Tizenhét kisvasútvonalat felújítanak, de Orbán kedvence nincs köztük

2019.07.10. 10:29

A kormány a múlt héten döntött a kisvasútfejlesztési program II. üteméről, melynek keretei között a következő 3 évben 12,6 milliárd forint áll rendelkezésre 18 kisvasút pályájának és gördülőállományának tervezésére és felújítására, közölte Révész Máriusz az MTI-vel. Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a Kormányzati Tájékoztatási Központon keresztül, több keddi hírre reagálva ismertette a részleteket.

Az érintett vasútvonalak:

  1. Felsőtárkányi Állami Erdei vasút,
  2. Mátravasút, Szilvásvárad Állami Erdei Vasút,
  3. Gemenci állami Erdei Vasút,
  4. Kaszói Állami Erdei Vasút,
  5. Almamelléki Állami Erdei Vasút,
  6. Lillafüredi Állami Erdei Vasút,
  7. Hortobágy-Halastavi Kisvasút,
  8. Tiszakécskei kisvasút,
  9. Nyíregyháza-Sóstó vonal felújításának tervezése,
  10. Salgótarjáni Kisvasút megvalósíthatósági tanulmány szintjén,
  11. Mesztegnyői Állami Erdei Kisvasút,
  12. Csömödér Állami Erdei Vasút,
  13. Pálházi Állami Erdei Vasút,
  14. Királyréti Állami Erdei Vasút,
  15. Balatonfenyvesi kisvasút,
  16. Nagybörzsöny-Nagyirtás Erdei Vasút,
  17. Börzsöny Kisvasút (Szob-Márianosztra).

A döntés szinte valamennyi hazai kisvasutat érinti, de a 2. ütemben nem szerepel a Vál-völgyi kisvasút! Így egyértelmű, hogy az előterjesztésben szereplő 12,6 milliárd forintból egyetlen forint sem megy erre a vonalra

– írta Révész Máriusz, aki szerint a program azért szükséges, mert több kisvasút az elmúlt években rendkívüli módon elhasználódott.

A balesetveszély miatt a felújításuk sürgető, mert állapotuk miatt több vonalszakasz a bezárásközeli állapotba került.

A kormánybiztos azt is közölte, a kormány elkötelezett a természetjárás feltételeinek javításában, mert „közös érdek, hogy Magyarországon többen túrázzanak, többen aktívabban és egészségesebben töltsék a szabadidejüket természetben”. A kormány ezért folyamatosan támogatja a természetjáráshoz kapcsolódó turisztikai attrakciók, turistaházak, kilátók, turistautak, vízitúra megállók, kisvasutak rendbe tételét és megújítását.

A napokban felmerült a sajtóban, hogy újabb forrást biztosít a kormány arra, hogy Orbán Viktor korábbi „fenyegetésének” engedve tovább építsék, így meghosszabbítsák Bicskéig a vál-völgyi vonalat. Noha a mostani kormánydöntések nem ezt szolgálják, a borítékolhatóan veszteséges beruházás korántsem kizárt. A nyilatkozatok, tervek, pletykák alapján eddig annyit tudhattunk, hogy a jelenleg Felcsút és Alcsútdoboz között néhány kilométeren közlekedő vasutat Bicske és Lovasberény irányába bővíthetik, legutóbb konkrétumként az hangzott el, hogy megszületett a döntés arról:  Vértesacsa felé meghosszabbítják a vonalat.