- Belföld
- hableány hajóbaleset
- baleset
- katasztrófa
- összefoglaló
- mentés
- hajó
- duna
- margitsziget
- margit híd
- tek
- katasztrófavédelem
Tíz óra megfeszített munka
További Belföld cikkek
- Sebestyén Balázs: Nagyon nagy a baj az országban, muszáj segítenünk
- Világelső lett a budapesti karácsonyi vásár
- Az interneten árulta a munkáltatója szerszámait egy karbantartó
- Fékhibát észleltek egy Budapestre érkező repülőnél, azonnal a helyszínre vonultak az illetékes szolgálatok
- Brutális katonai gépjárművek érkeznek Budapestre
Kedd hajnalban, 6 órakor kezdődött a Hableány sétahajó kiemelése a Dunából, délután 16 órakor fejeződött be a mentés, akkor szállították el Csepelre a Hableány roncsát. 17 órára a csepeli szabadkikötőbe ért a hajó.
A 70 éves Hableány május 29-én este borult fel és süllyedt el, miután a Margit hídnál a Viking Sigyn nevű szállodahajó nekiütközött. A Hableány másodpercek alatt elmerült, azóta is a Duna mélyén volt, orral felfelé állt a folyómederben.
A hajón egy koreai turistacsoport volt, 28-an vesztették életüket a tragikus balesetben, köztük egy hatéves kislány.
A kiemelés előtt nem lehetett tudni, milyen állapotban van a roncs, milyen sérülései vannak, de végül összeroppanás nélkül, egészben sikerült kiemelni a Clark Ádám nevű úszódaruval, amin egyszerre tizenegy ember dolgozott, a vízben magyar és koreai búvárok segítették a folyamatot. A mentés idején a Margit híd egyik sávját lezárták. A keddi percről percre közvetítésünket itt találja.
Beesett egy mentésben részt vevő férfi
7 óra után valamivel felbukkant a vízfelszínen a Hableány kapitányi hídja, majd a teremszintig húzták fel a hajót, utána a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozták, és az ott állomásozó kék uszályra helyezték délután kettő előtt valamivel. A mentés során a búvárok időről időre behatoltak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat, bútordarabokat, a holttesteket eltakaró berendezési tárgyakat, kívülről pedig folyamatosan szivattyúzták belőle a vizet.
Reggel fél kilencig négy holttestet találtak a hajóban, egyikük valószínűleg a magyar kapitány volt, rá a kapitányi fülkében leltek. A megtalált holttestek között volt a hatéves kislányé is.
Az elhunytakat gyorsan elszállították, rendőrségi motorcsónakokkal vitték el az azonosításhoz. Az áldozatok előtt a mentőcsapatok helyszínen lévő tagjai tisztelegve búcsúztak, még további négy embert keresnek. (Kegyeleti okokból a holttestekről nem mutatunk képeket.)
10 óra körül szünetelt egy darabig a mentés, mert a Hableány beúszott a nagy sodrás miatt az egyik uszály alá, majd nem sokkal ezután
egy mentésben részt vevő férfi beesett a vízbe, akit rettenetesen nehezen sikerült kimenteni.
Egy gumicsónakról próbált éppen a pontonra átlépni, amikor a vízbe csúszott, és annyira erős volt a Duna sodrása, hogy el is merült, de a rajta lévő mentőmellény a felszínre dobta. Az erős sodrás miatt nem nagyon bírt megkapaszkodni, de a helyszínre csónakkal érkező TEK-esek kirántották a vízből.
11 előtt a hajó teljes egésze a felszínen volt már, akkor látszott a fedélzet és a hajófar sérüléseiből, milyen súlyos csapás érhette a Viking Sigynnel történt ütközéskor a Hableányt. Gyakorlatilag letarolta a fedélzetet a szállodahajó.
A kiemelés után Csepelre szállították a Hableányt, ahol rendőrségi szemle keretében vizsgálják tovább. A Margit hídnál délután Gál Kristóf, az ORFK szóvivője azt is elmondta, hogy már a kiemelés közben megkezdődött a rendőrségi szemle, ezt folytatják majd Csepelen. A még eltűntként kezelt négy személyt tovább keresik,
megduplázták a kutatócsapat létszámát,
fogalmazott a helyszínen tartott nemzetközi sajtótájékoztatón.
Fél napig tartott a mentés
A rendőrség csak újságírókat engedett fel a Margit híd Parlament felőli járdájára, illetve a híd pesti hídfőjéhez is a rakparthoz. A rendőrségi felhívás ellenére azért 1-200 ember nézelődött helyszíni tudósítónk szerint, többen távcsővel és kisszékkel készültek, hogy láthassák a hajó kiemelését, és miközben nézik a történéseket, a telefonjukon frissítik a híreket, hol tartott éppen a projekt.
Kimentését eddig nehezítette az áradás miatt veszélyesen gyors Duna, illetve hogy amúgy is rosszak a folyóban a látási viszonyok.
A mentést hatalmas sajtófigyelem övezte, és a helyszínen volt Pintér Sándor. A belügyminisztert a mentést irányító Hajdu János, a TEK főigazgatója fogadta.
(Borítókép: Huszti István / Index)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.