Agrár szakközépiskolai hálózattal vágnának bele a roma felzárkóztatásba

2019.03.14. 06:52 Módosítva: 2019.03.14. 06:54

A romák felzárkóztatása érdekében új középiskolai hálózatot hoznának létre, hogy a hátrányos helyzetű cigányságot az amúgy is munkaerőhiánnyal küzdő mezőgazdaságba tereljék, és ott biztosítsanak számára biztos megélhetést, írja a Hvg.hu. A lap birtokába került munkaanyag szerint az új szakközépiskolai hálózat az Agroma programon belül a Világítótorony nevet viselné. 

A szakemberhiánnyal küzdő agrárágazat számára kihasználatlan munkaerőbázist jelenthetne a cigányság, amelynek túlnyomó része egyébként is vidéki közösségekben él. Sokan a megfelelő képzettség híján azonban legfeljebb idénymunkásként jöhetnek szóba, ami a kitöréshez ugyanúgy édeskevés, mint a közmunkán vagy segélyeken tengődés. 

A munkaanyagban olvasható  elképzelések röviden: 

  • 12-18 új, bentlakásos szakközépiskolát hoznának létre a hátrányos helyzetű és roma fiataloknak.
  • Az itt végzettséget szerző fiatalok azonnal stabil fizetéssel rendelkező munkavállalóvá válnának a vidék agrárcégeinél.
  • Mentorként és példaképként visszaforgatnák őket a rendszerbe, vagyis mintegy etalonként húznák felfelé saját közösségüket.
  • Az Agroma-, illetve ezen belül a Világítótorony-program akár már 2020 szeptemberétől elindulhatna. 
  • Az Agroma-program részeként a romák felzárkózását elősegíteni képes diplomás szakembereket is képzenének a Gödöllői Szent István Egyetemmel együttműködve. Másoddiplomás képzést indítanának el az egyetemen az első évben 25, majd évi 50 hallgató részvételével. Az ezt elvégző agrárszakemberek egyszerre segíthetnék a helybeli gazdasági szereplőket, a települési önkormányzatokat és magukat a hátrányos helyzetű közösségeket.
  • Az előkészítési fázisnak is külön nevet adtak a koncepcióban, ez lenne a Magvető-program, amit már idén meg kellene valósítani ahhoz, hogy erre építve elstartolhasson 2020-tól az Agroma. Ehhez 92 millió forint elkülönítésére lenne szükség első körben.
  • A javaslat szerzői szerint az ilyen közösségi alapú agráriumfejlesztés már a világ számos pontján – így többek között a Távol-Keleten, Közép-Ázsiában, Észak- és Dél-Amerikában – segítette a társadalmi felzárkózást.

A munkaanyagon a Hvg.hu szerint jelenleg az Agrárminisztériumban dolgoznak, de az új iskolatípus megvalósításához szükség lesz az Emberi Erőforrások Minisztériumának és más tárcáknak az együttműködésére is.