Krisztina
18 °C
27 °C
Index - In English In English Eng

Duplájára nőtt menetidő, lekésett csatlakozás: drasztikusan változik a MÁV menetrendje

2020.06.02. 21:55

Mindössze három nappal az életbe lépésük előtt tette közzé a MÁV-Start a vonatközlekedésre és a pótlóbuszokra vonatkozó új menetrendeket, pedig szombattól bizonyos vonalakon drasztikusan megváltoznak a dolgok: van, ahol több mint duplájára nő a menetidő, lesz, akinek egy órát kell várnia a csatlakozásra, és több vonal van, ahol mindössze napi egyetlen vonat marad meg – közölte a Közlekedő Tömeg Egyesület a Facebookon.

Eddig csak annyit lehetett tudni, hogy 34 vonalon készült járatritkításra a MÁV, de amikor korábban ezzel kapcsolatban kérdeztük az Innovációs és Technológiai Minisztériumot (ITM), válaszul csak egy korábbi, konkrétumokat nem tartalmazó közleményt küldtek el nekünk a járványügyi korlátozásokról. „A járványügyi készültségben alkalmazott menetrendek lehetővé teszik a helyközi közlekedési szolgáltatások működőképességének, a közszolgáltatásokba vetett bizalomnak a megőrzését, egyúttal a mindenkori igényekhez rugalmasan igazodó kínálatot biztosítanak az utasok számára” – írták akkor.

A Közlekedő Tömeg most kigyűjtötte a menetrendekből azokat a pontokat, amelyek szerintük a legkevésbé segítik „a közszolgáltatásokba vetett bizalomnak a megőrzését”. A következőket írják:

  • Számos csomópontban nem érik el a csatlakozó vonatot a pótlóbusszal érkezők, ezért legalább egy órával többet kell az utazásra szánniuk (pl. Szeghalom–Püspökladány–Debrecen).
  • Nagyatádról az egyetlen vonat 22:30-kor fog indulni.
  • Abaújszántóról Hidasnémeti felé az egyetlen vonat 5:02-kor fog indulni.
  • Zalaegerszeg–Őriszentpéter között a személyvonatok helyett csak pótlóbuszok közlekednek, a menetidő 42-ről 70 percre nő.
  • A Villány–Mohács vonalon a pótlóbuszok menetideje a vonatokhoz képest több mint kétszeres lesz: 25 helyett 62 perc.
  • A Dunaújváros–Simontornya vonalon 43 perccel lesznek lassabbak a buszok.
  • Kál-Kápolnáról 130 perc alatt érnek a pótlóbuszok Kisújszállásra a vonat 97 percével szemben.
  • Gyöngyös–Vámosgyörk között másfélszeresére nő az utazási idő.
  • Debrecenből Tiszalök felé felváltva indulnak majd vonatok és buszok, utóbbiak 20 perccel lassabbak lesznek.
  • A Pécs–Nagykanizsa–Szombathely vonalon egyetlen közvetlen vonat sem marad, akár háromszor is át kell szállniuk a végigutazóknak.
  • 12 vasútvonalon mindössze napi egy vonat marad irányonként, pótlóbuszok nem közlekednek, a vasúti bérleteket a helyközi buszokon nem fogadják el.

Az egyesület petíciót is indított a járatritkítás visszavonásáért, mondván: „Álláspontunk szerint elfogadhatatlan, hogy az ITM és a MÁV-Start az utolsó pillanatig azt ígéri, az utasok kiszolgálását az autóbuszok a korábbival megegyező vagy jobb színvonalon biztosítják, majd a vasúttársaság saját üzletszabályzatát és a vonatkozó kormányrendeletet is megszegve mindössze három nappal a változás előtt adja a több ezer érintett tudtára, hogy mostantól gyakorlatilag nem számíthatnak a közösségi közlekedésre, a közszolgáltatást biztosító szervezetek cserben hagyták őket.”