Eleonóra
0 °C
12 °C

Kaptak egy buszpályaudvart a Verseny utca lakói

IMG 20190211 115207
2019.02.12. 08:15

A Budapest–Hatvan-vasútvonal felújítása idén február 4-én lépett új szakaszba, a vonal egyik részén ugyanis mindkét sínpárt elbontják, így a vonatok egy vágányon sem tudnak közlekedni. Az utasok eljutását az átépítési szakaszokon vonatpótló buszokkal biztosítja a MÁV, az InterCity-vonatokat pótló buszok a Keleti pályaudvar mellől, a Verseny utcából indulnak.

Ez így leírva sima ügynek tűnik, ám azoknak, akik a Verseny utcában élnek, egyáltalán nem az. Körülbelül egy hete indult be a buszos vonatpótlás, az utcában élők pedig nem nagyon tudják elképzelni, milyen lesz ezzel élni majdnem egy éven át.

A hatvani IC-pótló buszok itteni végállomását nagyon praktikusan a Verseny utcába telepítették, ahol naponta sokszor 7-8 busz is várja az utasokat, természetesen járó motorral. Most nyilván a fűtés miatt, nyáron meg majd a hűtés miatt, csak akkor már a lakók ki-kinyitnák az ablakaikat. Idén valószínűleg nem fogjuk. A buszok berregése, zúgása viszont csukott ablaknál is nagyon idegesítő, pedig még csak egy hete tart ez az állapot, és a terv szerint decemberig ez lesz. Szóltunk a sofőröknek, hogy ugyan állítsák már le a motort (vegyes sikerrel), kiplakátoltuk a falra is, ahol várakoznak, de nincs benne bizodalmunk

– jelezte a hétvégén egy olvasónk. Elmentünk a helyszínre megnézni, tényleg annyira vészes-e a helyzet.

A Verseny utca – mint azt a képeken és lentebb a kis videónkon láthatják – abból a szempontból még viszonylag szerencsésebb választás, hogy az utcának csak az egyik oldalán vannak társasházak, a vasútvonalak oldalán egyszintes műhelyek állnak. Ám ez a lakókat nem igazán vigasztalja. 

Az utcában, ahol eddig csak a 30-as busz járt, most a Keleti parkolójának irányából egyszerre kilenc-tíz busz áll. Illetve mozgásuk viszonylag folyamatos, hiszen egy részük éppen érkezik és parkol, egy-kettő pedig előreáll, hogy felvegye az utasokat. A parkoló és előreálló műveleteknél értelemszerűen járó motorral, de mint az olvasó is írta – és mint a MÁV is írja a házakra kitett tájékoztatójukon –, az álló buszok is járatni fogják a motorjaikat időközönként; hidegben a fűtés, melegben a hűtés miatt.

A MÁV arról tájékoztatta a lakókat, hogy ez a helyzet decemberig tart. Az utca jobboldalán egészen a Jobbágy utcáig – ami kb. az utca felét jelenti – tilos lesz parkolniuk, illetve jelzi a vállalat, hogy ez a decemberig tartó projekt bizony zajjal jár. „Felhívjuk a Verseny utcai lakosok figyelmét, hogy az utcában közlekedő és megálló pótlóbuszok miatt feltehetőleg nagyobb lesz a zajterhelés. Az álló buszokon télen a fűtés, nyáron pedig a hűtést kell biztosítani, ezért időnként járatni szükséges az autóbuszok motorját” – írják.

Az utcában elsőként szembejövő nőt kérdeztem arról, hogy mennyire zavaróak a buszok, és azt mondta, bár az elmúlt héten ő keveset volt a lakásban, de leginkább a nyári időszaktól tart, amikor normális esetben egész nap nyitva lehetne az ablak. Az szerinte egészen biztosan elviselhetetlen lesz a járó motorú buszokkal, a kipufogógázzal.

Majd sikerült egy második emeleti lakásban konkrétan megtapasztalni, hogy milyen hangulata van a lent járó motorral álló, érkező, induló, gyorsító buszoknak. A lakásban – ami pont az induló buszok megállójánál van –, zárt ablakoknál is érezhető a mély búgó hang, ahogy jár a buszok motorja, ami ráadásul nagyon változó, hogy milyen hangos. Amikor pedig indulnak, azt mindenki el tudja képzelni milyen, de ha mégsem, tegye fel a fülest, és nézze meg ezt az egyperces kis összeállítást:

A hang egy lakó szerint leginkább hajnalban zavaró, arra felébrednek. Bár az utolsó busz este nyolckor hagyja el az utcát, az első már hajnalban indul, így „az első vonatpótló indulását megelőzően, reggel 5:30-tól este 20 óráig várható a megszokottnál nagyobb zajterhelés” – írta a MÁV. Ahogy egy lakó mondta, „olyan mély hangú az alapjárat egy ilyen busznál, nem is hang ez, hanem remeg az egész lakás”.

A lakók nyomtattak és szinte minden busz helyénél ki is tettek egy felhívást a sofőröknek, amiben kérik, hogy álló motorral várakozzanak, de a hűtés/fűtés dolog miatt erre nem sok esély van. Ráadásul az óránként többször is mozduló járatok – óránként egy vagy két busz indul, miközben ugyanennyi érkezik, plusz a helyezkedés – miatt gyakorlatilag nem telik el úgy tíz perc, hogy ne lennének mozgásban, ne járna a motorjuk.

Közben többen is azt a kérdést tették fel a lakók közül, hogy miért kellett egy utca lakóit egy évre ilyen helyzetbe hozni, miért nem oldották meg vagy a pályaudvar hivatalos parkolójában, vagy ha az túl szűk, akkor a pályaudvar másik oldalán. Ahogy egy olvasónk levelében írta:

Nem világos, hogy miért nem tudnak a Keletinek a Kerepesi út felőli oldalán állni ezek a buszok, akkor az utasjelöltek mondjuk a váróteremben várakozhatnának, nem itt a fal mellett egy ~1,5 m széles, kockaköves „járdán". És most még se nagyon hideg sincs, se komolyabb eső nem jött.

A kérdést a MÁV-nak is elküldtük: felmerült-e más megoldás, illetve miért nem próbálták meg a Kerepesi út felőli oldalon megoldani ugyanezt, ahol nem lenne zavaró egy utcányi társasháznak. Amint választ kaptunk, frissítjük cikkünket.

Több opciót is végigvettek

Mint a válaszból megtudtuk, a BKK, a MÁV, a Volán, a NIF és az önkormányzat közösen vették végig a lehetséges megoldásokat. Több opcióval számoltak, az egyik az olvasó által is írt Kerepesi úti oldalon található parkoló, ahol trolibuszok megállója is van. Itt kapacitáshiány miatt nem tudták volna megoldani. A másik ugyanazon az oldalon egy ideiglenes BKK-megálló, ami a metrópótlók helye, ez viszont egy öböl nélküli megálló, emiatt ennek használata  nagyban akadályozta volna a Kerepesi út befelé jövő forgalmát. Így maradt végül a Verseny utcai megoldás.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!