Duplájára nőtt menetidő, lekésett csatlakozás: drasztikusan változik a MÁV menetrendje
További Belföld cikkek
- Magyar Péter testvérének új lapja leigazolta Kéri Lászlót
- Nem neki kell a trolibuszt vezetni, helyettes nélkül is működtetni tudja a főpolgármester a várost
- Magyar Péter megszólalt az alakuló ülés után, szerinte két narratíva is megdőlt
- Gázolt a vonat Tatabányán
- Sikeres volt a hajtóvadászat, elfogták a budapesti taxirablót
Mindössze három nappal az életbe lépésük előtt tette közzé a MÁV-Start a vonatközlekedésre és a pótlóbuszokra vonatkozó új menetrendeket, pedig szombattól bizonyos vonalakon drasztikusan megváltoznak a dolgok: van, ahol több mint duplájára nő a menetidő, lesz, akinek egy órát kell várnia a csatlakozásra, és több vonal van, ahol mindössze napi egyetlen vonat marad meg – közölte a Közlekedő Tömeg Egyesület a Facebookon.
Eddig csak annyit lehetett tudni, hogy 34 vonalon készült járatritkításra a MÁV, de amikor korábban ezzel kapcsolatban kérdeztük az Innovációs és Technológiai Minisztériumot (ITM), válaszul csak egy korábbi, konkrétumokat nem tartalmazó közleményt küldtek el nekünk a járványügyi korlátozásokról. „A járványügyi készültségben alkalmazott menetrendek lehetővé teszik a helyközi közlekedési szolgáltatások működőképességének, a közszolgáltatásokba vetett bizalomnak a megőrzését, egyúttal a mindenkori igényekhez rugalmasan igazodó kínálatot biztosítanak az utasok számára” – írták akkor.
A Közlekedő Tömeg most kigyűjtötte a menetrendekből azokat a pontokat, amelyek szerintük a legkevésbé segítik „a közszolgáltatásokba vetett bizalomnak a megőrzését”. A következőket írják:
- Számos csomópontban nem érik el a csatlakozó vonatot a pótlóbusszal érkezők, ezért legalább egy órával többet kell az utazásra szánniuk (pl. Szeghalom–Püspökladány–Debrecen).
- Nagyatádról az egyetlen vonat 22:30-kor fog indulni.
- Abaújszántóról Hidasnémeti felé az egyetlen vonat 5:02-kor fog indulni.
- Zalaegerszeg–Őriszentpéter között a személyvonatok helyett csak pótlóbuszok közlekednek, a menetidő 42-ről 70 percre nő.
- A Villány–Mohács vonalon a pótlóbuszok menetideje a vonatokhoz képest több mint kétszeres lesz: 25 helyett 62 perc.
- A Dunaújváros–Simontornya vonalon 43 perccel lesznek lassabbak a buszok.
- Kál-Kápolnáról 130 perc alatt érnek a pótlóbuszok Kisújszállásra a vonat 97 percével szemben.
- Gyöngyös–Vámosgyörk között másfélszeresére nő az utazási idő.
- Debrecenből Tiszalök felé felváltva indulnak majd vonatok és buszok, utóbbiak 20 perccel lassabbak lesznek.
- A Pécs–Nagykanizsa–Szombathely vonalon egyetlen közvetlen vonat sem marad, akár háromszor is át kell szállniuk a végigutazóknak.
- 12 vasútvonalon mindössze napi egy vonat marad irányonként, pótlóbuszok nem közlekednek, a vasúti bérleteket a helyközi buszokon nem fogadják el.
Az egyesület petíciót is indított a járatritkítás visszavonásáért, mondván: „Álláspontunk szerint elfogadhatatlan, hogy az ITM és a MÁV-Start az utolsó pillanatig azt ígéri, az utasok kiszolgálását az autóbuszok a korábbival megegyező vagy jobb színvonalon biztosítják, majd a vasúttársaság saját üzletszabályzatát és a vonatkozó kormányrendeletet is megszegve mindössze három nappal a változás előtt adja a több ezer érintett tudtára, hogy mostantól gyakorlatilag nem számíthatnak a közösségi közlekedésre, a közszolgáltatást biztosító szervezetek cserben hagyták őket.”