Kritikus a létszámhiány a kormányhivatalokban, válságtanácskozást hívtak össze

DSZZS20131001101
2019.06.26. 11:12 Módosítva: 2019.06.26. 13:48

Már a Miniszterelnökség szerint is kritikus a kormányhivatalokat sújtó munkaerőhiány – írja a Hvg.hu. A lap információi szerint Tuzson Bence, közszolgálatért felelős államtitkár keddre a kormányhivatalokat vezető húsz kormánymegbízottat és a 29 fővárosi kerületi kormányhivatal vezetőjét hívta össze egy válságértekezletre elsősorban a fővárosi kormányablakoknál beállt létszámhiány megoldására.

Ahogy arról az Index már múlt héten beszámolt, egy öngerjesztő folyamat miatt iszonyú leterheltek a kormányablakok, ebben a helyzetben pedig az ügyintézők és az állampolgárok is rosszul járnak. Mi akkor a Keleti és a Nyugati pályaudvar frissen kialakított és átadott, jelenleg mégis üresen álló kormányablakai kapcsán szembesültünk azzal, mennyire lehetetlen küldetés délután nekiindulva személyi igazolványt csináltatni Budapest belvárosában. Egy kormányhivatalban dolgozó névtelen forrásunk, valamint a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) már akkor arról számolt be, hogy a probléma forrása a munkaerőhiány, ezt azonban megkeresésünkre Budapest Főváros Kormányhivatala nem ismerte el.

Azóta sok olvasó keresett meg minket egybehangzó tapasztalatokkal: Budafoktól kezdve Újpesten át egészen Soroksárig a teljes főváros területéről érkeztek a történetek arról, hogy sokszori nekifutásra sem sikerült sorszámot kapni a budapesti kormányablakokban, általában személyi igazolvány és jogosítvány ügyintézésekor. A legtöbb helyen maguk az ügyintézők vagy a sorszámot már nem kapó ügyfeleket hazaküldő biztonsági őrök ismerték el, hogy létszámhiány miatt alakult ki a tumultus.

Központilag állítják le a sorszámkiadást, mert csökkentett létszámmal dolgoznak. Bárhová megy, nem fog tudni ügyet intézni

– tájékoztatták egy olvasónkat, aki Budafokon fél órával a nyitás előtt érkezve sem kapott sorszámot. Ő a jogosítványát szerette volna meghosszabbíttatni, és mivel a fővárosban nem járt sikerrel, végül Százhalombattára ment el ügyet intézni.

Hozzá hasonlóan a legtöbben arra jutottak, hogy inkább vidéken próbálják megoldani az adminisztratív ügyeiket: útlevélért Érdig, személyi igazolványért egészen Biharkeresztesig utazókról is hallottunk.

Önnek is voltak mostanában rossz tapasztalatai a kormányablakokban?
Írja meg nekünk!

Pedig az MKKSZ szerint a vidéki városokat is sújtja a munkaerőhiány, hiszen országos szinten több mint 4000 dolgozó hiányzik a járási és megyei kormányhivatalokból. Vagyis ha most tényleg tömegek indulnak meg Budapestről a környező városok kormányablakaiba gyorsabb ügyintézés reményében, az csak olaj lesz a tűzre.

A Hvg.hu információi szerint a kormányablakoknál tapasztalt létszámhiányt most elsősorban a dolgozók átcsoportosításával akarják orvosolni. Ez ugyanakkor biztosan nem oldja meg önmagában a problémát, mivel a kormányhivatalok más osztályain (például gyámügyi, földhivatali, építéshatósági és engedélyezési területen) is óriási az emberhiány. Hosszú távon a ma még körülményes eljárásmenetek egyszerűsödése, valamint az „online kormányablakok” bevezetése jelenthet megoldást.