Árpád
-2 °C
3 °C

Egy hónap múlva kiderül, megint „tévémentes” lesz-e a kampány

D MTI20170515023
2018.01.17. 09:28

Február 17-ig kell jelezniük a kereskedelmi csatornáknak, hogy lehetőséget fognak-e adni a pártoknak, hogy választási hirdetéseiket náluk is leadhassák. Mint arra a Policy Agenda heti elemzésében emlékeztetett: négy éve csak botrányos előzmények után alakult úgy, hogy végül kizárólag a közszolgálati csatornákon futottak politikai hirdetések.

2014-ben ugyanis „szigorú szabályozás alá került”, hogy egyáltalán ne legyenek láthatók politikai hirdetések a kereskedelmi csatornákon. A kormánypártok aztán nemzetközi kritikák hatására meghátrálásra kényszerültek (...), amelynek végén még az alaptörvényt is módosítani kellett” – írja a Policy Agenda. 

Végül úgy módosították a szabályokat, hogy az M1, a Kossuth rádió, és a Duna TV kötelezően „azonos terjedelemben, és ingyenesen" adta az indulók szpotjait, az országosan elérhető kereskedelmi médiaszolgáltatóknak pedig megengedték, hogy eldöntsék, akarnak-e politikai reklámot sugározni, vagy sem. A kereskedelmi csatornáknál is feltétel volt az ingyenesség, és az egyenlőség elve. Ennek ellenére egyikük sem sugárzott végül politikai hirdetést a választási időszakban.

Most is eljött az az időszak, amikor nyilatkozniuk kell, a „Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság nyilvántartása szerint 9 országos lineáris médiaszolgáltató van, amik február 17-ig dönthetnek úgy, hogy lehetőséget ad a pártoknak a választási üzeneteik közvetítésére".

A Policy Agenda ugyanakkor azt is megállapította, hogy a pátok amúgy sem élnek a tévék nyújtotta lehetőséggel, legalábbis négy éve a „parlamentbe jutott pártok a hirdetési lehetőségek 52%-át használták ki". Ennek az egyik oka szerintük az, hogy „csak a közszolgálati médiában volt lehetőségük politikai hirdetések közzétételére".

Négy csoportra bontották a 9 érintett csatornát aszerint, hogy milyen politikai kapcsolatokkal é tulajdonosi körrel rendelkeznek:

Echo Tv, TV2, Spíler Tv: „tulajdoni viszonyokat tekintve is egyértelműen a kormánypártokhoz kapcsolódik". Náluk inkább az a fő szempont, hogy „ellenzéki pártok számára akarnak-e műsoridőt biztosítani". 

ATV, Hír TV: „négy évvel ezelőtt, bár a tulajdoni viszonyok megegyeztetek a jelenlegivel, de az érdekeltségek a Hír TV esetében teljesen mások volt (...) Itt szintén kérdéses, hogy a nézői elvárásokkal szemben (hiszen főként nem kormánypárti szavazók nézik ezeket az adókat), mennyire akarnak teret adni a kormánypárti hirdetéseknek".

4-es csatorna, Story 5, Magyar Sláger TV: ezekben nincsenek hírműsorok. Esetükben nehezen elképzelhető, hogy ingyenesen adnának hirdetési felületet az összes pártnak.

RTL Klub: „Nézői politikai preferenciák szempontjából a legkiegyensúlyozottabbnak számít. Négy évvel ezelőtt sem az ingyenes politikai hirdetéseket, sem az online csatornáin pénzért vehető politikai reklámozási lehetőséget sem biztosította a pártoknak. Az elemző szerint az ő viselkedésük nagymértékben befolyással lesz az első két csoportba tartozó szereplőkre.

A Policy Agenda szerint amúgy „a 2018. évi országgyűlési választások eredményére nem lesznek jelentős befolyással a televíziókban futó politikai hirdetések", viszont "sokkal fontosabb kampányeszköz a nyomtatott és elektronikus médiumok hirdetései, az internetes hirdetések, direkt telefonos kampányok, valamint az utcai plakátok". 

Hogy mi lesz az internetes hirdetésekkel (Facebook, Google, stb), nagy talány, hiszen a kampányköltségeket nem itthon számolják el, így „ellenőrzésre semmilyen lehetősége sincsen az Állami Számvevőszéknek".

A jelentős befolyással rendelkező utcai óriásplakátok felhasználására leginkább a két legnagyobb pártnak van lehetősége: Fidesz (+KDNP) és a Jobbiknak, 2014-ben ők az elemző szerint 55-45% arányban költöttek. A mostani kampányban várhatóan jobban a kormánypártok javára fog lejteni a pálya, írják. 

(Borítókép:  Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsõdi Balázs / MTI)

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?