Timót, Xénia
-5 °C
0 °C
Index - In English In English Eng

Riasztó, mennyi orosz álhírt és konteót terjeszt a magyar kormánypárti média

2016.07.13. 16:38

A Political Capital egy konkrét példákkal megtámogatott elemzést közölt arról, hogyan terjesztik a magyar kormánypárti médiában a Kreml dezinformációs propagandáját.

A Krím bekebelezését és az azt követő kelet-ukrajnai offline és online háborút követően soha nem látott mértékben erősödött fel az oroszbarát propaganda Kelet-Közép-Európában. A Kreml ugyanis előszeretettel nyúl az összeesküvés-elméletekhez geopolitikai céljai érdekében, melyek könnyen fogyasztható formában, a Nyugat-ellenességre építve terjesztik a Moszkvának kedves narratívákat. Hogy ennek mi a célja és hogyan működik, arról itt lehet bővebben olvasni.

A Political Capital elemzése szerint pedig a magyar kormánypárti sajtó egy része lelkesen osztja ezeket a teóriákat, ami részben a forráskritika hiányával, részben a Nyugat-ellenességgel, részben a magyar kormányzat külpolitikai irányultságának igazolásával magyarázható. Az elemzés öt konkrét példát sorol fel, melyek egyértelműen az orosz álhír-propaganda megjelenését mutatják a kormánymédiában.

1. Ukrán forradalom=CIA-s és fasiszta puccs

A „fasiszta puccsról” szóló összeesküvés-elmélet a Majdan térről induló ukrán demokratikus forradalom hiteltelenítésére és az orosz katonai beavatkozás igazolására szolgált a kezdetektől. Az orosz állami média azóta különböző nyugati szakértőkre hivatkozva állítja, hogy az „ukrán puccsot” a CIA szervezte meg Putyin elmozdítása céljából. A magyar közmédia kezdetben nemes egyszerűséggel “terroristáknak” nevezte a Janukovics-ellenes tüntetőket. A Magyar Időkben és a Magyar Hírlapban pedig tényként kezelték, hogy a Janukovics-kormányt a „Nyugat – és főként az Egyesült Államok – segítségével sikerült megdönteni.” 

2. Maláj gép lelövése=dehogy az oroszok! 

A maláj utasszállító 2014. július 17-én a kelet-ukrajnai szeparatista terület feletti lelövését hihetetlenebbnél hihetetlenebb történetekkel való magyarázata egyrészt a Kreml katonai, másrészt a szeparatisták támogatásában megnyilvánuló politikai felelősségének tagadására szolgált. Az egyik legbizarrabb teória szerint a járat már eleve hullákkal megrakodva szállt fel, hogy aztán lezuhanva a gyilkosságok felelősségét az oroszbarát szakadárokra lehessen hárítani. A Magyar Hírlapban és az Echo TV-ben a „cui prodest?” logikából kiindulva a Nyugatot vádolták, hiszen a lelőtt gép „kiváló propagandaanyag lett” Oroszország ellen. Georg Spöttle pedig arról beszélt a magyar köztévén, hogy szerinte az oxigén-maszkok helyzetéből kikövetkeztethető, hogy „előtte volt már valami a gépen”. Ezzel Spöttle az egyik oroszbarát oldal állítására játszott rá, miszerint lehallgatott CIA ügynökök telefonbeszélgetései alapján a CIA és a holland biztonsági szolgálat helyezte a bombát a gépre, még Hollandiában.

3. Nyemcov meggyilkolása=dehogy Putyinék!

Hatalmas nemzetközi botrányt váltott ki Borisz Nyemcov orosz ellenzéki politikusnak a Kreml tövében való meggyilkolása. Az orosz rezsim válságkommunikációja erre reagálva már a kezdetektől hivatalos konteókat terjesztett. A gyilkosság kivizsgálására felállított hivatalos bizottság szóvivője, Vlagyimir Markin szerint radikális iszlamisták támadhattak Nyemcovra, egyfajta „szakrális áldozati” bosszúként a Charlie Hebdo francia szatirikus hetilap korábbi támogatása miatt. A vizsgálóbizottság elnöke, Igor Krasznov dandártábornok orosz szélsőjobboldali csoportokatsejtett a háttérben. Ehhez képest az Echo TV-ben a Nyemcov barátnőjének abortuszáról szóló konteót egy „ukrán féltékeny szeretővel” próbálták hihetőbbé tenni, míg a Magyar Hírlapban a nyugati titkosszolgálatokat vádolták az elkövetéssel.

4. Brüsszeli merénylet=fehéroroszok gyilkoltak

A brüsszeli 2016. március 22-i terrortámadásokat Putyin rendszere az Oroszország vezette nemzetközi terrorizmus-ellenes összefogás elősegítésére és a túlzottan Nyugat felé nyitó fehérorosz vezetés megregulázására kívánta felhasználni. Ennek érdekében az orosz kommunikáció rögtön „beazonosította” az elkövetőket - a magyar közszolgálati média is felkapta a hivatalos Szputnyik orosz hírportálról származó hírt, hogy a támadások elkövetői iszlám hitre áttért fehéroroszok voltak. Az elméletet a Híradó mellett a Magyar Idők is lehozta, kiemelve, hogy az orosz különleges szolgálatok korábban már figyelmeztették a belga hatóságot a veszélyről.

5. Soros György telepíti be a menekülteket

Soros Györgynek a nemzetközi migrációban játszott szerepéről szóló összeesküvés-elméletekben szorosan összekapcsolódik az orosz és a magyar hivatalos kommunikáció. A hivatalos Russia Today egyenesen Orbán Viktort idézi, aki szerint „az inváziót egyrészt embercsempészek”, másrészt a Soros által képviselt „a nemzetállamok gyengítését szolgáló tevékenységet támogató aktivisták segítik”. A Fidesz hivatalos kommunikációjává váló, a kormánypárti médiában bőven terjesztett elmélet Sorost több millió migráns betelepítésével, a menekültek illegális segítésével és az Angela Merkel német kancellár által favorizált európai menekültügyi rendszer létrehozásával vádolja.

+1. Putyin-mosdatás az offshore-botrányban

Ha Orbánt fényezi egy putyinista dezinfóoldal, azt is átveszik

„A történelemben néha elég egyetlen ember, aki kiáll, mellén keresztbe fonja karjait és nemet mond. Portré egy államférfiról, aki nemcsak a saját országát akarja megvédeni a brüsszeli EU-elit eszement terveitől" – egy német nyelvű Kreml-párti dezinformációs oldal nemrég Nagy Sándorhoz hasonlította Orbán Viktort, ami annyira megtetszett a kormánypárti sajtónak, hogy széles körben szemlézték is azt, bármiféle forráskritika nélkül.

Végül a Putyin elnök közvetlen üzleti környezetét offshore pénzmosással gyanúsító panamai iratok számos hivatalos összeesküvés-elméletet generáltak. A magyar jobboldali média egy részében a Kreml szóvivőjének a nyilatkozata terjedt el, aki szerint Vlagyimir Putyintól amerikai tisztségviselők már az iratok kiszivárogtatása előtt bocsánatot kértek, ezzel kvázi elismerve „bűnösségüket”.

A Political Capital elemzése szerint mindemellett a magyar kormánypárti sajtóban jellemzően nem jelenik meg az az információ, hogy az orosz beavatkozásoknak milyen szerepe van a menekültválság eszkalációjában. Aleppo bombázása például, melynek kapcsán egyes ENSZ-képviselők háborús bűnöket emlegettek, önmagában is több tízezerrel növelte a menekültek számát. A cseh védelmi miniszter – a magyar fél részéről cáfolt – állítása szerint pedig éppen a magyar védelmi miniszter beszélt arról, hogy az oroszok buszoztatják a menekülteket a magyar határhoz.