Vitézy: Modernizálják az északi, déli és keleti elővárosi vasutat

További Belföld cikkek
-
Egy korszak vége: megszűnt az egyik ellenzéki párt frakciója
- Évek óta ólomszennyezett a váci gimnázium ivóvize, mégsem tett senki semmit
- Változások jönnek Ferihegyen, hamarabb érdemes kiérni a reptérre
- Elkezdett befagyni a Balaton, újabb szezonrekord született
- Nem kapott pénzt, ezért halálra késelte alvó nagymamáját egy hajdúszoboszlói férfi
Folytatódik az elővárosi vasúthálózat fejlesztése, írta közösségi oldalán Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) igazgatója.
A déli irány: Lajosmizse
A kormány pénteken közzétett döntése értelmében a BFK a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztővel megkezdi Budapest és Lajosmizse között a MÁV 142-es számú vasútvonalának teljes körű felújításához szükséges tervek elkészítését.
Vitézy szerint a vonal nagy részén 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben, a vonatok dízelvontatásúak, a megállók nem akadálymentesek, és hiányoznak a parkolók, biciklitárolók. Ennek ellenére az egyvágányú elővárosi vonal még mai állapotában is kihasznált, fejlesztési potenciálja óriási. A lassú sebesség és a kapacitáshiány miatt ritka járatkövetés ellenére az itt közlekedő S21-es vonatok gyakran zsúfoltak. Budapest XVIII. kerülete (Pestszentimre) és Gyál, Dabas, illetve a dél-pesti agglomeráció számos települése számára nyújthatna versenyképes alternatívát a vasút – gyorsabb, sűrűbb, megbízhatóbb szolgáltatás esetén. A zsúfolt mizsei vonatok extrém helykihasználásáról lapunk is írt korábban:
Olyan zsúfolt a mizsei vonat, hogy a csomagtartóra szorultak az utasok
Az utasok fotókat készítettek, hogy felhívják a figyelmet arra, hogy az egyébként is mostoha vasútvonal utasaival milyen embertelen módon szúrnak ki.
A vonal tervezett villamosítása önmagában, a járatsűrítés révén kiváltott autóforgalom nyomán a klímaváltozás elleni fellépés része, az ingázóknak nyújtott időmegtakarításon és egyéb nemzetgazdasági hasznokon túl, teszi hozzá a BFK igazgatója. Mint írja, ma Budapesten 10-ből 6 ember tömegközlekedik, míg az agglomerációból ingázók körében mindössze 10-ből 3-an teszik ezt. Stratégiai célkitűzés ezen változtatni, hisz a központi régió közúti torlódásai több százmilliárd forint gazdasági kárt okoznak a dugóban feleslegesen eltöltött idő révén.

A BFK irányításával készülő Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia modellezése alapján a felújítást követően az eddigihez képest háromszorosára-négyszeresére nőhet az utasszám a lajosmizsei vonalon. Ehhez a legbelső szakaszon 10-15, a külső szakaszokon 30 perces járatkövetés szükséges a mai 60 perces helyett.
Lajosmizse és Budapest között a sebességet a beépítettségtől függően 80-120 km/órára növelnék, a megállóhelyeket akadálymentessé tennék, P+R parkolókat építenének, a vonalat villamosítanák, és a legforgalmasabb pontokon külön szintű közút-vasút kereszteződéseket alakítanának ki.
A vonal ma az Üllői útnál nemcsak a főutat, de az 50-es villamost is szintben keresztezi, ami a teljes térség közlekedésének akadályt képez – ezt a szintbeli csatlakozást ki kell váltani a projektben, már csak a vonal villamosítása miatt is.
A vonalra eddig ilyen átfogó fejlesztési tervek nem készültek. Az építési engedéllyel bíró terveket a BFK 2022-re készíttetheti el, európai uniós támogatás felhasználásával.
Az északi irány: Veresegyház, Medveotthon
Szintén a pénteki Magyar Közlönyben jelent meg a határozat a Budapest–Veresegyház–Vác (71-es számú) vasútvonal teljes körű felújításának előkészítéséről és tervezéséről. A lajosmizsei vonal fejlesztéséhez hasonlóan a veresegyházi vonal teljes megújítására szóló tervek is európai uniós források bevonásával készülnek el, írja Vitézy egy másik bejegyzésében.
A fóti és veresegyházi térség lakosainak száma ugrásszerűen nőtt az elmúlt évtizedekben. Az M2-es főúton és az M3-as autópályán, illetve a 2102. sz. úton Budapestre tartó autóforgalmat Budapest nem tudja fogadni, a torlódások fenntarthatatlanok, az úthálózat további forgalomnövekedést nem bír el. Ezért Vitézy szerint a térségből Budapestre utazóknak csak a vasúti közlekedés fejlesztése jelenthet környezetbarát megoldást.
A veresegyházi vonalon a pálya leromlott állapota miatt a vonatok ma csak 40-60 km/h sebességgel közlekedhetnek, az egyvágányú vonalon – a kevés kitérési lehetőség miatt - óránként csak 1-2 vonat indítható. Az állomások és megállóhelyek leromlott állapota nem vonzza az utasokat, de még ezen körülmények között is naponta mintegy 10 ezer ingázó használja ezeket.

A fejlesztéssel a BKF-nek az a terve, hogy a szerelvények sebességét 80-100 km/órára növeljék, a megállókban és állomásokon akadálymentes peronokat létesítsenek, elérhetőségüket P+R és B+R parkolókkal javítsák. Így Vácról Veresegyházon át félóránként, Veresegyháztól pedig 15 percenként indulhatnak majd a vonatok Budapestre, Fóttól befelé pedig akár az óránként 6 vonatos szolgáltatáshoz szükséges infrastruktúra kiépíthetőségét is vizsgálják majd a tervezésnél. A vonalat ilyen kínálat nyújtásához több szakaszon kétvágányosra kell bővíteni.
A járatok sűrítésének feltétele a Nyugati pályaudvar és az oda vezető vágányok kapacitásának bővítése is, ezen is dolgozik a BFK Vitézy közlése szerint. Több elővárosi vonathoz nagyobb fejpályaudvarok szükségesek vagy a zsákutcaszerű működés helyett az átmenő pályaudvari rendszerre való átállás – ezért is foglalkoznak a Duna alatti vasúti alagút vizsgálatával is.
Két új megállót terveznek a veresegyházi vonalon: az egyiket a Marcheggi hídnál, ahol lehetővé tennénk az átszállást a váci, veresegyházi, az esztergomi vonal és a külső körvasút találkozásánál. A másikat pedig Veresegyház közelében, Medveotthon néven. Az összetett fejlesztéssel a BFK számításai szerint megháromszorozhatják a vonalat használók számát.
Keleti irány: Hatvan, Szolnok felé
A hatvani és újszászi vasútvonal kapacitásának bővítéséhez, a Hatvan felé jelenleg is zajló építkezések során megújuló vasútvonal teljes potenciáljának kihasználásához további fejlesztések szükségesek a legszűkebb keresztmetszetet jelentő belső budapesti szakaszon – ennek megindításáról is döntött kormány, írja hétfői bejegyzésében Vitézy.
A Kőbánya felső – Rákos – Rákosliget közötti vonalszakaszt naponta 42 ezer ingázó használja, a vonatok csúcsidőszakban zsúfoltak, a menetrend további sűrítése azonban a pálya kapacitásának korlátai miatt már nem lehetséges, ezért szükséges az a fejlesztés, mely Budapest X. (Kőbánya) és XVII. kerülete (Rákosmente), illetve Ecser, Pécel, Gödöllő, Isaszeg, Aszód, Hatvan, Ecser, Maglód, Gyömrő, Sülysáp térségének jelent megbízhatóbb vasúti közlekedést és új kapcsolatokat.
A cél, hogy a Keleti pályaudvartól Pécelig és Gyömrőig 15 perces járatsűrűség legyen a MÁV Start S60-as és S80-as vonatai számára a Budapest-Hatvan és Budapest-Újszász vonalon. Ehhez jelentős kapacitásbővítés szükséges: a meglévő kettő mellé egy harmadik vágányt kell építeni a Keleti pályaudvar és Rákosliget között, ez teszi majd lehetővé az elővárosi vonatok sűrítését a zsúfolt budapesti szakaszokon, és ez a feltétele annak, hogy az elővárosokból több vonat tudjon indulni a főváros felé. Ezáltal válik teljessé a Hatvantól Budapestig már megindult felújítás. Ennek a harmadik vágánynak a kiépítése a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső állomás között jövőre kezdődik, a kivitelezési szerződést a NIF már megkötötte. A BFK-t a hiányzó szakasz meglévő vágányainak felújítása mellett a harmadik vágány előkészítésével és tervezésével bízta meg Kőbánya felső állomás és Rákosliget között.

A tervek szerint a hatvani és újszászi elővárosi vonatok (mai számaikon: S60, S80, Z60, Z80) megállási rendje is változik majd:
- Kőbánya felső állomás áthelyezését tervezik az Élessarokhoz, kapcsolatot teremtve az ott közlekedő buszokkal és villamosokkal.
- Új megálló épül a Hungária körútnál, melynek terveit a Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázat eredményeként megkötött tervezési szerződés keretében készítteti el a BFK. Az új megállóban a hatvani és újszászi-szolnoki vonalról érkező elővárosi vonatok (S60, Z60, S80, Z80) kapnak új átszállási kapcsolatot az 1-es villamosra - az új megállót a forgalmi modellezéseink szerint akár 10 ezer utas is használhatja majd naponta, tehát forgalma Zuglóéhoz lesz mérhető. Az új megálló a vonatok jelentős része számára kiváltja a rákosi megállást majd.
- Új budapesti megállók épülnek a XVII. kerületben, a térségben élők régóta hiányolt kötöttpályás kiszolgálására: Akadémiaújtelep néven a hatvani vonalon (már épül) és Madárdomb, illetve Strázsahegy néven az újszászi vonalon (tervezésük most kezdődik, Strázsahegy megvalósíthatóságát és indokoltságát a tervezés során még vizsgálják).
- A vonal mentén új P+R és B+R parkolók épülnek.
A tervezett vasútfejlesztés a 80a és a 120a, vagyis a Budapest–Hatvan, és a Budapest–Szolnok–Újszász vasútvonalakat érinti, melyek együttesen Budapest legforgalmasabb elővárosi vasúti folyosóját adják. Elhelyezkedésükből adódóan a kelet-magyarországi és a dunántúli országrészek felé is vasúti kapcsolatot jelentenek, fejlesztésük nemcsak az ingázók, de a Miskolc irányába tartó távolsági forgalom számára is fontos, szögezi le a BFK igazgatója.
Borítókép: A mizsei vonat és az 50-es villamos találkozása - Fotó: Nyitrai Dávid / BFK
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Kártérítési pert indít a főváros a magyar állam ellen a szolidaritási hozzájárulás ügyében
Karácsony Gergely főpolgármester 28 milliárd forintot akar visszaperelni.
február 12., 12:49
- Belföld
Ónos eső nehezíti a közlekedést a délnyugati járásokban
Az érintett járásokra másodfokú riasztást adtak ki.
február 12., 12:08
- Belföld
Ismét megrongálták a Margit hidat, reggelre két kőkeresztnek is lába kélt
Karácsony Gergelyt is felszólították az eset miatt.
február 12., 13:20
- Belföld
Újszülött kisfiút helyeztek el a szolnoki kórház inkubátorában
A pár órás csecsemő a Varga Bertold nevet kapta a kórház dolgozóitól.
február 12., 13:45
- Belföld
Egy korszak vége: megszűnt az egyik ellenzéki párt frakciója
Több millió forintot veszítettek ezzel.
6 perce
- Belföld
Rövidebb útvonalon vehetik igénybe a 4-es metrót az utasok vasárnap
Karbantartás miatt változik az útvonal.
február 12., 12:17
- Belföld
Nem állítják helyre Szenes Hanna meggyalázott festményét
Vörös, vérhez hasonló festékkel rongálták meg az alkotást.
február 12., 15:06
- Címlapon
Volodimir Zelenszkij keményen reagált Donald Trump kijelentésére
Az ukrán elnök leszögezte, országa nem eladó.
3 órája
- Belföld
Havazással és ónos esővel mutatja meg kettős arcát a szerdai időjárás
Fokozott figyelemmel érdemes közlekedniük az autósoknak.
február 12., 06:12
- Címlapon
Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme
Március 1-től nagy változás lép életbe a közoktatásban.
4 órája
- Címlapon
Évek óta ólomszennyezett a váci gimnázium ivóvize, mégsem tett senki semmit
Botrány kellett a cselekvéshez.
1 órája
- Belföld
Reagált az ATV, amiért Egri Viktor kitiltotta Deák Dánielt a Csattból
„Ide nem jössz többet” – mondta a műsorvezető a politikai elemzőnek.
február 12., 09:14
- Címlapon
Ferenc pápa a halálára készülhet az intézkedéseivel
A 88 éves katolikus egyházfő már az örökségét védelmezi lépéseivel.
4 órája
- Címlapon
Nagy üzletre készül Magyarország, széket kér Orbán Viktor a nagyhatalmak asztalánál
Bejelentést tett a kormány.
6 órája
- Címlapon
Itt az EU válasza az amerikai–orosz tárgyalásokra, újabb lépéseket helyeztek kilátásba
Ezzel ugyanakkor a magyar kormány jól jár.
3 órája
- Belföld
Hatalmas mértékben átalakult az elméleti KRESZ oktatása
A hagyományos módszereket az e-learning veszi át.
február 12., 16:47
- Belföld
Rákműtét, ami után a beteg néhány óra múlva hazamehet
A tumort tűelektródával pusztítják el.
február 12., 10:54
- Mindeközben
Árpa Attila kiakadt a mai fiatalokra: Pocsék a munkához való hozzáállásuk, azt hiszik, hogy nekik minden jár
4 órája
- Címlapon
Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország
Belekóstoltunk, milyen az, ha közelít az orosz–ukrán háború lezárása.
3 órája
- Címlapon
Hatalmas bejelentést tett a görög miniszterelnök, évtizedes hiányt pótolnak
Csaknem 37,5 milliárd forint értékű beruházásról van szó.
2 órája
- Címlapon
1,3 milliárdért eladta az állam Balatonföldvár egyik legértékesebb területét
Az eladási ár azt mutatja, hogy igen jelentős lehetett az érdeklődés az ingatlanra.
3 órája
- Címlapon
Távozik Kentuckyból a Kentucky Fried Chicken, azaz a KFC
Az állam kormányzója nem örül a döntésnek.
18 perce
- Címlapon
Ítéletet hoztak az esküdtek A$AP Rocky lövöldözéses ügyében
A hiphopsztár Rihanna karjaiban zokogott.
16 perce
- Belföld
Vitézy Dávid figyelmeztetett, vadmacskák lephetik el a közutakat
A párzási időszakban gyakrabban tévednek az autóutakra.
február 12., 09:33
- Belföld
Alice Weidel példaképnek nevezte Orbán Viktort, a magyar kormányfő az AfD-t tartja a jövőnek
Történelmi találkozó a Karmelita kolostorban.
február 12., 10:16
- Belföld
Beperelte, majd mégis interjút adott a pedofilügyek eltussolásával vádolt egyházi titkár
Tóth Tamás szerint félreértések tömkelege jelent meg róla a sajtóban.
február 12., 10:07
- Címlapon
Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében
A cég évek óta kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését.
40 perce
- Címlapon
Újra terítékre került Blake Lively botránya
A Saturday Night Live legutóbbi adásában említették meg az ügyet.
29 perce