További Belföld cikkek
- Feljelentik Gulyás Gergelyt és Lánszki Regő államtitkárt
- Szájer József: A politika bizalmi műfaj, és ezt a bizalmat én eljátszottam
- Tarjányi Péter: Nem gondolnám, hogy Oroszország a békére törekedne
- Milliárdokat érő luxusrepülő jelent meg Ferihegyen, elindultak a találgatások
- Egy testvérpár különös közéleti összefonódásai – Kicsoda Magyar Péter öccse?
A tiltakozók elküldték lapunknak petíciójukat, amiből kiderül: közösségük tagjai 5-15 éve közlekednek vasúttal a munkahelyükre. (Mint közölték, több, több ezres létszámú Facebook-csoportot is képviselnek.) Az utóbbi időben, mint állítják, olyan jelentős minőségromlást tapasztaltak a szolgáltatásban, hogy kénytelenek fellépni az agglomerációból ingázók érdekében.
A Budapest Nyugati-Cegléd-Szolnok (100a) vonalon idén május óta különösen sok járat késik 20-60 perceket, vagy marad ki teljes mértékben, írják. Ezért a munkába járóknak reggel már legalább két vonattal előbb kell indulniuk, hogy időre beérjenek a munkahelyükre. Nem 5-10 perces késésekről van szó, a Monor-Nyugati távolságon (amely 34 perces út lenne) például a vonat kétnaponta rendszeresen további legalább 34 percet összeszed késésként. Egyéb napokon „csak” 10-15 perc a késés, ami már jó esetnek mondható.
Számos dolgozó munkahelye veszélybe kerül, ha pedig előbb indulnak, akkor nem tudni, hogy a gyerekeiket hogyan juttatják el iskolába-óvodába, közölték. Ugyanilyen gond a hazaút, mivel akkor pedig az állandó késések miatt rendszeres, hogy az óvoda, iskola már bezár, mire a szülő odaér, ez pedig további személyi konfliktusokat okoz a tiltakozók szerint.
A késéseken túl más problémákat is szóba hoztak az utasok:
A mávosok a helyzetek 90 százalékában totálisan tájékozatlanok, sőt, még kikérik maguknak, ha az utas kérdezni mer tőlük, merthogy ők sem tudhatnak mindent (a gyakorlatban: soha semmit). Nem tudjuk, ez miért van így, minden normális munkahelyen elvárás ugyanis, hogy aki a cég ruháját viseli, az felelős is a magatartásával a cég valamilyen szintű működéséért. A kiinduló állomásokon is gyakoriak az egymásnak ellentmondó információk, a hangosbemondó nem hallható, ha valaki már felszállt a vonatra, és elenyésző alkalommal fordul elő, hogy a kalauz végigmenjen és tájékoztassa a vonaton ülőket a várható indulásról és egyéb körülményekről.
További probléma, hogy a vonatok nem légkondicionáltak. A gyakran az indulásig napon álló, majd a nyílt pályán veszteglő vonaton, mivel „teli üveg” ablakok is vannak, amelyek nem húzhatók le, délutánonként 40 fok van. Vizet nem osztanak, hűtési lehetőség nincs, csupán bemondják a hangosbemondóba, hogy készüljünk elegendő vízzel az útra. A késéseket tekintve ez mostanában 2-3 liter is lehetne, teszik hozzá.
Megkerestük a MÁV sajtóosztályát, ahol a petícióval kapcsolatban azt mondták, mintegy 6 milliárd forintot csoportosítanak át MÁV belső forrásból, hogy mások mellett a Köki és a Nyugati közötti kritikus szakasz állapotán javítsanak. Emellett hamarosan jönnek az emeletes KISS motorvonatok, amelyek sokkal megbízhatóbbak lesznek, mint az elhasználódott mozdonyok, tisztábbak és nagyobb kapacitásuk lesz mint most.
A tervekről szeptemberben lakossági fórumot szervez a MÁV Start.
Ám, mintha a tiltakozók előre várták volna ezt a választ, azt írták a petícióban, hogy "nem elég a fejlesztések keretében azt szajkózni, hogy majd ha megjönnek az emeletes vonatok, milyen jó lesz, hiszen azok is ugyanezen az elavult pályán, állandóan tönkremenő biztosítóberendezések mellett közlekednek majd,
így csak azt érik el vele, hogy kétszer annyi ember ül majd egyidejűleg az álló vonaton.
A felújításokat, eszköz-és berendezés-cseréket kellene elvégezni az érintett szakaszokon, megoldva persze a párhuzamos közlekedést ezzel egyidejűleg."
Hozzátették: a semmitmondó válaszok helyett a késések miatti kompenzációrendszer kialakítása szükséges, és nem csak az Intercity-vonatok kapcsán, mivel a legtöbb utas a leggyakrabban az agglomerációból utazik be a fővárosba. Ahhoz, hogy ezek a vonatok ne késsenek annyit, érdekeltté kell tenni magát a szolgáltatót is, ez pedig a legjobban úgy működik,
ha pénzügyileg érzik meg a nem pontos munkavégzés hátrányait.
Javaslatuk szerint az utastájékoztatás javítása érdekében ki kell dolgozni annak rendszerét, hogy a kalauz mindig azokat az információkat kapja meg, amelyeket a forgalomirányítás, és valós időben, az utasokat továbbtájékoztatva. A nem hallható hangosbemondó fejlesztése szükséges, továbbá a vonatokon kijelző monitorokon is meg kell jeleníteni ezen információkat, különösen a külön bemondottakat. A petíció végén leszögezik: ha nem javulnak az utazási feltételek, demonstrációt sem tartanak kizártnak.
Frissítés: A MÁV Start komolyan veszi a figyelmeztetést
A MÁV Start sajtóosztálya részéről felhívták a figyelmet, hogy a petíciót Völgyesi Zsolt vezérigazgató-helyettes vette át, aki a 6 milliárdos átcsoportosítást intézi. Ez jelzi, hogy odafigyelnek az utasok véleményére. Közölték továbbá, hogy a 100-as vonal egyik nagy gondja, hogy a MÁV-Start sok vonatot kénytelen lemondani az elavult mozdonyállomány miatt, miközben kocsiból is hiány van. A hamarosan megérkező KISS emeletes motorvonatok befogadó képessége hatalmas, a megbízhatóságuk ugyancsak kiváló, mind a két problémára jó megoldás. A lakossági fórum jó lehetőség lesz, hogy ezt az utasoknak is bemutathassák.