Az MTA segítene egy konszenzusos NAT létrehozásában
A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) tudós testülete felajánlotta a segítségét egy olyan Nemzeti alaptanterv (Nat) létrehozásához, amely szakmai konszenzuson alapul - közölte az intézmény kedden az MTI-vel. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának válaszközleménye szerint erre korábban lett volna lehetősége az MTA-nak.
Az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága a teljes tudós testület véleményére, száznál több szakember munkájára támaszkodva értékelte a Nemzeti alaptanterv 2018. augusztus 31-én vitára bocsátott tervezetét, rámutatva annak kérdéses mozzanataira, és felajánlotta segítségét a további munkálatokhoz.
A tudományos közösség azt tapasztalja, hogy a nyilvánosság kizárásával elvégzett átdolgozás eredményeként 2020. január 31-én egy kormányrendelet olyan Nemzeti alaptantervet léptetett hatályba, amelyet több pedagógusszervezet pedagógiai, tananyag-szervezési és tartalmi szempontból aggodalommal fogadott
- írták.
Együttműködési igény esetén az MTA megszervezné a bevezetés tapasztalataival kapcsolatos szakmai eszmecserét, amelynek során - komplex hátterével - segítheti a tanulási területek közötti kapcsolatok erősödését is - olvasható a közleményben.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) még kedden reagált az MTA közleményére, amelyet a minisztérium meglepőnek nevezett. Az Emmi ugyanis azt állítja, hogy
- az Oktatásért Felelős Államtitkárság Csépe Valéria akadémikus asszonnyal egyetértésben, be akarta vonni az MTA-t abba a projektbe, amely a NAT megújítását is célozta, ettől azonban az MTA visszalépett,
- a Csépe Valéria akadémikus irányításával készült anyagot a rendkívül széles szakmai és társadalmi egyeztetése során az MTA is véleményezte, és több javaslatuk be is került a módosított NAT-ba.