Árpád
-2 °C
4 °C

Zebrazászló: csak úgy lehet, hogy mégse lehet

2018.01.31. 15:50
A gyorsan terjedő lakossági kezdeményezést a zebrák biztonságossá tételére, úgy tűnik, megfojtják a bürokratikus szabályok.

Kedden írtunk arról, hogy a zebrazászlózás hazai ötletgazdája a közúti szakfelügyelet negatív hozzáállása miatt leszerelte a gödöllői gyalogátkelőknél kihelyezett zászlóit, pedig azok roppant népszerűnek bizonyultak. A Magyar Közút az Indexnek azt írta: nem értik, hiszen ők mindenkinek kiadták a hozzájárulást.

Cikkünk nyomán felháborodva jelentkeztek a pomázi, szentendrei zebrazászlósok, hogy a Magyar Közút, mint szakfelügyelet, valóban hozzájárult a kihelyezéshez, de olyan feltételekkel, ami valójában az egész zászlózást ellehetetleníti.

Mi az a zebrazászló?

Füle Sándor gödöllői lakos egy halálos balesetet követően gyűjtést indított a Facebookon, hogy amerikai minta alapján fényvisszaverő zászlókkal szerelje fel a legveszélyesebb gyalogos átkelőhelyeket. Az összejött 45 ezer forintból megcsináltatott több tucat zászlót, és egy-egy zászlótartó dobozt szerelt fel a zebra szemközti oldalain.

A zászlókat a gyalogosok egyik oldalon kivették, maguk elé tartva átmentek a túloldalra, ott pedig visszarakták a dobozba. Az ötlet gyorsan népszerű lett, és terjedni kezdett a környékbeli településeken. Videónk a kezdeményezésről ide kattintva megnézhető.

A Magyar Közút a lapunkhoz eljutott hozzájárulás szerint 34 815 forint szakfelügyeleti díjat kér a kihelyezőktől zebránként. Ez Szentendrén-Leányfalun több mint 150 ezer forint lenne az öt zebrára. Ráadásul előírják, hogy a zászlótartót tilos közúti jelzésen, annak tartóelemén, és bármely más, a forgalom szabályozására vagy védelmére szolgáló berendezésen, úttartozékon elhelyezni, sőt, nem eshet abba a sávba sem, amelyben a KRESZ-táblákat elhelyezték. Tehát nem lehet az út mellett.

A zebrazászlósok településenként összeállt civil szerveződések. Azt szeretnék, hogy a településen áthaladó főúton biztonságosan át tudjanak kelni, kevesebb legyen a gyalogátkelőkön a gázolásos baleset. A zebrazászlós megoldás ezen a problémán segített volna, ezért terjedt olyan gyorsan.

Nyilván az a civil csoport, ami összegyűjt a helyiektől 45 ezer forintot, hogy legyen a zebránál zászló, és fel is szereli azokat közösségi munkában, arculcsapásként értékeli, ha még ezen felül ködösen hangzó 35 ezres szakfelügyeleti díjjal akarja lehúzni őket az az állami szerv, amelynek a munkáját tulajdonképpen elvégezték. Ráadásul olyan technikai feltételeket szab, ami értelmetlenné teszi az egész akciót.

Ezért most úgy tűnik, hogy az összes érintett településen visszavonulót fújnak a kezdeményezők, és újra zászló nélkül maradhatnak a veszélyes zebrák.

Frissítés: Lehet, mégis lesz megoldás?

A Magyar Közút a következő közleményt juttatta el hozzánk:

„A kezdeményezőknek lehetősége van, hogy méltányossági alapon kérjék a hozzájárulásban szereplő díj elengedését. Ahogy korábban említettük, minden helyszín más és más, de egy közös elem van, hogy jogszabály tiltja, hogy közúti jelzőtábla tartóoszlopára jelzést a kezelő hozzájárulása nélkül nem helyezhetőek ki. Ugyanakkor nyitottak vagyunk helyszíni egyeztetésre is, ahol minden kérdés és kérés megvitatására lehetőség van, hiszen számunkra is fontos, hogy olyan döntések és megoldások szülessenek, amelyek minden fél, de legfőképpen a közlekedők számára pozitívak.

Ennek lehetőségéről tájékoztatjuk a cikkben szereplő kérvényező személyt is (a szentendrei, pomázi, budakalászi és leányfalu kérvényt egy személy nyújtotta be). Fontosnak tartjuk még megjegyezni, hogy a cikkben az szerepel, hogy ezek a zászlók kiváltanak minden meglévő jelzést és feladatot, amivel nem értünk egyet, hiszen pont Szentendrén a jelzőlámpás irányítás nélküli átkelőknél számos extra beruházást végeztünk el a közelmúltban is (veszélyt jelző táblák megismételve mindkét oldalon, nagyméretű, neon, fényvisszaverős kerettel rendelkező táblák, sárga villogó, sávszűkítés az átkelők előtt, hogy az autók sebességét mérsékelni tudjuk). Továbbá a 11-es főút fejlesztéséhez kapcsolódóan elkészültek ezen átkelők átépítésének tervei is. A zászlók véleményünk szerint abban lehetnek a gyalogosok segítségére, hogy még az útra lépés előtt kellően megbizonyosodjanak arról, biztonsággal átkelhetnek, ahogy az a KRESZ előírásokban is szerepel. Bízunk benne, hogy valamennyi helyszínre vonatkozóan megnyugtatóan tudjuk rendezni a kérvényeket.″

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?