A Hableányhoz hasonló hajók személyzetének csak egy félnapos biztonsági tanfolyamon kell részt venniük

2019.06.01. 21:02 Módosítva: 2019.06.02. 05:30

Méder Áron azzal lett országosan ismert még 2009-ben, hogy vitorlással egyedül, 3 év alatt megkerülte a Földet. Facebook-oldalán bejegyzést írt a Hableány balesete kapcsán, amiben szakmai szemmel ír a jelenlegi budapesti hajós különbségekről, és a különböző érdekcsoportok viszonyáról.

"Nagyon nagy a feszültség a szakmán belül a városnéző hajósok és kabinos hajósok közöt, és nagyon nagy most a lobby a városnéző hajósok részéről, hogy a kabinosok ki legyenek tiltva. Egy olyan baleset esetén, ahol ekkora tragédia történt, én minden jellegű sárdobálást, politizálást etikátlannak tartok!" – írja a posztban.

Méder szerint az vitathatatlan, hogy az elsüllyedt Hableány kisebb méretéből adódóan jobban tud manőverezni, mint a Viking szállodahajó.

A Viking ott ment, ahol elfért. Mivel nagy víz van, a híd pedig íves, a Viking csak középen tudott menni, különben ledarálja a korlátait, kárt tesz a hídban, beszorul, stb. Előzési szabályt vétett, ez vitathatatlan, azonban a Hableány egész addig, míg be nem került a szállodahajó holtterébe vele párhuzamosan közlekedett.

Az ember legjobb barátja önmaga

Az ukrán kapitány vélhetően nem számított arra, hogy a Hablány irányváltoztatásra készül, ezért lehet, hogy nem figyelt a balesetet megelőző pillanatokban eléggé, írja Méder, aki szerint Budapesten szabályozva van a hajók előzése, de gyakorlatilag ettől függetlenül, "szokásjogon" előzgetik egymást a hajók a hídnyílásokban is, "ész nélkül".

Ahol a baleset történt, ott kb. 60 méteres a hídnyílás, A Viking csak középen tudott menni, a Hableány viszont nem, ő mehetett volna a hídpillérhez közelebb is, mégis középre vágott.

A Hableány kormányosa érzékelhette az átlagosnál nagyobb víz miatt megnövekedett sodrást a híd lábához közeledve, amit – Méder szerint lehet, hogy ijedtségből – korrigálni akart, ezért indult be a hídnyílás közepe felé. De e a nagyobb víz miatt "a nagyobb erők, nagyobb mértékű vágatás miatt beljebb keveredett, mint szeretett volna", és ez okozhatta az ütközést. 

A jelenleg vitorlásoktatóként dolgozó Méder azt írja, hogy a balesetvédelmi szabályozása más a termes, városnéző hajóknak (ilyen volt a kisebb Hableány is), és más a kabinos, nagyobb szállodahajóknak. "Az utasoknak csak a kabinos hajókon van safety briefing (biztonsági oktatás), termes személyhajókon nem előírás. Ott elég ha a személyzet képzett (ez egy darab félnapos tanfolyam)" – írja, és hozzáteszi, hogy a Viking azért késlekedhetett a segélykéréssel, mert nem volt nagy ütközés, amikor a két hajó egymáshoz ért, a kapitánynak nem lehetett rögtön egyértelmű, hogy felborítottak egy kisebb hajót. De Méder szerint az sem növelte volna a Hableány utasainak túlélési esélyét, ha azonnal megtörténik a riasztás.

Az eredeti, teljes poszt ide kattintva érhető el.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport