Mátyás
3 °C
15 °C
Index - In English In English Eng

Tizenkétezren már aláírták, hogy Magyarországon is legyenek csomagolás nélküli kozmetikumok

2020.02.09. 12:41

Tavaly novemberben írtuk meg, hogy Csehországban már a DM és a Rossmann is csomagolás nélkül árulja a sampont, a tusfürdőt, a mosószert és a mosogatószert.

A napokban petíció indult a Szabad aHangon azért, hogy az utántöltő automatákat Magyarországra is elhozza a két drogéria. Cikkünk írásakor már 12 ezren támogatták a kezdeményezést, ami szerint Csehországon kívül már Szlovákiában, Ausztriában és Romániában is működnek újratöltő automaták a felesleges műanyaghulladék csökkentése érdekében. Mint a petícióban írják,

az önök által vezetett cégek az újratöltő automaták hazai bevezetésével kevesebb szemetet termelnek és kényszerítenek vásárlóikra. Ez jó nekünk, fogyasztóknak, jó Önöknek, jó az országunknak, a rajta átfolyó vizeknek és az itt élő lényeknek.

A csehországi modell egyébként elég egyszerű: a vevők az első alkalommal 20 cseh koronáért (260 forintért) megvesznek egy üres flakont, amelynek vonalkódját a töltőautomata leolvassa, és a megfelelő termékkel tölti meg. A gép kinyomtatja a felhasználhatósági határidőt, amit a vásárló felragaszt a flakonra, a következő alkalomtól kezdve pedig már a kiürült flakonnal kell a boltba menni, és szimplán csak újra kell tölteni.

Csehországban úgy számolnak, hogy

ha az automaták által kiszolgált háztartási termékeknél (jelenleg nyolc ilyen van) mindenki átállna az újratöltésre, akkor évente 5 ezer tonnával csökkenne a műanyagszemét mennyisége. Mivel a cseh népesség és a vásárlóerő is nagyjából a magyar szintjén van, nálunk is hasonló eredményt lehetne elérni.

A G7 novemberben megkérdezte a Rossmannt, hogy Magyarországon mikor tervezik az automaták bevezetését, a cég az alábbi választ küldte:

Nagyon örülünk a cseh Rossmann kezdeményezésének, és kíváncsian várjuk az eredményét. Bár egyszerűnek tűnik a megvalósítása ennek a megoldásnak, azért alapos előkészületet igényel, melyhez a beszállítók nyitottsága és az üzletek átalakítása is szükséges. Amint nálunk is várható a csomagolásmentes vegyi áruk és kozmetikumok értékesítése, azonnal kommunikálni fogjuk.

Klímaváltozás, környezettudatosság, fenntartható jövő.
Ezek nem csak trendi hívószavak, hanem a közös valóság, amiben mindannyian élünk. A Zöld Indexen mi is kiemelt figyelemmel foglalkozunk ezekkel a témákkal. Ha te is fontosnak tartod, hogy azoknak is élhető bolygójuk legyen, akik ma születnek, csatlakozz hozzánk a Zöld Indexen.