Bérelni annyiért, amennyiért mások vásárolnak? Naná!
További Belföld cikkek
- Újabb felmérésben előz a Tisza, de hibahatáron belül
- Most már hivatalos, Orbán Viktor aláírta a következő három évre szóló bérmegállapodást
- Megemlékezéssel indul az Országgyűlés, hétfőn több fontos döntés is születhet
- Tízfokos hőmérséklet-különbséget mértek Magyarország keleti és nyugati része közt
- Karácsony Gergely megnevezte, kiket javasol helyetteseinek
Mint arról a Magyar Nemzet korábban beszámolt, a Leftaton & Meadow Kft. a közelmúltban megnyerte azt tendert, amit a Volán Buszpark 50 darab használt, dízel- vagy dízel-elektromos hibrid üzemű autóbusz 24 havi bérletére írt ki, és ajánlata szerint összesen nettó 2,16 milliárd forintért szállítja le a járműveket.
Több furcsaság is jellemzi a bizniszt.
- Az ár más beszerzésekhez viszonyítva nagyon magas
Egy korábbi (a szakemberek által eleve drágának tartott) BKV-s, 40 darabos dízel-hibrid szóló buszbeszerzésében a BKV megvásárolt 3-8 éves buszai egyenként 46,4 millió forintba kerültek, és a cég saját tulajdonává váltak. Saját buszként nem két év, hanem legalább 6-10 évig futásteljesítmény van bennük. A Volánbusz majdnem ennyit, (nettó) 43,2 millió forintot fizet ki egy buszért, aminek két év múlva lejár a szerződése, és nem marad tovább a cégnél. Az összehasonlításból az tűnik ki, hogy a Volán fajlagosan háromszor-ötször többet fizet a BKV-nál, amit nem ment az sem, hogy a bérlés árában benne van az üzemeltetés is.
Hogy miért nem? Ezért: ha csak a bérlést nézzük, információink szerint a BKV 1,2 millió forintot fizet a bérelt csuklós dízelbuszaiért, a Leftaton & Meadow Kft.-nek ezzel szemben másfélszer többet, hó/buszra lebontva 1,8 millió forintot fizet ki a Volán.
- Miért alakulhatott ilyen drágán az ár?
Mint kiderült, a Volán-tenderen megjelent egy, a színen teljesen új, buszokkal eddig még valószínűleg nem is foglalkozó cég, a Leftaton & Meadow Kft. Egymaga indult, és megnyerte a tendert. Annak ellenére, hogy alapesetben még a műszaki minimumkövetelményeknek sem felelne meg (nem tud felmutatni 25 darabos járműeladási referenciát), sőt, a pénzügyi követelményeket sem teljesíti (nem volt az elmúlt két évben 500 milliós árbevétele).
De mivel alvállalkozóként megjelölte a Volán Buszpark régi, megbízható partnerét, az M6 L.O.G. Kft.-t, ennek bevonásával már megfelelt a követelményeknek. Tehát a valódi teljesítő és a megrendelő közé beiktatódott egy friss cég, aminek nagyjából köze sincs a buszüzemeltetéshez, de egyedül elindul az arra kiírt pályázaton, szinte olyan árral, amilyet csak akart.
- De honnan pottyant ide ez a cég?
Az M6 L.O.G. tulajdonosa egy magánszemély és az Urbarium L.O.GG Kft. Mint a Magyar Nemzet írja, ennek a cégnek az egyik tulajdonosa, egy budapesti ügyvéd, Geri Zoltán kapcsolhatja össze az eddig ismeretlen közbeszerzésnyertest az M6 L.O.G.-gal.
A cégadatbázis szerint a Leftaton & Meadow Kft. egy balatonendrédi férfi, egy bizonyos Pap Sándor tulajdonában áll, akinek korábban nem volt saját vállalkozása, csak egy szinte nem működő kft. ügyvezetője volt, amelynek tulajdonosa történetesen Geri Zoltán testvére. Mellesleg a cégközlöny szerint Geri Zoltán volt az, aki ügyvédként ellenjegyezte a Leftaton & Meadow Kft. legutóbbi cégmódosítását.
Az ügyben részletes kérdéssort küldtünk a Volán Buszparknak, de két hét eltelte után sem reagáltak.
- A mutyik melegágya
A buszbeszerzések és buszüzemeltetési szerződések az elmúlt években nem ritkán köttettek meg gyanús körülmények között. A fent ismertetett BKV-s 40 darabos használt dízel-hibrid buszbeszerzés sem volt mentes a gyanútól, pedig az, mint írtuk, jóval költséghatékonyabb a mostani volános vásárlásnál. Mint arról beszámoltunk, a BKV tavaly tavasszal szintén egy, hirtelen a semmiből előbukkant közvetítőcéggel kötött szerződést, amelyet 2008-ban még titkárnői tevékenységre alapítottak. A buszokat még nem állították üzembe.
2008-ban az akkori BKV-igazgatónak kellett távoznia, mert kiderült, hogy fia annál a cégnél dolgozik, ami a busztenderen egyetlen versenyző verseng a Volvóval közösen, és jó drágán szándékoznak eladni a BKV-nak használt Volvo buszokat.
Nem véletlen az sem, hogy sokáig ment a szkander a kormány és a főváros között arról, hogy a BKV inkább szálljon ki a jó kondíciókkal megköthető Solaris-szerződésből, és adja bérbe a metrópótló buszok üzemeltetését egy feltehetően jó kormánykapcsolatokkal rendelkező cégnek. A szkander döntetlennel végződött: a főváros elállt a jó lengyel szerződéstől, de végül nem adták ki a metrópótló buszok üzemeltetését, a BKV maga végzi azt.
Mondja el véleményét az Index tematikus Facebook-oldalán! Csatlakozzon