Győztek a lakók, mégsem lehet nagyobb a zaj a Hungaroring körül

További Belföld cikkek
-
Korlátozhatná az önkormányzat az ingatlanvásárlást, ha úgy érzi túl sok a beköltöző
- Gyógyszerészek segítenék ki a háziorvosokat, minden megváltozna a patikákban
- Tüntetők gyülekeznek a Ferenciek terén, hídfoglalás lehet belőle?
- Leugrott a veszprémi völgyhídról egy nyugdíjas férfi
- Fadarabkák miatt visszahívtak a forgalomból egy burgonyachipset
Itt a megoldás a zajos Hungaroringre
A minisztérium szerint a zajkibocsátást nem lehet határérték alatt tartani, így inkább felemelnék a határértéket. Elkészült a módosítási tervezet.
A Hungaroring zajkibocsátása miatt évek óta tiltakoznak a Mogyoródon élők, évekkel ezelőtt pert is indítottak a versenypálya ellen. A Földművelésügyi Minisztérium 2015-ben úgy akarta rendezni a helyzetet, hogy egy új zajvédelmi rendelettel jogszerűvé tette a Hungaroring addig szabálytalannak számító zajkibocsátását.
Nem nyelik le a lakók a lex Hungaroringet
Perek sorát helyezik kilátásba, ha tényleg meglépi a minisztérium, hogy a zajkibocsátás csökkentése helyett felemelik a határértéket.
A minisztériumban arra jutottak, hogy műszakilag lehetetlen megoldani a zajszint határérték alatt tartását, de a turisztikai vonzerejük miatt „fontos nemzetgazdasági érdek fűződik” a nemzetközi licenccel rendelkező gyorsasági versenypályák üzemeltetéséhez. Ezért azt a megoldást találták ki, hogy inkább megemelik a határértéket az ilyen pályák (jelenleg a Hungaroring Mogyoródon és a Pannónia-Ring Ostffyasszonyfán) környezetében.
Ezt a szabályozást semmisítette meg 2018. december 31-i hatállyal az Alkotmánybíróság, amelyhez az ügyben (a lakók által indított perben) eljáró bíró fordult. Az Alkotmánybíróságnak módja nyílt megvizsgálni a zajvédelmi szabályok alkotmányosságát.
Visszalépés a korábbi szabályozáshoz képest
A testület közleménye szerint az alaptörvényben elismert egészséges környezethez való jog részét képezi az a tartalmi követelmény, hogy a környezetvédelem egyszer már elért védelmi színvonala ne csökkenjen.
És a támadott szabályozás – a zajkibocsátóra vonatkozó szigorúbb előírások ellenére is – összességében visszalépést eredményezett a korábbiakhoz képest.
Ugyanis "nem ellentételezi kellően a hatásterületen érvényesülő lényegesen magasabb zajszint lehetőségét". Vagyis a testület szerint nincs rendben, hogy lehetnek olyan kivételes napok, amikor a pályák mentességet kapnak, és akár 40 napon keresztül jóval magasabb, 70 decibeles lehet zajszint.
Az Alkotmánybíróság egyetértett azzal, hogy a nemzetközi licenccel rendelkező versenypályák működése kedvezően hat a turizmusra, és nemzetgazdasági hozadékai is vannak.
Közérdekre való hivatkozással azonban nem igazolható a visszalépés,
vagyis nem alkotmányos, hogy ezért a környező települések lakósságának nagyobb zajterhelést kellene elviselnie a korábbiakhoz képest.
Az Alkotmánybíróság a közleményében megdorgálta a kormányt, amiért "a jogalkotó nem a cél elérésére alkalmas legenyhébb eszközök közül választott ki egyet,
hanem egy azokon aránytalanul túlterjeszkedő megoldást intézményesített.
Ugyanis egy versenypálya működtetéséhez nem szükséges, hogy "a felmentési rendszerben akár 40 napon keresztül folyamatosan jóval magasabb (65 és 70 dB) zajkibocsátásra kerüljön sor."
Az AB többségi döntésével Juhász Imre, és a különvéleményéhez csatlakozó Dienes-Oehm Egon, Szívós Mária és Varga Zs. András nem értett egyet.