Tarlósnak elege van Lázárból
További Belföld cikkek
- Magyar Péter miatt zárhatták le a Vas vármegyei gyermekotthonokat is
- Hadházy Ákos támogatná Magyar Pétert, hogy miniszterelnök legyen
- A MÁV hibájából maradt el egy színházi előadás Győrben
- Székely János püspök: Az ünnep az egy kincs, és ezt mindenki érzi
- A Madách Imre Gimnázium leváltott igazgatója szerint az iskolai mobiltörvény abszolút hungarikum
Tarlós főbb állításai a 3-as metró felújításával kapcsolatban:
- A kormány hiába állítja, hogy 200 milliárdot ad, ez csak 137,5 lehet, de még azt sem látni.
- Azért késik az infrastruktúra felújítása, mert a beérkezett ajánlatok a 137,5 milliárdnál jóval magasabbak, szokatlanul egységesen. A magasabb összegre nincs meg a fedezet, hiába mondják a kormányból valakik, hogy adnának többet is a beruházásra.
- Nem igaz, hogy megoldható lenne a 3-as metró teljes kiváltása a felújítás alatt buszjáratokkal.
- Nem igaz, hogy ellehetetlenítették a magyar buszgyártókat, elvégre Mészáros Csaba cége, az Evopro indult.
- Nem igaz, hogy volnának rendelkezésre álló magyar buszok, ha lennének, bemutatták volna.
- Nem igaz, hogy a kormány támogatja a buszvásárlást, ezt lényegében határozatban megtiltotta.
- Van valaki, akinek a nevét nem mondja ki, de nem mond igazat, és sohasem válaszol a kérdésre. Szánalmas, hogy egy ilyen vitában Orbán Viktor beavatkozását kell kérnie.
Viszket-e Tarlós tenyere Lázárra gondolva? – ez a kérdés merül fel először Tarlós István pénteki Budapest-infóján. Elvégre a főpolgármesterről ezt már Lázár János a csütörtöki kormányinfón kimondta, azzal vádolva Tarlóst, hogy nem tesz meg mindent a 3-as metró felújításának lebonyolításáért, valamint a metrópótló buszok beszerzéséért, és helyette mindenkibe beleköt.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter és Tarlós közötti csörte nem szokatlan, bár már olyan is volt, hogy Lázár végül bocsánatot kért a főpolgármestertől.
„Markáns, olykor pikáns a Budapest-infó, némi humorral is fűszerezve, de a mai nem lesz ilyen” – kezdte borúsan a polgármester.
„Nagyon komolyan szeretnék önökkel beszélni. Szeretek verekedni, meg viccelődni is, de arra jutottam, hogy ezeknek az emelt szintű kommunikációs adok-kapok játékoknak semmi értelmük nincs.”
Tarlós ezzel egyértelműen Lázár János csütörtöki kormányinfójára reagált, de jelezte: tájékoztatóján nevek nem fognak elhangzani: „Hogy mit szólok ahhoz, hogy mit mondott X vagy Y, arra nem is reagálok. A jövőben is el fogom ezt kerülni.”
A név kerülése sikerült, Lázárról alkotott véleményének eltitkolása nem.
Hol a pénz?
Tarlós szerint tévedés, hogy a kormány 200 milliárdot bocsát rendelkezésre:
- A metrószerelvények felújítására felhasználható 69 milliárd forint hitel, amit Budapest vett fel és fizet is vissza.
- További 137,5 milliárd forintról pedig szó van, de még mindig nem látható.
Hol van a 200 milliárd forint? Én még nem láttam
– mondta Tarlós. Megjegyezte, az sem igaz, hogy a kormány kész fizetni, ha a projekt túlcsúszna ezen az összegen. Az általa idézett kormányhatározatból kiolvasható: a plafon a kormány részéről 137,5 milliárd forint lehet.
Márpedig a beérkezett ajánlatok, „szokatlanul egységesen”, mind jóval magasabbak ennél az összegnél.
A főváros ezért az ajánlatokat nem fogadhatja el. Tarlós szerint nem indokolja sem anyagminőségi, sem technológiai, sem mennyiségi kérdés a beérkezett ajánlatok árszintjét. 10-15 százalékos eltérés még talán alátámasztható lenne, de ilyen nagyfokú – 30 százalékos – eltérés csak akkor volna elképzelhető, ha nagy méretű technológiai változás, anyagminőségi, mennyiségi változás merülne fel a kivitelezésben, erről azonban nincsen szó.
A kormány azt várja el, amit megtiltott
Tarlós szerint kétszer figyelmeztette levélben a BKV-t, hogy sor kerülhet a 3-as metró leállítására, amennyiben azt biztonsági szempontok indokolják. A teljes szakasz leállítása azonban megoldhatatlan feladat elé állítaná a várost:
„ A BKV kiszámította: 17 kilométeres szakaszon végig csuklós busz bonyolítaná le a forgalmat, akkor 1,5-2 percenként hét csuklós busznak kéne beállni, felvenni az utasokat és elindulni. A keresztirányú forgalmat ez tökéletesen megakadályozza. Képes valaki, akinek általános iskolainál magasabb végzettsége van, hogy ez éveken át megvalósítható?”
A főváros ezt nem is így képzeli el, csak szakaszos felújítás esetén jelenthet alternatívát a felszíni közlekedés. Erre a főváros buszbeszerzési tendert írt ki – a lengyel Solaris futott volna be –, ám a pályázat durva háborúba torkollva megfeneklett.
Tarlós idézte a kormány 1229/2016 május 6-i kormányhatározatát, amely lényegében visszavonta a támogatását az EIB-hitel buszvásárlásra való felhasználásáról. Nem vehet tehát buszt a főváros, miközben a kormány ezt elvárná a fővárostól Szükség lenne a 150 buszra Tarlós szerint, de visszautasította, hogy megakadályozták volna a magyar buszok beszerzését.
„Fél évet vártunk a buszokra, nem jött meg. Mondják, azért nincs magyar busz, mert a magyar önkormányzatok nem fogalmaznak meg erre keresletet. Budapest kétszer is benyújtott keresletet: tavaly buszbeszerzési tenderen, aztán a szolgáltatás-vásárlási tendernél, ahol a Volán elindult, befogadták a pályázatot. Ha van magyar busz, akkor miért lett a tender megsemmisítve?
A Volán hozhatta volna a magyar buszait, ha elengedték volna a tendert. Ha lennének buszok.
Nem lett volna így a legegyszerűbb bebizonyítani, hogy a főváros hülyeségeket beszél? Fél éve megtehették volna. Adtunk esélyt, hogy magyar buszok jelenjenek meg.
Tarlós szerit egyetlen magyar buszgyártó, inkább összeszerelő cég jelentette a BKV-nak, hogy 2017 júniusáig hét darab buszt tud leszállítani. „Rendeltünk 10 buszt, mai napig nem szállították le.”
A migránsokkal sem bírt az állam
A főpolgármester kifakadt arra is, hogy a kormányüléseken „egy államtitkár” állítólag hat magyar buszt is bemutatott. „Gondolom, nem gurultak be a Nándorfehérvár-terembe, csak fényképek voltak, amelyek Kaliforniában is készülhettek, vagy rajzok, de buszt rajzolni az unokám is tud.”
„A kérdést egyszerűen el lehetne dönteni, ha előállna 50 magyar busz a Hősök terén.
Hol vannak a buszok? Hat hónapja nem mutatják be. Mutassák be és abban a pillanatban kapitulálok”
– mondta Tarlós.
A buszvásárláson túl korábban alternatívának tűnt a buszszolgáltatás vásárlása is, ezt a lehetőséget azonban a múlt héten a főváros már kizárta. Tarlós nem is hiszi, hogy volna elég busz, hiába állítja valaki, hogy volna elegendő kapacitás. (Lázár állította ezt csütörtökön, kijelentve, hogy ha valaki képes biztosítani a feladatot, az a magyar állam.)
„Néhány ezer migránst kellett két éve elszállítani, azt se tudta az állam megoldani, BKV-s sofőrök és buszok kellettek hozzá
– szúrt oda Tarlós, aki viszont nem aggódik amiatt, hogy a szakaszos felújításhoz ne lenne önerőből elég busz. Ehhez „a BKV és a BKK összeszedett 60 csuklóst és 150 szólóbuszt. Bőven tudjuk biztosítani azt a 70 buszt, amely egy szakasz kivitelezési munkájakor szükséges.”
Tényleg Orbán kell egy ilyen ügyhöz?
„Csalódott vagyok és értetlen. Úgy látom, nincs értelme a kommunikációnak. Szakmailag megalapozott, tényekkel alátámasztott kérdésekre ködös demagóg, szakmailag dilettáns válaszokat kapunk, nem is a feltett kérdésre” – mondta Tarlós Lázárra utalva, majd egy – vélhetően nem a rendszert, hanem a Miniszterelnökséget vezető minisztert jellemző monológba kezdett:
„Homályos, vádaskodó, hisztérikus, általánosító válaszokat kapunk, amelyeket az égvilágon semmivel nem lehet alátámasztani, de az ellenkezőjét igen. Én kormányhatározatokat, számokat, tényeket mondok, mikor vannak erre hasonló fajsúlyú, tényekkel megalapozott válaszok? Soha. Nem veszik észre? Soha nincsenek. Hatályos kormányhatározatokat tagadnak le, az utazó közönség biztonságától papolnak, miközben ebből csak a főváros csinál kérdést. Vagy segítsenek, vagy mondják meg, miért nem akarják segíteni a felújítást.
Tarlós szerint nevetséges, hogy egy ilyen ügyben, a beruházás részletkérdéseiben is Orbán Viktorhoz kell fordulnia segítségért a fővárosnak.