáció, összevont feladatok, Nyomtatott magazin tervezése és gyártása, Reklámfilm / film gyártás, Websorozat, Rendezvényszervezés". Ez utóbbira példa a múlt szombaton rendezett szekszárdi kormányablak-népszerűsítő búcsú, amiről az LMP-s Hadházy Ákos számolt be Facebookon:

Szombaton nagy sikerű, színes, vidám forgatag keretében népszerűsítették az új kormányablakokat Szekszárd központjában. ...

Posted by Hadházy Ákos on Tuesday, December 1, 2015

Egy lehetséges magyarázat a történtekre, hogy az állam kapott egy kisebb vagon uniós pénzt a kormányablakokra, ennek egy részét kötelezően kommunikációra kellett költeni, csak erről mindenki elfeledkezett, és csak most ősszel csapott valaki a homlokára, hogy ejnye, ezt még idén el kell szórnunk valahogy. A másik lehetőség, hogy a kormánynak ennyire ravasz és duplacsavaros a gondolkodása – mert a videókat nézve tényleg megváltás, amikor a kínosan feszengő jelenetek végére tekerve már csak a pozitív üzenet van hátra, hogy a kormányablakok mennyire prímák. És így végül is a sorozat elérheti a célját.

Akárhogy is, itt tudja megnézni az összes videót (lent, a reklámok alatt), de ne mondja, hogy mi nem szóltunk.