Leállíthatják a ferihegyi reptérfejlesztéseket
További Belföld cikkek
- Feljelentik Gulyás Gergelyt és Lánszki Regő államtitkárt
- Szájer József: A politika bizalmi műfaj, és ezt a bizalmat én eljátszottam
- Tarjányi Péter: Nem gondolnám, hogy Oroszország a békére törekedne
- Milliárdokat érő luxusrepülő jelent meg Ferihegyen, elindultak a találgatások
- Egy testvérpár különös közéleti összefonódásai – Kicsoda Magyar Péter öccse?
A Fővárosi Közgyűlés némi személyeskedő vitát követően egyhangúlag szavazta meg a hatástanulmány kezdeményezéséről szóló javaslatot. A Fidesz-frakció részéről felvetették, hogy álságos reptéri zajszennyezés elleni védekezésről beszélni akkor, amikor az egyik fővárosi bizottsági tag Londonból repül át mindig a bizottsági ülésre. Válaszként Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes a miniszterelnök számos repülőútját hozta fel, Soproni Tamás terézvárosi polgármester pedig felemlegette, hogy ő pedig kerékpárra cserélte fideszes elődjének, Hassay Zsófiának szolgálati kocsiját.
Hassay Zsófia fideszes képviselő erre úgy riposztozott, hogy ez arcátlan személyeskedés, de ha már itt tartunk, akkor ő is látta, hogy képviselőtársa sofőrrel hozatta be magát, és Horváth Csaba zuglói polgármester pedig a II. kerületből ingázik szolgálati kocsijával Zuglóba. Karácsony Gergely főpolgármester azzal zárta le a vitát, hogy bár tudja, hogy az ügynek vannak további mélyrétegei, de az ülésnek tovább kell haladnia.
Az elmúlt években a turizmus fellendülésével jelentősen megnőtt a repülési forgalom a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A megnövekedett légi forgalom, elsősorban annak jelentős zaj- és légszennyezése miatt ugrásszerűen növekedtek a lakossági panaszok. Mint ahogy erről beszámoltunk, ezzel a problémával Karácsony Gergely az első fővárosi közmeghallgatásán rögtön szembesült is.
A repülőtér szabályszerű működéséért – ideértve a zaj- és légszennyezési kérdéseket is – az Innovációs és Technológiai Minisztérium felel. Az előterjesztés szerint a panaszosok első körben ezeken a fórumokon próbálták érvényesíteni jogaikat, érdekeiket, de ezek a próbálkozások nem vezettek eredményre. Ezért több magánszemély és érintett civil szervezet megkereste a főpolgármestert, hogy tudnának javítani a helyzeten.
Karácsony Gergely úgy hidalná át a problémát, hogy egy új, részletes környezeti hatástanulmány elkészítését kezdeményezi (az utolsó ilyen 1976-ban készült). A főpolgármester javaslata szerint az aktuális környezeti hatástanulmánynak fel kell tárnia a tényleges környezetterheléseket, illetve be kell mutatnia, hogy az utasforgalom növekedése milyen hatással lehet Budapest környezeti állapotára. A javaslathoz tartozik az a cél is, hogy a repülőtér további fejlesztését mindaddig fel kell függeszteni, amíg a környezeti hatástanulmány el nem készül. Ez érintheti az új termináltól kezdve a reptéri vasútállomás építéséig az összes tervezett fejlesztést.