Vitézy: Modernizálják az északi, déli és keleti elővárosi vasutat

117746416 3159495404119544 3372777094242673329 o
2020.08.18. 10:35 Módosítva: 2020.08.18. 10:37
Több elővárosi vasútvonal fejlesztésének előkészítéséről és tervezéséről döntött a napokban a kormány. A részletekről Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ igazgatója a közösségi oldalán számolt be.

Folytatódik az elővárosi vasúthálózat fejlesztése, írta közösségi oldalán Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) igazgatója.

A déli irány: Lajosmizse

A kormány pénteken közzétett döntése értelmében a BFK a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztővel megkezdi Budapest és Lajosmizse között a MÁV 142-es számú vasútvonalának teljes körű felújításához szükséges tervek elkészítését. 

Vitézy szerint a vonal nagy részén 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben, a vonatok dízelvontatásúak, a megállók nem akadálymentesek, és hiányoznak a parkolók, biciklitárolók. Ennek ellenére az egyvágányú elővárosi vonal még mai állapotában is kihasznált, fejlesztési potenciálja óriási. A lassú sebesség és a kapacitáshiány miatt ritka járatkövetés ellenére az itt közlekedő S21-es vonatok gyakran zsúfoltak. Budapest XVIII. kerülete (Pestszentimre) és Gyál, Dabas, illetve a dél-pesti agglomeráció számos települése számára nyújthatna versenyképes alternatívát a vasút – gyorsabb, sűrűbb, megbízhatóbb szolgáltatás esetén. A zsúfolt mizsei vonatok extrém helykihasználásáról lapunk is írt korábban:

Kapcsolódó
Olyan zsúfolt a mizsei vonat, hogy a csomagtartóra szorultak az utasok

Olyan zsúfolt a mizsei vonat, hogy a csomagtartóra szorultak az utasok

Az utasok fotókat készítettek, hogy felhívják a figyelmet arra, hogy az egyébként is mostoha vasútvonal utasaival milyen embertelen módon szúrnak ki.

A vonal tervezett villamosítása önmagában, a járatsűrítés révén kiváltott autóforgalom nyomán a klímaváltozás elleni fellépés része, az ingázóknak nyújtott időmegtakarításon és egyéb nemzetgazdasági hasznokon túl, teszi hozzá a BFK igazgatója. Mint írja, ma Budapesten 10-ből 6 ember tömegközlekedik, míg az agglomerációból ingázók körében mindössze 10-ből 3-an teszik ezt. Stratégiai célkitűzés ezen változtatni, hisz a központi régió közúti torlódásai több százmilliárd forint gazdasági kárt okoznak a dugóban feleslegesen eltöltött idő révén. 

A BFK irányításával készülő Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia modellezése alapján a felújítást követően az eddigihez képest háromszorosára-négyszeresére nőhet az utasszám a lajosmizsei vonalon. Ehhez a legbelső szakaszon 10-15, a külső szakaszokon 30 perces járatkövetés szükséges a mai 60 perces helyett. 

Lajosmizse és Budapest között a sebességet a beépítettségtől függően 80-120 km/órára növelnék, a megállóhelyeket akadálymentessé tennék, P+R parkolókat építenének, a vonalat villamosítanák, és a legforgalmasabb pontokon külön szintű közút-vasút kereszteződéseket alakítanának ki. 

A vonal ma az Üllői útnál nemcsak a főutat, de az 50-es villamost is szintben keresztezi, ami a teljes térség közlekedésének akadályt képez – ezt a szintbeli csatlakozást ki kell váltani a projektben, már csak a vonal villamosítása miatt is.

A vonalra eddig ilyen átfogó fejlesztési tervek nem készültek. Az építési engedéllyel bíró terveket a BFK 2022-re készíttetheti el, európai uniós támogatás felhasználásával. 

Az északi irány: Veresegyház, Medveotthon

Szintén a pénteki Magyar Közlönyben jelent meg a határozat a Budapest–Veresegyház–Vác (71-es számú) vasútvonal teljes körű felújításának előkészítéséről és tervezéséről. A lajosmizsei vonal fejlesztéséhez hasonlóan a veresegyházi vonal teljes megújítására szóló tervek is európai uniós források bevonásával készülnek el, írja Vitézy egy másik bejegyzésében

A fóti és veresegyházi térség lakosainak száma ugrásszerűen nőtt az elmúlt évtizedekben.  Az M2-es főúton és az M3-as autópályán, illetve a 2102. sz. úton Budapestre tartó autóforgalmat Budapest nem tudja fogadni, a torlódások fenntarthatatlanok, az úthálózat további forgalomnövekedést nem bír el. Ezért Vitézy szerint a térségből Budapestre utazóknak csak a vasúti közlekedés fejlesztése jelenthet környezetbarát megoldást. 

A veresegyházi vonalon a pálya leromlott állapota miatt a vonatok ma csak 40-60 km/h sebességgel közlekedhetnek, az egyvágányú vonalon – a kevés kitérési lehetőség miatt - óránként csak 1-2 vonat indítható. Az állomások és megállóhelyek leromlott állapota nem vonzza az utasokat, de még ezen körülmények között is naponta mintegy 10 ezer ingázó használja ezeket. 

A fejlesztéssel a BKF-nek az a terve, hogy a szerelvények sebességét 80-100 km/órára növeljék, a megállókban és állomásokon akadálymentes peronokat létesítsenek, elérhetőségüket P+R és B+R parkolókkal javítsák. Így Vácról Veresegyházon át félóránként, Veresegyháztól pedig 15 percenként indulhatnak majd a vonatok Budapestre, Fóttól befelé pedig akár az óránként 6 vonatos szolgáltatáshoz szükséges infrastruktúra kiépíthetőségét is vizsgálják majd a tervezésnél. A vonalat ilyen kínálat nyújtásához több szakaszon kétvágányosra kell bővíteni.

A járatok sűrítésének feltétele a Nyugati pályaudvar és az oda vezető vágányok kapacitásának bővítése is, ezen is dolgozik a BFK Vitézy közlése szerint. Több elővárosi vonathoz nagyobb fejpályaudvarok szükségesek vagy a zsákutcaszerű működés helyett az átmenő pályaudvari rendszerre való átállás – ezért is foglalkoznak a Duna alatti vasúti alagút vizsgálatával is. 

Két új megállót terveznek a veresegyházi vonalon: az egyiket a Marcheggi hídnál, ahol lehetővé tennénk az átszállást a váci, veresegyházi, az esztergomi vonal és a külső körvasút találkozásánál. A másikat pedig Veresegyház közelében, Medveotthon néven. Az összetett fejlesztéssel a BFK számításai szerint megháromszorozhatják a vonalat használók számát. 

Keleti irány: Hatvan, Szolnok felé

A hatvani és újszászi vasútvonal kapacitásának bővítéséhez, a Hatvan felé jelenleg is zajló építkezések során megújuló vasútvonal teljes potenciáljának kihasználásához további fejlesztések szükségesek a legszűkebb keresztmetszetet jelentő belső budapesti szakaszon – ennek megindításáról is döntött kormány, írja hétfői bejegyzésében Vitézy

A Kőbánya felső – Rákos – Rákosliget közötti vonalszakaszt naponta 42 ezer ingázó használja, a vonatok csúcsidőszakban zsúfoltak, a menetrend további sűrítése azonban a pálya kapacitásának korlátai miatt már nem lehetséges, ezért szükséges az a fejlesztés, mely Budapest X. (Kőbánya) és XVII. kerülete (Rákosmente), illetve Ecser, Pécel, Gödöllő, Isaszeg, Aszód, Hatvan, Ecser, Maglód, Gyömrő, Sülysáp térségének jelent megbízhatóbb vasúti közlekedést és új kapcsolatokat.

A cél, hogy a Keleti pályaudvartól Pécelig és Gyömrőig 15 perces járatsűrűség legyen a MÁV Start S60-as és S80-as vonatai számára a Budapest-Hatvan és Budapest-Újszász vonalon. Ehhez jelentős kapacitásbővítés szükséges: a meglévő kettő mellé egy harmadik vágányt kell építeni a Keleti pályaudvar és Rákosliget között, ez teszi majd lehetővé az elővárosi vonatok sűrítését a zsúfolt budapesti szakaszokon, és ez a feltétele annak, hogy az elővárosokból több vonat tudjon indulni a főváros felé. Ezáltal válik teljessé a Hatvantól Budapestig már megindult felújítás. Ennek a harmadik vágánynak a kiépítése a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső állomás között jövőre kezdődik, a kivitelezési szerződést a NIF már megkötötte. A BFK-t a hiányzó szakasz meglévő vágányainak felújítása mellett a harmadik vágány előkészítésével és tervezésével bízta meg Kőbánya felső állomás és Rákosliget között. 

A tervek szerint a hatvani és újszászi elővárosi vonatok (mai számaikon: S60, S80, Z60, Z80) megállási rendje is változik majd:

  • Kőbánya felső állomás áthelyezését tervezik az Élessarokhoz, kapcsolatot teremtve az ott közlekedő buszokkal és villamosokkal.
  • Új megálló épül a Hungária körútnál, melynek terveit a Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázat eredményeként megkötött tervezési szerződés keretében készítteti el a BFK. Az új megállóban a hatvani és újszászi-szolnoki vonalról érkező elővárosi vonatok (S60, Z60, S80, Z80) kapnak új átszállási kapcsolatot az 1-es villamosra - az új megállót a forgalmi modellezéseink szerint akár 10 ezer utas is használhatja majd naponta, tehát forgalma Zuglóéhoz lesz mérhető. Az új megálló a vonatok jelentős része számára kiváltja a rákosi megállást majd.
  • Új budapesti megállók épülnek a XVII. kerületben, a térségben élők régóta hiányolt kötöttpályás kiszolgálására: Akadémiaújtelep néven a hatvani vonalon (már épül) és Madárdomb, illetve Strázsahegy néven az újszászi vonalon (tervezésük most kezdődik, Strázsahegy megvalósíthatóságát és indokoltságát a tervezés során még vizsgálják).
  • A vonal mentén új P+R és B+R parkolók épülnek.

A tervezett vasútfejlesztés a 80a és a 120a, vagyis a Budapest–Hatvan, és a Budapest–Szolnok–Újszász vasútvonalakat érinti, melyek együttesen Budapest legforgalmasabb elővárosi vasúti folyosóját adják. Elhelyezkedésükből adódóan a kelet-magyarországi és a dunántúli országrészek felé is vasúti kapcsolatot jelentenek, fejlesztésük nemcsak az ingázók, de a Miskolc irányába tartó távolsági forgalom számára is fontos, szögezi le a BFK igazgatója.

Borítókép: A mizsei vonat és az 50-es villamos találkozása - Fotó: Nyitrai Dávid / BFK

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Belföld
Kártérítési pert indít a főváros a magyar állam ellen a szolidaritási hozzájárulás ügyében

Kártérítési pert indít a főváros a magyar állam ellen a szolidaritási hozzájárulás ügyében

Karácsony Gergely főpolgármester 28 milliárd forintot akar visszaperelni.

február 12., 12:49

  • Belföld
Ónos eső nehezíti a közlekedést a délnyugati járásokban

Ónos eső nehezíti a közlekedést a délnyugati járásokban

Az érintett járásokra másodfokú riasztást adtak ki.

február 12., 12:08

  • Belföld
Ismét megrongálták a Margit hidat, reggelre két kőkeresztnek is lába kélt

Ismét megrongálták a Margit hidat, reggelre két kőkeresztnek is lába kélt

Karácsony Gergelyt is felszólították az eset miatt.

február 12., 13:20

  • Belföld
Újszülött kisfiút helyeztek el a szolnoki kórház inkubátorában

Újszülött kisfiút helyeztek el a szolnoki kórház inkubátorában

A pár órás csecsemő a Varga Bertold nevet kapta a kórház dolgozóitól.

február 12., 13:45

  • Belföld
Egy korszak vége: megszűnt az egyik ellenzéki párt frakciója

Egy korszak vége: megszűnt az egyik ellenzéki párt frakciója

Több millió forintot veszítettek ezzel.

6 perce

  • Belföld
Rövidebb útvonalon vehetik igénybe a 4-es metrót az utasok vasárnap

Rövidebb útvonalon vehetik igénybe a 4-es metrót az utasok vasárnap

Karbantartás miatt változik az útvonal.

február 12., 12:17

  • Belföld
Nem állítják helyre Szenes Hanna meggyalázott festményét

Nem állítják helyre Szenes Hanna meggyalázott festményét

Vörös, vérhez hasonló festékkel rongálták meg az alkotást.

február 12., 15:06

  • Címlapon
Volodimir Zelenszkij keményen reagált Donald Trump kijelentésére

Volodimir Zelenszkij keményen reagált Donald Trump kijelentésére

Az ukrán elnök leszögezte, országa nem eladó.

3 órája

  • Belföld
Havazással és ónos esővel mutatja meg kettős arcát a szerdai időjárás

Havazással és ónos esővel mutatja meg kettős arcát a szerdai időjárás

Fokozott figyelemmel érdemes közlekedniük az autósoknak.

február 12., 06:12

  • Címlapon
Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme

Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme

Március 1-től nagy változás lép életbe a közoktatásban.

4 órája

  • Belföld
Reagált az ATV, amiért Egri Viktor kitiltotta Deák Dánielt a Csattból

Reagált az ATV, amiért Egri Viktor kitiltotta Deák Dánielt a Csattból

„Ide nem jössz többet” – mondta a műsorvezető a politikai elemzőnek.

február 12., 09:14

  • Címlapon
Ferenc pápa a halálára készülhet az intézkedéseivel

Ferenc pápa a halálára készülhet az intézkedéseivel

A 88 éves katolikus egyházfő már az örökségét védelmezi lépéseivel.

4 órája

  • Belföld
Hatalmas mértékben átalakult az elméleti KRESZ oktatása

Hatalmas mértékben átalakult az elméleti KRESZ oktatása

A hagyományos módszereket az e-learning veszi át.

február 12., 16:47

  • Belföld
Rákműtét, ami után a beteg néhány óra múlva hazamehet

Rákműtét, ami után a beteg néhány óra múlva hazamehet

A tumort tűelektródával pusztítják el.

február 12., 10:54

  • Címlapon
Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország

Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország

Belekóstoltunk, milyen az, ha közelít az orosz–ukrán háború lezárása.

3 órája

  • Címlapon
Hatalmas bejelentést tett a görög miniszterelnök, évtizedes hiányt pótolnak

Hatalmas bejelentést tett a görög miniszterelnök, évtizedes hiányt pótolnak

Csaknem 37,5 milliárd forint értékű beruházásról van szó.

2 órája

  • Címlapon
1,3 milliárdért eladta az állam Balatonföldvár egyik legértékesebb területét

1,3 milliárdért eladta az állam Balatonföldvár egyik legértékesebb területét

Az eladási ár azt mutatja, hogy igen jelentős lehetett az érdeklődés az ingatlanra.

3 órája

  • Címlapon
Távozik Kentuckyból a Kentucky Fried Chicken, azaz a KFC

Távozik Kentuckyból a Kentucky Fried Chicken, azaz a KFC

Az állam kormányzója nem örül a döntésnek.

18 perce

  • Címlapon
Ítéletet hoztak az esküdtek A$AP Rocky lövöldözéses ügyében

Ítéletet hoztak az esküdtek A$AP Rocky lövöldözéses ügyében

A hiphopsztár Rihanna karjaiban zokogott.

16 perce

  • Belföld
Vitézy Dávid figyelmeztetett, vadmacskák lephetik el a közutakat

Vitézy Dávid figyelmeztetett, vadmacskák lephetik el a közutakat

A párzási időszakban gyakrabban tévednek az autóutakra.

február 12., 09:33

  • Belföld
Alice Weidel példaképnek nevezte Orbán Viktort, a magyar kormányfő az AfD-t tartja a jövőnek

Alice Weidel példaképnek nevezte Orbán Viktort, a magyar kormányfő az AfD-t tartja a jövőnek

Történelmi találkozó a Karmelita kolostorban.

február 12., 10:16

  • Belföld
Beperelte, majd mégis interjút adott a pedofilügyek eltussolásával vádolt egyházi titkár

Beperelte, majd mégis interjút adott a pedofilügyek eltussolásával vádolt egyházi titkár

Tóth Tamás szerint félreértések tömkelege jelent meg róla a sajtóban.

február 12., 10:07

  • Címlapon
Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében

Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében

A cég évek óta kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését.

40 perce

  • Címlapon
Újra terítékre került Blake Lively botránya

Újra terítékre került Blake Lively botránya

A Saturday Night Live legutóbbi adásában említették meg az ügyet.

29 perce