Ivett, Frida
6 °C
16 °C

Kacag az ellenőrökön az igazi taxishiéna

taxis hiena
2016.09.16. 12:33
Most, hogy minden taxi egyformán sárga, még kevésbé tűnnek fel a hiénák. A 2013-ban elfogadott taxisrendelet, majd ennek idei módosítása több szigorítást hozott az illegális taxisok visszaszorítására. Ez az Ubert ellehetetlenítette, miközben a taxis maffiózók máig szabadon cirkálnak. Hogy lehet, hogy mindenki látja őket, mindenki ismeri őket, mégsem lehet ellenük tenni semmit? Tarlós is megelégelte a helyzetet.

Tavaly decemberben egy reptéri dolgozót ütött le egy taxis hiéna. Az idei Szigeten az egyik szigszalaggal javította át autóján a 280 forintos kilométerdíjat 1280-ra, egy másik pedig 25 ezer forintot akart fizettetni egy ír utassal, majd felvitte a budai hegyekbe, megütötte, és otthagyta. Előfordult olyan is, hogy egy hiéna beköpött egy másik taxi ablakán, nemrég pedig taxist üldöztek a rendőrök, akinél aztán drogot találtak. Ezen a héten taxisok vertek meg egy angol férfit a Thököly úton. Az utas szóvá tette, hogy a taxióra ezer forintonként ugrott, de mint kiderült, barátnőjével együtt ő is hibázott, amikor fizetés nélkül, és az egyik taxis telefonjával a kezükben akarták elhagyni a helyszínt. 

Kiket nevezünk taxishiénának? 

Azt a taxist, aki sorozatosan és tudatosan becsapja az utasokat. A taxishiéna minősített esete az. aki engedéllyel sem rendelkezik, erőszakkal sajátítja ki a drosztot (taxiállomást), agresszív a többi taxissal és az utasokkal szemben is. 

Hogy lesz valakiből törvényen kívüli taxis? 

A taxishiénává válás rögös útja sokaknál azzal kezdődik, hogy különböző utaslehúzások (túlszámlázás, kerülőút, órabuherálás stb.) miatt kiteszik a sofőr szűrét a taxistársaságtól. Ha mezítlábas (társaságon kívüli) taxisként folytatja a lehúzásokat, először elveszik a droszthasználati engedélyét, majd később a taxisengedélyét. Ez két külön papír: az egyiket a BKK utódja, a Budapest Közút Zrt., a másikat a közlekedési hatóság vonhatja be. Ha különösen durva trükköt alkalmaz valaki, mint például a szigszalagos hiénaként elhíresült taxis, még 600 ezer forintra meg is büntethetik. A fekete öves hiénák azonban magasan tojnak a bírságra, és egyáltalán nem zavarja őket, ha nincs engedélyük - legfeljebb már nincs mit elvenni tőlük. Van taxishiéna, aki egyből ezzel az utolsó fázissal kezdi taxis pályáját. Az Indexnek korábban egy taxis azt mondta: a hiénák nagy részének az élete kudarc a taxizásban, sokan közülük alkoholisták, szerencsejáték-függők, el vannak adósodva vagy éppen a taxizással párhuzamosan drogterjesztéssel foglalkoznak. Gyakran 8 órát vannak kint az utcán azért, hogy "egyvalakit úgy lerántsanak, mint a szart". 

Ha valakinek bevonják az engedélyét, hogyan taxizhat mégis?

Vannak vállalkozók, akik heti (!) 40-50 ezer forintért bérbe adnak taxinak levizsgáztatott kocsikat. Ezek a vállalkozók esetenként akár több tucatnyi kocsiból álló flottával rendelkeznek. Ha egy taxisnak megvonják a rendszám alapján kiadott engedélyét csütörtökön, pénteken kap egy másik kocsit, és azzal folytathatja a hiénáskodást. Előfordult már az is, hogy egyszerűen lecserélték a kocsi rendszámát egy másikra. A rajtakapott és megbüntetett hiéna így már másnap vígan dolgozott tovább. Az autókat bérbeadó vállalkozó által futtatott taxishiénát droidnak is nevezik.

Hány taxishiéna lehet Budapesten?

A BKK tapasztalatai szerint az ellenőrzött (nem csak hiéna) taxik 10-15 százaléka vet be klasszikus utaslehúzó módszereket: más tarifát számolnak fel, "városnézésre" viszik az utast, azaz jó nagy kerülőutakat tesznek, magasabb fuvardíjat számolnak fel a megbuherált taxiórával. Ha azt vesszük, hogy mintegy 5000 taxis van Budapesten, akkor közülük 500-700 csúszik bele alkalmanként vagy rendszeresen a hiénázásba. Hasonló számú taxis tartozik a súlyosabb hiéna kategóriába, amikor már feketén, engedély nélkül fuvaroz a sofőr: a BKK ellenőrei 2015-ben mintegy 10 ezer ellenőrzésből 678 feketén furikázó taxisba futottak bele.

Hogy tudják manipulálni a taxiórát? 

A taxiórák megbuherálására különféle kütyük vannak. Ezeket az eszközöket a váltó "szoknyája" alá vagy a műszerfalra elrejtett gombbal, esetleg a zsebükben lapuló távirányítóval irányítják a sofőrök. Ezeken a kütyükön a gombok úgy vannak beállítva, hogy az egyikkel mondjuk 20 forintot ugrik az óra, a másik 10 százalékkal pörgeti meg a tarifát, de vannak 20-50 százalékot, sőt 100-200 százalékot tudó kütyük is. A radír becenevű szoftverrel a fuvar végén ki is tudják törölni az összeget az órából, így az nem kerül a taxaméter adómemóriájába. A taxiórákat gyártó cégek cáfolták, hogy óráik manipulálhatóak lennének.

Extaxis: Olyan, hogy becsületes taxis, olyan nincs

Hol lehet leginkább hiénataxisba belefutni Budapesten? 

A legklasszikusabb hiénadrosztok a Keleti és a Nyugati pályaudvarnál, valamint az Oktogonnál, a Bajcsy-Zsilinszky út néhány pontján, a Liszt Ferenc repülőtér közelében, és jól pörgő éjszakai szórakozóhelyeknél vannak. Aki el akarja kerülni őket, mindig hívjon megbízható taxistársaságtól autót.

Milyen trükköket vetnek be a hiénák, hogy utasokat szerezzenek?

Régebben már a várótermeknél lerohanták az utasokat. Megfogták a bőröndjüket, és se szó, se beszéd, már rakták is be a taxiba. Ma már a taxisrendelet szerint tilos zaklatni a pályaudvarokra vagy a repülőtérre érkező utasokat, de ez a műfaj ettől függetlenül most is dívik. Tavaly decemberben egy utasokat fogó taxis ököllel ütött egy reptéri dolgozó arcába, aki rá mert szólni. Az általuk kisajátított drosztokon várakozó taxis hiénák főként a külföldiekre utaznak. Jól bevált trükk, hogy elragadják a Budapestre érkező turisták bőröndjét, és már tuszkolják is be őket az autóba. Az is előfordul, hogy autójukkal megállnak a telefonon megrendelt taxira váró utas előtt az út szélén, aki erre azt hiszi, megérkezett az autója. Ha az utas beszáll és elindulnak vele, onnan már bármennyire le lehet húzni róla azzal az ürüggyel, hogy használta az autót. A hiénák korábban előszeretettel tettek az ismert taxistársaságok logójához hasonló matricát az autójukra. Ma pedig, amikor mindegyik kocsi egyformán sárga, még nehezebb észrevenni őket.

Hogy foglalhatnak el egész taxidrosztokat? 

A fekete öves taxishiénáknak már általában volt valamilyen ügyük a rendőrséggel, többük büntetett előéletű, például garázdaság, testi sértés miatt. Épp ezért nem riadnak vissza az erőszaktól sem. Ez kezdődhet a kisajátított drosztra betévedő legális taxis verbális alázásával, leköpködésével, folytatódhat különböző sérülések okozásával (fényezés megkarcolása, a gumi kiszúrása), és végződhet akár az értetlen taxis megverésével is. Előfordul, hogy a drosztot biztonsági ember védi. Az ilyen taxiállomásokat a normális taxisok jól ismerik, és inkább messzire elkerülik.

Kinek a feladata a taxisok ellenőrzése?

A fővárosi taxisok ellenőrzése a BKK feladata, a taxik minősítése, a díjbeszedés, az engedélykártya és matrica kiadása pedig a Budapest Közút Zrt.-é. A tíz BKK-s ellenőr éjjel-nappal és hétvégén is próbautazásokkal próbálja kiszűrni a hiénákat. A fogyasztóvédelem is végez szúrópróbaszerűen próbautazásokat. Előfordul, hogy az ellenőrök igénybe veszik a rendőrség vagy a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság embereit is. Bizonyos időközönként razziaszerűen megszállnak hiénák által elfoglalt drosztokat is. Az ellenőrzött taxisoknak általában a fele fennakad a rostán különböző szabálytalanságok miatt, de csak 10-15 százalék csapja be az utasokat. A maradék például számlaadásról feledkezik meg, vagy lejárt a drosztengedélye. Havonta mintegy 30 utaspanasz fut be, az ellenőrök ezeket is egyenként kivizsgálják. Az ellenőrök jelentéseivel kapcsolatban első fokon a kormányhivatal, másodfokon a Közlekedési Hatóság jár el.

Mennyibe kerül az ellenőrzés? Hány forintot taxiznak el egy évben a taxiellenőrök?

A BKK statisztikái szerint az ellenőrök havonta 1,5-2 millió forintot költenek próbautazásokra, ami a BKK oldalán közölt 2014-es táblázatból is látszik. Eszerint tíz ellenőr évi 15-20 milliót költhet. A BKK lapunknak küldött reagálása szerint az az összeg mindössze 3-4 millió forint évente. Az elmúlt években eddig több ezer eljárást indítványoztak.

Ha mindenki látja a taxishiénákat, hogy hogy nem tudják elkapni őket?  

A kisajátított drosztokon otthon vannak a taxishiénák, és ők mondják meg, elviszik-e a jelentkező utast vagy sem. Ha az utas magyarul beszél, jellemzően el sem viszik. Ilyenkor azt mondják, foglalt a kocsijuk, utasra várnak. Ha nagyon hepciáskodik az utas, vagy ellenőrnek nézik, mindig van egy (kisorsolt) kocsi, amelyik aznap elviszi a kellemetlen fuvarokat teljesen korrekt áron. A taxishiénák főleg külföldiekre vadásznak, mert ők tapasztalatlanok, és nincsenek tisztában se az árakkal, se az utakkal, így könnyen lehúzhatók. 

Milyen büntetést lehet kapni az illegális taxizásért?

Meg lehet vonni a drosztengedélyt és a taxisengedélyt. A helyszínen le lehet venni a taxi rendszámát. Fél évre, illetve ismételt esetben 3 évre el lehet kobozni a taxis autóját, akár 800 ezer forintra meg lehet büntetni, és még a jogosítványt is be lehet tőle vonni.

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint idén nyártól az Európai Unió legszigorúbb rendelete szabályozza a hazai taxis piacot, a probléma csak az, hogy a súlyos szankciókat nem alkalmazzák. Odáig már eljutottak, hogy első fokon az ellenőrök bejelentése nyomán a kormányhivatal szigorú ítéleteket hoz, ám másodfokon a közlekedési hatóságnál valahogy rendre elengedik a taxisokat, akik már másnap ugyanazzal a kocsival és rendszámmal űzik az ipart. Helyszíni intézkedésre a rendőrségnek van joga, de egyelőre a rendőrök nem túl aktívak ebben. Metál Zoltán szerint ha elkezdenék a szigorúbb fellépést, az első 20-30 büntetés után beállna a rend. Várhatóan az is javíthat az ellenőrzés eredményein, hogy az ellenőrzési jogköröket centralizálják. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban most folyik ennek a centralizálásnak az előkészítése.

Miért nem tudják végleg megszüntetni az illegális taxizást Budapesten? Foglaljuk össze.

  • Az ellenőröket arcról felismerik a taxisok: A fővárosban működő 10 BKK-ellenőrt jól ismerik a taxisok. Lerázzák, elkerülik, végső esetben szabályosan elszállítják őket. 
  • Nem egységes az ellenőrzés: A taxisokat legalább öt hatóság (Budapest Közút Zrt., Belügyminisztérium, NAV,  Nemzeti Közlekedési Hatóság, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) ellenőrizheti. A megbuherált taxamétereket például a BKK ellenőrei nem, csak a NAV vizsgálhatja. A legtöbb ellenőre a BKK-nak van, de ők legfeljebb csak feljelenthetik a szabálytalan taxist.
  • A kezdeti szigor hamar elolvad: Az eljárás során első-, másodfokon elolvad a feljelentett taxis szigorú büntetése.
  • Helyszíni bírságolás nincs, vagy igen ritka: Helyszínen csak rendőrség szedhet le rendszámot, kobozhat el autót, a rendőrök viszont nem túl aktívak ebben.
  • Hatástalanok a szankciók: Nagyon sok (600-700) az engedély nélkül fuvarozó taxishiéna. Az se érdekli őket, hogy nincs engedélyük, hiszen látják, hogy senki sem kap komoly büntetést. 
  • A repülőtér vagy pályaudvar eszköztelen: Ugyan a szabályok tiltják az utasok zaklatását, ezt az ottani biztonsági őrök nem tudják megakadályozni. Kényszerítő eszközeik nincsenek. Ez a rendőrség feladata lenne.

Tarlós is megelégelte

Az elszaporodó taxishiéna támadásokkal kapcsolatban Tarlós István főpolgármester pénteken az Indexnek azt mondta: az ilyen esetek miatt felülvizsgálják a fővárosi taxisrendeletet. Az egyeztetés a jövő héten kezdődik meg a Városházán.

(Címlap és borítókép illusztráció: szarvas / Index)