Az ütközés után előrerohant és mentőgyűrűket gyűjtött a Viking kapitánya
![902A5454](https://kep.index.hu/1/0/2810/28100/281003/28100309_b0bbd8e80403b138fa4ea5d7740b70d0_wm.jpg)
További Belföld cikkek
-
Vitézy Dávid Fantás szelfivel üzent Lázár Jánosnak
- Kiadták a veszélyjelzést: viharokkal tér vissza a nyári hőség
- Karácsony Gergely kiakadt a budapestiek nyugalmát zavaró légi taxik miatt
- Pataky Attila szerint a kisfiút felrúgó karateedző a sport eszmeiségét köpte szembe
- Hadházy Ákos: Sok ezer embert érinthet, hogy a hatóságok elutasították a gyógyszerkérelmeket
Nagyjából 10,5-10,7 kilométer/órás sebességgel haladt a Viking Sigyn, amikor maga alá gyűrte az előtte utazó Hableányt, derül ki a nyomozati iratokból, melyeket a két magyar áldozat jogi képviselői is megkaptak. A szállodahajó utasai arról beszéltek a rendőröknek, hogy a Viking Sigyn olyan sebességgel közeledett a városnéző hajóhoz, hogy egyszerűen
nem volt idő semmit sem tenni.
Pedig a Hableányról többen integettek és „próbáltak jelezni, hogy baj van”. Az ütközést a Viking fedélzetén az a pár vehette először észre, aki a hajó orrában éppen fotókat készített a városról. A nő azonnal a kapitányhoz rohant és szólt, hogy „elütött egy hajót”.
A vallomások szerint C. Jurij ezután rögtön előrement a hajó orrához, hogy megnézze, mi történt, majd több mentőgyűrűt is magához vett.
De nem csak ő, a szállodahajó matrózai is elkezdték a mentést. Egy idő után vízbe eresztették a viking sigyn mentőcsónakját is, amiből megpróbáltak segíteni a hableány utasainak,
ismerte el az Indexnek Gulyás Krisztián, az elhunyt magyar hajóskapitány családjának ügyvédje.
![A baleset okozta sérülés a Viking Sigyn orrán](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2852/28521/285216/28521689_c430921f0ab51be663c93bd321ec7818_wm.jpg)
Gulyás szerint viszont az is tény, hogy C. Jurij az ütközés előtt semmilyen módon nem vette fel a kapcsolatot a Hableánnyal.
A hajózási szabályzat szerint az előzést mindig kommunikálni kell. Rádión vagy fény-és hangjelzéssel. Amennyiben az előzendő hajó nem veszi az adást, nem jelez vissza, újra és újra meg kell próbálni felvenni a kapcsolatot vele.
Hozzáteszi azt is, hogy az eddigi adatok szerint a baleset előtt rádióforgalmazás sem történt a Viking Sigynen, és a környéken hajózók szerint a szállodahajó fény-és hangjelzést sem adott le az előtte haladó Hableánynak.
Az első segélykérés percekkel a baleset után, a tízes frekvencián hangzott el az ukrán hajóskapitánytól. Pedig ezen a frekvencián elvileg csak hajók kommunikálnak egymással. Segélykérésre pedig kifejezetten a tizenhatos frekvenciát szokták használni
– mondta az ügyvéd. Azt is hozzáteszi, hogy ezen persze mit sem változtat, hogy a segélykérés így is célba ért.
![A Viking Sigyn kapitánya, miután letette az óvadékot a bíróságon.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2852/28521/285219/28521977_13a076e0588aab2fec38330eb61647b0_wm.jpg)
Továbbra is hallgat
A Viking Sigyn kapitánya a baleset után még tanúként tett vallomást, amit letartóztatásakor is fenntartott. Arról, hogy pontosan miről beszélt a rendőröknek, megint megkérdeztük a 64 éves férfi védőjét, Tóth M. Gábor viszont továbbra sem akar a sajtón keresztül üzengetni senkinek. Csupán annyit mondott, hogy védence „az ügy körülményeiről részletesen nyilatkozott”. Arra azonban most sem akart kitérni, hogy a Viking kapitánya mit csinált a baleset előtti percekben. Azt viszont cáfolta, hogy védence nem beszélne folyékonyan idegen nyelveket.
Ügyfelem több évtizede vesz részt kapitányként a nemzetközi hajózásban. Valamennyi ehhez szükséges feltételnek megfelel, és valamennyi engedéllyel rendelkezik. Éppen ezért az alkalmasságának hiányát érintő felvetések tényszerűen nem támaszthatóak alá. A nyelvtudásáról például én személyesen is meggyőződhettem, hiszen védencemmel német nyelven kommunikálunk.
Azt, hogy a kapitány folyékonyan beszél németül, az egyik matróza is megerősítette. Ahogy vallomásában fogalmazott, C. Jurij „németül beszél, de angolul is ért”.
A kapitány letartóztatását 15 millió forintos óvadék ellenében június 13-án szüntették meg. Jelenleg is bűnügyi őrizetben van, vagyis továbbra sem hagyhatja el Budapest területét, hetente kétszer személyesen kell jelentkeznie a hatóságoknál, és nyomkövetőt is viselnie kell.
![902A5268](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2852/28521/285218/28521857_e1252849eb1b3b9066a2895b53836bec_wm.jpg)
A szabadlábra helyezés után nem sokkal, Polt Péter legfőbb ügyész jogorvoslati indítványt nyújtott be, hogy a Kúria állapítsa meg, törvénytelen volt a Viking Sigyn ukrán hajóskapitányát óvadék ellenében kiengedni. Tóth M. Gábor szerint az már önmagában aggályos, hogy Kónya István a Kúria elnökhelyettese két nappal a jogorvoslat benyújtása előtt, egy rádióműsorban beszélt arról elítélően.
Ezt követően, a július 29-i nyilvános ülésre, mint az elbíráló tanács elnöke küldte ki az idézést. Védőként nem maradt más lehetőségem, mint a bíró úr – nyilvánvaló elfogultságára tekintettel – kizárásának kezdeményezése
– mondta az Indexnek Tóth M. Gábor.
A Hableány május 29-én nem sokkal 21 óra után süllyedt el. Fedélzetén 33 dél-koreai turista és a kétfős magyar személyzet utazott. A tragédiát heten élték túl, két személyt továbbra is keresnek. A két magyar áldozattól július 12-én, pénteken katonai tiszteletadás mellett búcsúznak a Dunán.
(Borítókép: Rendőrök a Viking Sigyn hajón a baleset másnapján - fotó: Ajpek Orsi / Index)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.