Rozsdás vaslemez az orosz metró új fakockája
További Belföld cikkek
- Teljesen kiégett egy hajó a Tiszán
- Sokan azt hitték, médiahack, de igaz: örökre bezárja kapuit a MikulásGyár
- Káoszról számolt be a bombariadó miatt megszakadt fővárosi buli egyik résztvevője az Indexnek
- Nyolcszáz hátrányos helyzetű gyermek látogatott el a Parlamentbe
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
Azért szerveztük ezt a tájékoztatót, hogy megnyugtassuk a budapestieket: a metrón utazni biztonságos,
hangzott el a 3-as metró Kőbányai telephelyén tartott tájékoztató felvezetőjében.
Mint arról korábban beszámoltunk az Mfor.hu alapján, ki kellett emelni a forgalomból hat felújított orosz metrókocsit, mert padlólemezeiket „felzabálta a rozsda”. Később kiderült, hogy a hatkocsis szerelvény mellett még kettő szerelvény is érintett a rozsdásodásban, azaz az első három, prototípusként leszállított szerelvény rozsdásodott.
Héri József metró üzemigazgató azt mondta, hogy a rozsdásodásra véletlenül találtak rá. A tesztek alatt a prototípust jelentősen túlterheltek, amit a padló nem jól viselt, konkrétan "huppogott", ha ráléptek. Ezt jeleztek az orosz gyártónak, és tavaly decemberben megbontották a padlózatot. Ekkor látták, hogy a padlólap alatt fekvő vas alaplemez korrodált.
Mint Héri közölte: a lényeges szerkezeti elemek, a hossztartó és kereszttartó fémelemek nem rozsdásodtak meg, csak a vas padló alaplemezt kellett több négyzetméteren kivágni, és cserélni. Ez utóbbinak statikai szerepe nincs. A lemez a vizsgálat szerint azért rozsdásodott, mert az ajtóküszöbnél nem volt jó a tömítés, ezért mosáskor befolyt a víz a vas alaplemez és a padló közé.
Az elsőként érkezett szerelvényen elkezdték a javításokat, három metrókocsi meg van bontva, a negyedik majdnem kész. A javításokat és a lemezeket bemutatták a helyszínen a sajtónak. Egy szerelvény átlagban egy hónap alatt javítható ki.
Héri azt mondta, hogy az első három prototípus leszállítása után a gyártó rájött, hogy jobb lesz, ha teljesen új kocsiszekrényt kapnak a metrókocsik, és a tömítés is jobb, ezért azokon nem számítanak a beázásra. A kérdésre, hogy akkor ezek a metrókocsik most teljesen újonnan vettnek, vagy felújítottnak számítanak, Héri azt válaszolta, hogy egy független szakértői vizsgálat zajlik az ügyben és annak befejezéséig nem kíván nyilatkozni.
A tájékoztatón ott volt Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke, a BKV igazgatósági tagja is. Kérdésünkre elmondta, hogy szerinte azt, hogy a hossz- és főtartók milyen korrózióvédelmet kaptak, nem lehet szemrevételezéssel megállapítani, ezért ő személyesen műszeres vizsgálatot javasolt erre. Továbbá közölte, hogy nem tartja megnyugtatónak, hogy egyre több helyen találkozni korrózióval a felújított orosz metrón: a tetőn, az oldallemezen, és a küszöbnél is. Lapunknak megmutatott egy repedéses felpúposodást az épp javítás alatt álló kocsi oldallemezén és kijelentette:
Látni, hogy dolgozik alatta az anyag.
Héri József lapunknak elmondta, erről a hibáról is tudnak, meg fogják vizsgálni.