A pedagógushallgatók fele még azelőtt elhagyja a pályát, mielőtt tanár lehetne
A pedagógusképzésre felvett hallgatók kevesebb mint fele jut el addig, hogy iskolában tanítson – derült ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) Szél Bernadett független országgyűlési képviselő adatigénylésére küldött válaszából.
A Népszava ír arról, hogy a 2018/2019-es tanévben 12 634-en kezdtek meg valamilyen pedagógus munkakör betöltéséhez szükséges végzettséget és szakképzettséget biztosító képzést,
diplomát viszont már csak 8026-an szereztek ugyanebben az évben, a pedagógus pályára lépők száma pedig éppen hogy csak meghaladta a 6 ezret.
Az arányok az elmúlt években szinte semmit sem változtak. A 2013/2014-es tanévben például 13 874-en kezdték meg tanulmányaikat ezen a területen, a diplomát szerzők száma 8 ezer volt, a pályakezdőké kicsivel kevesebb mint 6 ezer. A legnagyobb különbség a képzésbe belépők és a pályakezdők számában 2014/2015-ben volt: több mint 15 ezren kezdték meg tanulmányaikat, a végzettek közül pedig mindössze 5 ezren kezdtek tanítani.
Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) Országos Választmányának elnöke szerint nem meglepőek az arányok. Szűcs szerint e gy kezdő pedagógus ma bruttó 180 ezret keres, más területen tanári diplomával ennél jóval többért lehet elhelyezkedni.
A Pedagógusok Szakszervezete Országos Ifjúsági Tagozata egyébként néhány napja fotókampányt indított a Facebookon és az Instagramon, hogy konkrét példákkal szemléltesse, a kormány hangzatos narratívája ellenére sok tanárnak nem emelkedett a bére, vagy ha emelkedett is, még mindig nagyon alacsony.
Korábban a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és a Pedagógusok Szakszervezete is sztrájkot helyezett kilátásba, ha a kormány nem rendezi a pedagógusok helyzetét.