Itt a megfejtés, miért vonatoznak kevesen Magyarországon
További Belföld cikkek
- A Tisza Párt fővárosi frakcióvezetője szerint nincs szükség két főpolgármester-helyettesre
- Újfajta bűncselekmény jelent meg a ferihegyi repülőtéren
- Sűrű köddel indul a kedd, széllökések rondíthatnak bele a november végi idillbe
- Péter Szabó Szilvia: Nem vagyok köteles eltűrni a lejárató kampányt
- Kiengedték a börtönből a korábban tévesen elítélt Kaiser Edét
Az összes megkérdezett elégedettsége alapján Magyarország a béka feneke alatt van, ami a nemzeti vasúttársasághoz való hozzáállást illeti, derül ki egy EU-s kutatásból, az Eurobarométer felméréséből. Csak öt országban utaznak kevesebben vasúttal (Horvátország, Görögország, Észtország, Litvánia és Szlovénia), és csak két országban (Bulgária, Románia) elégedetlenebbek a szolgáltatással.
Jóval másabb a helyzet, ha az elégedettséget csak a vasutat használók válaszai alapján nézzük, azaz kiszűrjük a nem vonatozókat. Itt is látszik, hogy az uniós átlaghoz képest kevesen vonatoznak, viszont átkerültünk az elégedettebbek közé.
A két grafikonon az látszik, hogy a vonatozók sokkal jobbnak ítélik meg a MÁV-ot, mint a vonatot nem használók. Megkérdeztük a MÁV-ot, ahol elmondták, hogy a korábbi állapotokhoz képest már többen vonatoznak Magyarországon, az elégedettség pedig azért nőhetett, mert új vonatokat állítottak forgalomba, folyamatosan felújítják a pályát, javult a menetrendi sűrűség és pontosság.
Mindebből az következik, hogy azért nem nő gyorsan a vonatozók tábora Magyarországon, mert a nem vonatozók körében még élnek a régi beidegződések, és koszosnak, kényelmetlennek, lassúnak tartják a vonatozást. Természetesen a hazai vasúti hálózaton bőven találunk még ilyen vonatokat, de a gyakran és sokak által használt budapesti elővárosi hálózat tagadhatatlan fejlődésen ment keresztül az elmúlt években. Az is kétséges, mit tudna kezdeni a MÁV egy hirtelen megnövekvő utazási igénnyel.
A következő grafikon is azt mutatja, hogy a vasutat használók száma ott nőtt Magyarországon 2013 óta, ahol fejlesztések is történtek: Budapesten és az agglomerációban. A belföldi, régiós utazásokhoz sajnos kevesebben ülnek vonatra.
A következő grafikon azt ábrázolja, hogy mind a rendszeresen, mind az esetenként vonattal utazók aránya elmarad az EU-s átlagtól. Vagyis van értelme a nem vonatozók véleményével foglalkozni.
A felmérés egyik fő témaköre a vasúti utazáshoz kapcsolódó szolgáltatásokról szólt. Ha a nem vonatozók véleményét figyelmen kívül hagyjuk, itt több témában jobban állunk az uniós átlagnál, de például az állomások állapotán bőven lenne mit javítani. Azt is felmérték, hogy adott szolgáltatás mennyire fontos a használóknak. A számok jól mutatják: nálunk az elvárások alacsonyabbak, mint az uniós átlag, sőt legtöbbször utolsók között vagyunk az elvárásainkkal. Ez árnyalja az elégedettségi mutatókat.
A másik fő témakört a vasúti utazás jellemzői alkotják. Ezekre is igaz, hogy akkor mutat rólunk jó képet, ha figyelmen kívül hagyjuk a nem vonatozók véleményét. A pontosság, a járatsűrűség kérdésében valóban EU-átlag feletti a vonatozók elégedettsége. De a vasúti kocsik tisztaságáról alkotott vélemények még mindig elmaradnak az EU-s átlagtól.
Borítókép: Hernádi Levente Haralamposz / Index.